ענקית הפינטק Airwallex (איירוולקס), שהשיקה פעילות בישראל במאי 2023, פרסמה תוצאות של מחקר בינלאומי חדש לפיהן הרווחיות של 66% מחברות התיירות הגלובליות נשחקת מכיוון שהן משתמשות במערכות תשלומים מיושנות או מסובכות. 90% מהחברות הללו ציינו שרכישה והטמעה של מערכת תשלומים מודרנית נמצאת בעדיפות עליונה השנה.

לפי המחקר, שבוצע במשותף על ידי Airwallex וחברת המחקר Skift, המתמחה במחקרים בשוק התיירות, אתגר נוסף שניצב בפני תעשיית התיירות הוא שינוי בהעדפות הצרכן בתחום התשלומים מאז מגפת הקורונה. אמנם נרשמה צמיחה בתשלומים הבינלאומיים, אך העלייה חסרת התקדים בשיטות התשלום המקומיות בשווקים השונים מסבכת את ביצוע הטרנזאקציות הכספיות בקרב 70% מהחברות בענף התיירות.

במחקר של Skift ו-Airwallex שבוצע באפריל 2024 השתתפו 473 מנהלים בחברות תיירות ב-7 מדינות:  אוסטרליה, ארה"ב, בריטניה, דרום אפריקה, הונג קונג, ישראל וסינגפור. משתתפי הסקר אישרו שהם מקבלי ההחלטות בכל הנוגע לתהליכי תשלומים ותפעול פיננסי בחברת התיירות שלהם לרבות הזמנות מקוונות, תפעול, טיולים וניהול יעדים.

רפעת עלי, מנכ"ל ומייסד Skift: "הסקר שביצענו בהשתתפות מנהלים של חברות תיירות בינלאומיות חשף תובנות חדשות, ייחודיות ואף מפתיעות אודות ההשפעה הקריטית של מערכות תשלומים ופיננסים על היכולת להתמודד עם ציפיות התיירים. על רקע צמיחה חסרת תקדים של התיירות העולמית, הסקר מציע לחברות התיירות מתווה להרחבת בסיס הידע שלהן ולבניית עסקים יעילים, אפקטיביים ורווחיים יותר באמצעות מערכות תשלומים ופיננסים מודרניות".

 אור ליבן, מנכ״ל ישראל ואזור המזרח התיכון ב-Airwallex:  "ככל שענף התיירות ברחבי העולם ממשיך לשגשג, כך גוברת התלות של חברות אלו בתשלומים מהירים ורציפים בין מדינות, שיענו על ציפיות הלקוחות בכל נקודות המגע עמם. עם זאת, המחקר החדש שלנו חושף שתהליכי תשלומים איטיים ובלתי יעילים מייקרים את העלויות הכרוכות בתנועות כספיות בינלאומיות ונוגסים ברווחי החברות, שגם בזמנים הטובים ביותר מבוססים על שולי רווח נמוכים. מודרניזציה של המערכות הפיננסיות באמצעות הטמעת פתרון אחוד בפריסה רחבה, היא מרכיב קריטי בהקטנת עלויות וצימצום תקלות בתשלומים חוצי גבולות. עבור חברות קטנות בשוק, פתרון מסוג זה מאפשר להן להתחרות בחברות גדולות ומבוססות יותר".

הממצאים המרכזיים:

העדפות הלקוחות בתחום התשלומים משתנות ונרשמת צמיחה בשיטות תשלומים מקומיות  

כרטיסי אשראי, כרטיסי דביט וארנקים דיגיטליים הם עדיין אמצעי התשלום הפופולריים ביותר בקרב הלקוחות. עם זאת, גובר השימוש בשיטות תשלום מקומיות או באפליקציות תשלומים peer to peer.

