כבר כמה שנים שמצטברות בשטחי יהודה ושומרון כמויות גדולות של כסף מזומן. בנקאים ובכירים במערכת הפיננסית הפלסטינית מדווחים כי הכסף המזומן בגדה המערבית שווה ערך ליותר מ-4.2 מיליארד שקלים, כך לפי ה"פייננשל טיימס".

עודף המזומנים הזה פותח צוהר גדול ומסוכן לתעשיית "כסף שחור", שמקורו לא חוקי ולא מדווח. השימוש בכסף הזה מפוקפק מאוד – החל בהימורים בלתי חוקיים, ופעילות של ארגוני פשיעה במקרה הטוב, ועד הגעת סכומים גבוהים ולא מפוקחים למטרות מימון טרור – במקרה הרע.

צונאמי מדיני? גורם בכיר מעריך: יחסי ישראל-בריטניה צפויים להידרדר
המטוסים כבר חיממו מנועים ללבנון - ואז נתניהו נחת בישראל

מעבר לכך, זו בעיה גם עבור הבנקים בגדה – שהרי שימוש גובר במזומן מקטין את הרווחים שלהם, ובמקביל גורם להם להפסיד כסף על הריבית שלא מרוויחים. בנוסף, מזומן עודף מוביל לעלייה במקרי הגניבות.

הבעיה הזו נובעת מכמה סיבות: ראשית, בנק ישראל הגביל את כמות המזומן שהבנקים ביו"ש יכולים לשלוח אליו, וקובע מכסות שהם יכולים להפקיד. לפי קרן המטבע, הוא עשה זאת "מחשש להלבנת כספים ומימון טרור", אך נשמעות טענות כי המכסה הזו נמוכה מדי. הדבר מעכב את ניהול הנזילות של הבנקים הפלסטיניים ומכביד על הרווחיות שלהם. המהלך הזה הוביל למצב בו הם מחזיקים במלאי גדול של מזומן.

כמו כן, לפני פרוץ המלחמה, פלסטינים שעבדו בתוך גבולות הקו הירוק היו מביאים חזרה לגדה סכומים במזומן שהגיעו ל-20 מיליארד שקלים בשנה. לאחר טבח 7 באוקטובר, ועם ההחלטה הישראלית להפסיק את כניסתם של עובדים פלסטיניים מהשטחים, תנועת המזומנים הזו פסקה – והסכום נשאר בשטחים.

כסף שנועד למימון ארגון טרור בגדה המערבית (צילום: דוברות המשטרה,דובר צה''ל)
כסף שנועד למימון ארגון טרור בגדה המערבית (צילום: דוברות המשטרה,דובר צה''ל)

"לאחר עליית חמאס לשלטון, והסיכונים הגוברים בעולם להלבנת הון ומימון טרור, הבנקים הישראליים הפסיקו לספק שירותי מזומן לבנקים הפלסטיניים", אמרו בבנק ישראל למעריב. "זה היה תהליך הדרגתי, שהחל ב-2007 והתגבר ב-2017. בהיעדר בנק מסחרי שיבצע פעילות זו, בנק ישראל, בצעד חריג עבור בנק מרכזי, לקח על עצמו לקבוע מכסות המשקפות פעילות כלכלית לגיטימית הדורשת הפקדות במזומן. מאז תחילת המלחמה, בנק ישראל מתאים את גודל המכסות, לרמת הפעילות הכלכלית בין שתי הכלכלות".

לפי ה"פייננשל טיימס", הבנקים הפלסטיניים ניסו בתגובה לגבות תשלום עבור הפקדות מזומן או לסרב לקבל מזומן בשל מחסור במקום אחסון. אבל בהתחשב במתיחות ההולכת וגוברת בכל הגזרות, המזומן ימשיך להיתקע בשטחים, ולהגיע בסופו של דבר גם לידיים הלא נכונות ולארגוני הטרור.