בתחילת השבוע, כלומר לפני יומיים, ביום ראשון האחרון, עמד ג'נסן הואנג, מנכ"ל אנבידיה, על הבמה בתערוכת הטכנולוגיה Computex שמתקיימת בטאיפיי שבטייוואן וחשף שורה של פיתוחים חדשים, מוצרים וטכנולוגיות שהצליחו להדהד ברחבי העולם בתוך שעות ספורות כפי שקורה בשנה האחרונה עם כל דבר שקשור איכשהו באנבידיה.

הואנג יכול להרשות לעצמו לחייך בסיפוק שכן הדוחות האחרונים (לרבעון הראשון) של החברה שנסחרת בבורסה של ארצות הברית, הפתיעו את האנליסטים בשבוע הקודם עם הכנסות שקפצו ב־262% וקפיצה מדהימה בשווי השוק של החברה שהגיע לשיא ובא לידי ביטוי במחיר המניה שהשלים בשנה הקודמת זינוק של מאה אחוזים, דבר שהפתיע כנראה אפילו את הבינה המלאכותית שפריצתה לאוויר העולם היא הסיבה לגידול המדהים בהכנסות של אנבידיה.

אבל דווקא הזינוק הדרמטי הזה בשווי השוק של החברה ושווי מניותיה, הביאו את הנהלת החברה להודיע כי בכוונתם לבצע בקרוב "ספליט" למניות החברה. ספליט הוא הביטוי בשוק ההון לפיצול (חלוקת) מניות החברה. במקרה הזה מתכוונת אנבידיה לחלק את מניותיה לעשר! כלומר, כל מנייה תהפוך להיות אחת חלקי עשר ושווי המנייה שעומד בעת כתיבת שורות אלו על כ־1,100 דולרים למנייה אחת, יעמוד על 110 דולרים בלבד.

למה לעשות כזה דבר ומה זה עושה למחזיקי המניות?
אתחיל בתשובה לשאלה השנייה: למחזיקי המניות הנוכחיים זה לא עושה דבר. המניות שלהם נותרות בידיהם כשהם מחולקות ליחידות רבות. כלומר כל מי שמחזיק מנייה אחת של החברה יחזיק למעשה עשר מניות. השווי הכולל שלהן יישאר כשוויה של אותה מנייה במועד הפיצול.

אבל למה לעשות דבר כזה? משום שבאופן אבסורדי, עליית שער המנייה לגבהים מסחררים דוגמת שער המנייה הנוכחי מרחיקה אותה ממשקיעים ומצמצמת את המסחר בה בשל ערכה הרב. משקיעים "קטנים" מתקשים לרכוש אותה והיא לא נמצאת בתיק ההשקעה שלהם. הפיצול אינו משנה את ערך השוק של החברה, אלא מגדיל את המסחר בה ומנגיש אותה לציבור "הרחב".

אבל ישנה עוד סיבה והיא מעניינת במיוחד. מניית אנבידיה אינה נמצאת במדד הדאו־ג'ונס והפיצול עשוי לסלול את דרכה לשם. וכאילו לא די בכך, היא עשויה להיכנס למדד הנחשק הזה על חשבון אחת ממתחרותיה הגדולות ביותר – אינטל...

מדד הדאו־ג'ונס שונה מכל המדדים שאנחנו מכירים ויש בו מעט חברות כך שמשקלה של כל חברה גדול יחסית. לקובעי המדד חשוב שהוא ישקף את שוק ההון האמריקאי ולכן הם משתדלים לא לכלול בו מניות ששוות יותר מדי משום שהן תופסות נפח גדול מדי ומטות את המדד. פיצול מוריד את שווי המנייה אך לא פוגע בשווי השוק של החברה (להיפך, מגדיל אותו) ולכן הסיכוי שלה להיכלל במדד במועד העדכון החדש שלו, הולכת וגדלה.

אדרבה, כניסת אנבידיה תדחוק החוצה את אינטל, המתחרה הוותיקה שכן שוויה של מניית אינטל (כ־30$) מעניק לה את המשקל הנמוך ביותר במדד הדאו־ג'ונס (0.5%) עם שווי שוק של פחות מ־130 מיליארד דולר. לשם השוואה, שווי השוק של אנבידיה לפני הפיצול כבר מזמן מעל 2.5 טריליון דולר. ומשום שמספר החברות במדד הדאו ג'ונס הוא קטן (כשלושים בלבד), אין מקום לשתי חברות מאותו סקטור. ומכיוון שאנבידיה עונה על כל הפרמטרים של חברות שמיוצגות במדד הזה (צמיחה רציפה, מוניטין מעולה ומספר גדול של משקיעים), סביר להניח שהיא תדיח בקרוב את אינטל מהמדד הנחשב הזה. ה"ספליט" במניות אנבידיה יבוצע בעוד שבוע, ביום שני, עם פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט. 

דניאל שבקס הוא מנכ"ל ’הירשוביץ פיננסים'. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם