דוראל אנרגיה זכתה במכרז חברת המים מקורות להתקנת מערכות פוטו־וולטאיות (אנרגיה סולרית) בהספק 75 מגה וואט ומתקני אגירה בסכום כולל הנאמד ב־450 מיליון שקל. המתקנים יוקמו בטכניקה של קירוי על גבי תעלת המוביל הארצי. פוטנציאל האנרגיה המופקת בדרך זו ביחד עם מתקנים נוספים שיוקמו בעתיד עשוי להגיע ל־500 מגה וואט. זה היקף הייצור של תחנת כוח קונבנציונלית בינונית.

המכרז שיצא לדרכו באוגוסט 2023, יקום בשלבים, לרבות תוספת מתקני אגירת אנרגיה שיספקו חשמל במהלך שעות אחר הצהריים והערב. זהו השלב הראשון בתוכנית רחבת היקף של חברת מקורות לקירוי המתקנים שלה במערכות פוטו־וולטאיות (סולאריות) לייצור חשמל מאנרגיות מתחדשות.

המתקנים הסולריים יוקמו לאורך מקטע של 16 ק"מ בתעלת נטופה, שמחברת בין הכנרת למתקן סינון המים שבמאגר אשכול. במקורות ובדוראל מאמינים כי קידום השימוש במתקני תשתית קיימים לביזור מקורות ייצור האנרגיה, הגדלת ייצור ה"חשמל הירוק" וניצול הפריסה הרחבה של מתקני מקורות ברחבי המדינה יסייע לאורך זמן בהורדת מחירי המים.

בכוונת מקורות להמשיך ולקדם את התחום גם עבור מאגרי מי קולחין. בדיקה מקדמית שנערכה בחברה מצאה פוטנציאל ייצור מצטבר של מאות מגה וואט של חשמל, הספק ששווה להקמת מספר תחנות כוח קונבנציונאליות. מקורות היא צרכנית החשמל האזרחית הגדולה במדינה הצורכת 4% מכלל הביקוש ובעלות שנתית של 850 מיליון שקל. צמצום עלויות האנרגיה יתרום להפחתת עלויות התפעול ויקטין משמעותית את טביעת הפחמן של החברה.

במדינה צפופה כמו ישראל, הקרקע להקמת תחנות סולריות מהווה משאב מוגבל ולכן ניצול דואלי של הקרקע והקמת פרויקטים דו־שימושיים כמו זה על המוביל הארצי, מהווה צורך הכרחי במעבר לאנרגיות מתחדשות תוך שימור תכליות קרקע נוספות כגון פיתוח חקלאות. ההשקעה של מקורות היא חלק מתוכנית השקעות רחבה יותר של משרד האנרגיה המתוכננת לשנתיים הקרובות בהיקף של 40 מיליארד שקל. מרבית ההשקעות יבוצעו באמצעות חברות האנרגיה הנמצאות באחריות המשרד ובראשן חברת החשמל.

שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן: "מיזם התקנת המתקנים הסולאריים על גבי המוביל הארצי הוא פרויקט שמשלב בין משק המים למשק החשמל. המהלך יגדיל את השימוש באנרגיה סולארית על מנת לעמוד ביעדים להפקת חשמל מאנרגיות מתחדשות כדי להגדיל את העצמאות האנרגטית ולהביא לאורך זמן להוזלת מחירי המים לצרכן".