בשבוע שעבר בשעת בוקר מוקדמת נעצרה התנועה האווירית בשמי ארה"ב, דבר שלא קרה מאז המתקפה על בנייני התאומים לפני יותר מ־21 שנים. הפעם הסיפור שונה. אלפי צוותים שעשו דרכם אל המטוסים או אף היו כבר בתוכם, קיבלו הוראת ביטול חריגה בשל קריסתה של מערכת מידע חיונית, המדווחת על מצב השדות והמסלולים במרחב האווירי.

מערכת ה־NOTAM אחראית על הפצת המידע העדכני בכל שדה ומרחב אווירי בעולם. היא מקודדת כך שהטייס או הטייסת מקבלים מידע על מצב המסלולים בכל שדה תעופה: האם יש קרח או מסלולים סגורים, האם מכשירי הנחיתה פועלים כסדרם ועוד, כל אלו על מנת להבטיח את בטיחות הטיסה. לא בכדי המידע שהמערכת מספקת מהווה תנאי לשיגור והוצאת הטיסה. Notice to air operations הוא התרגום למונח שטומן בחובו מידע קריטי. לדוגמה: אם פועל בשדה היעד רק מסלול אחד, מה שמגביר את הסיכוי שניאלץ להמתין לתורנו לנחות, ניקח מראש יותר דלק. דוגמה אחרת: עלינו לשם לב למסלולים שבהם יש קרח ולהתאים את אופן הנחיתה לשדה המדובר. המערכת מספקת מידע רלוונטי גם על מרחב אווירי אסור לטיסה, למשל באזורי קרבות או מרחבים שבהם אין שירותי תדלוק ועוד.

שיגור הטיסה הוא המונח המקצועי להוצאת המטוס ליעדו, השיגור נסתר מעין הנוסעים, אך מהווה שלב חשוב להוצאת טיסה באופן חוקי ובטוח. השיגור מושפע כמובן ממזג האוויר בדרך וביעד ובהחלט גם ממצב השדות והמרחב האווירי שאותה מערכת חשובה מספקת בתכנון הטיסה ובמהלכה. קריסתה השבוע הוכיחה לנו שוב כי לא נדרש מפגע או איום ביטחוני על מנת ליצר שיתוק באחד האזורים העמוסים ביותר מבחינה תעופתית, ארה"ב הגדולה.

דוברות רשות התעופה האזרחית האמריקאית, FAA, החלה בחקירה יסודית על מנת שמקרים כאלו לא יישנו, (אין כרגע סימנים למתקפת סייבר). עלינו לזכור כי אלו מערכות גדולות וחשובות, מספיק גם עדכון גרסה שלא צולח כדי שהמערכת תפסיק לתת שירות.

רבים שואלים מה דינם של המטוסים באוויר, ובכן אלו שנמצאים בדרכם יקבלו את המידע הרלוונטי ישירות כאשר הם באזור השדה וימשיכו בטיסתם, אולם לא ניתן לנהוג כך באלפי הטיסות האמורות לצאת. התקלה מהימים האחרונים הייתה משמעותית מאוד ברמת התעופה כולה - ולקח כמעט יום שלם להחזיר את לוח הטיסות לסדרו, עקב כך היא עוררה, בצדק, עניין ציבורי גדול.

לנוסעים ולנוסעות היקרים שלנו נאמר כי בתעופה הדבר החשוב לכם הוא השירות והמחיר, לנו חשובה מעבר לכל דבר בטיחות הטיסה. לכן טוב עשתה רשות התעופה האמריקאית שעצרה את הטיסות עד לתיקון התקלה, כי בכל הנוגע לתפעול המרחב האווירי העמוס אין מקום לפשרות, גם במחיר חוסר נוחות משמעותי.

ועכשיו כשגם אתם יודעים מה המשמעות של מערכת שירות אווירי שמפסיקה לפעול, חשוב שתדעו שאנו בקדמת המטוס מקפידים להתעדכן כל הזמן במצב השדות שבדרך, ביעד ובשדות המשנה על מנת שתמיד יהיו לנו אלטרנטיבות במידת הצורך, אז המשיכו לטוס ובטחו במשגרים המצוינים שלנו ובטייסים והטייסות המקצועיים שלנו, ואנו נמשיך להסביר ולעדכן אתכם תמיד.

הכותב הוא יו"ר איגוד הטייסים הישראלי