על פי הסקר, 88% מהמנהלים סבורים שמאז מגפת הקורונה חל שינוי בשיטות התשלום המועדפות על ידי הלקוחות. גוברת הפופולריות של שיטות תשלום מקומיות ושל אפליקציות peer to peer, במיוחד באסיה. בקרב 70% מהחברות בתחום, גוברת המורכבות הכרוכה בניהול סוגים שונים של תשלומים על פני שווקים שונים.

נסיקה בהיקף התשלומים בין מדינות יוצרת אתגרים גלובליים בתחום התשלומים

תשלומים גלובליים הפכו לדבר שבשגרה וקרוב ל-40% מהמנהלים ציינו שמחצית מההכנסות שלהם מקורן מלקוחות מחוץ למדינתם. סוגיות שיש להתמודד איתן כגון צרכי שוק שונים בתחום התשלומים, עמלות שערי מטבע וניהול תשלומים לספקים וערוצי מכירות במדינות שונות, מונעות מחברות תיירות להרחיב את רשתות הספקים וערוצי המכירות שלהן בשווקים חדשים.

ההכנסות של 75% מהחברות מתשלומים גלובליים עולות על רבע מכלל הכנסותיהן ו-88% מהן משלמות לעיתים קרובות לספקים וערוצי מכירות במטבע חוץ. 67% מהמנהלים ציינו שתשלומים גלובליים הפכו למסובכים יותר עקב תנודות בשערי המטבע. 50% מהמנהלים סבורים שהאתגר המרכזי הניצב בפניהם הוא ביצוע תשלומים למספר גדול של ספקים וערוצי מכירות במדינות שונות באמצעות תשתיות התשלומים המקומיות, תוך אינטגרציה בין מערכות ההזמנה, התשלומים, העמלות וההחזרים.

מערכות תשלומים לא יעילות פוגעות ברווחיות ושדרוג המערכות הפיננסיות מקבלים תעדוף גבוה

פלטפורמות תשלומים מתמודדות עם אתגרים וביניהם: תשלומים במגוון רב של מטבעות שונים, סליקה, סיכוני הונאות ומוקדי אי יעילות נוספים שמשפיעים על חברות התיירות.

קרוב לשני שליש ממנהלי הכספים בענף התיירות אמרו שמערכות תשלומים מיושנות או מסובכות משפיעות ישירות על היעילות הארגונית ועל שולי הרווח ו-90% חושבים שהנזק מגיע ל-2% מהרווחיות ולמעלה משליש סבורים שהפגיעה ברווחיות מגיעה ל-10%. בקרב 90% מהמנהלים, שדרוג פלטפורמות התשלומים נמצא בעדיפות עליונה. 80% מהם הביעו עניין במערכת אחת שתטפל בכל התשלומים והתפעול הפיננסי מקצה לקצה. 

Airwallex השיקה את פעילותה העסקית בישראל עם מינויו של אור ליבן, שהיה מראשוני גוגל ישראל, כמנכ״ל Airwallex ישראל והמזרח התיכון. אור ליבן הצטרף לגוגל ישראל בשנת 2008 ובמשך למעלה מ-15 שנים כיהן בשורה של תפקידים בחברה. Airwallex כבר משרתת חברות טכנולוגיה מובילות בישראל ובהן OurCrowd.

Airwallex נוסדה בשנת 2015 במלבורן שבאוסטרליה והיא אחת החברות בעלות קצב הצמיחה המהיר ביותר בעולם בתחום התשלומים והתשתיות הפיננסיות. שווי החברה הוא 5.6 מיליארד דולר והיא גייסה יותר מ-900 מיליון דולר מכמה מחברות ההשקעה המובילות בעולם, ביניהן Sequoia, DST Global, Greenoaks Capital, Salesforce Ventures, Lone Pine Capital DST ו-1835i Ventures(ANZ Bank). חברת Airwallex מעסיקה 1,500 עובדים ב-23 משרדים ברחבי העולם ובכוונתה לגייס עובדים נוספים בישראל ובמזרח התיכון במהלך שנת 2024.