נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה פרסמה היום (שלישי) מדריך דיגיטלי למיצוי זכויות משרתי המילואים ובני/בנות זוגם/ן, זאת לאור עלייה של מאות אחוזים בפניות הנוגעות לאפליה על רקע השירות שביצעו, לעומת השנים האחרונות.

מפרוץ המלחמה, התקבלו בנציבות למעלה מ-850 פניות בנושא אפליה במקום העבודה – כמחציתן עסקו באפליית המילואימניקים ובני הזוג. כ-85% מפניות המילואימניקים התקבלו מגברים ו-15% מנשים. בנציבות אומרים כי פילוח הנתונים מעיד כי 71% עסקו באפליה בתנאי העבודה, 26% בפיטורין, 2% בקידום בעבודה ו-1% בקבלה לעבודה. מפילוח הנתונים של פניות של בני/בנות הזוג עולה כי 55% מהפניות עסקו באפליה בתנאי העבודה ו-45% בפיטורין.

על מזרונים עם תמונה של הנייה: תיעוד חדש של התצפיתניות מנחל עוז בשבי
אהוד יערי חשף בשידור: החיסול בסוריה הוא לא פחות דרמטי מדף

כאמור, מרבית הפניות עסקו בפגיעה בתנאי העבודה של המשרתים, ובנושאים כגון הפחתה בשכר, צמצום היקף משרה, שינוי בתנאי תפקיד ובדרגה ועוד. הפניות מלמדות עוד כי משרתי המילואים ובני זוגם אינם מודעים מספיק לזכויותיהם ואינם יודעים מי הגורם הממשלתי המוסמך לטפל בהם.

בנציבות הזכירו כי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה אוסר על מעסיקים להפלות עובדים בעקבות שירותים מילואים שלהם ושל בני זוגם/ן – וזאת בכל שלבי ההעסקה. לנציבות השוויון סמכות לאכוף את החלת החוק בכל מקרה של הפרתו. למשל בהענקת ייעוץ משפטי לפונים אליה ללא עלות ובאופן שוטף, קיום הליך בירור ואף נקיטת הליכים משפטיים כנגד מעסיקים בבית הדין לעבודה.

הנתונים אליהם הגיעו בנציבות הובילו לגיבושו של המדריך הדיגיטלי המנגיש לציבור המשרתים ובני/ות זוגם/ן את המידע והסיוע הממשלתי המקיף הניתן להם בתחום התעסוקתי על ידי גופי הממשלה. אליו נלווה עלון זכויות מפורט וכן דף תשאול דיגיטלי באתר, במסגרתו כל פונה יכול לקבל הכוונה לגורם הממשלתי המוסמך לסייע לו באמצעות סדרת שאלות קלה וברורה.