הבוקר נפתחה לפעילות תחנת התדלוק במימן הראשונה בישראל, בסונול יגור הממוקמת סמוך למפרץ חיפה. תחנת המימן הוקמה עבור שותפות של סונול ובזן על ידי חברת Linde הגרמנית, כאשר בזן מייצרת את המימן ומתאימה אותו לתחבורה וכלמוביל מייבאת משאיות מונעות מימן מתוצרת יונדאי. שיתוף הפעולה בין שלושת הגופים מניע קדימה במלוא הכוח את מהפכת המימן, שהיא כורח המציאות של ימינו.
השקת התחנה צוינה באירוע חגיגי בנוכחות נציגי ממשלה ומומחים עולמיים בתחום אנרגיית המימן. שר האנרגיה, ישראל כץ; יו"ר מכון האנרגיה, יוסי רוזן; ודירקטור של שותפות המימן באיחוד האירופי, בארט ביאבוק הגיעו לברך לצד מנהלי וראשי סונול, בזן וכלמוביל. נשיא המדינה, מר יצחק הרצוג, שלח את ברכתו והערכתו לפרויקט זה.
במהלך האירוע אמר שר האנרגיה, מר ישראל כץ: "תחנת המימן הוקמה בסיוע יחידת המדען הראשי במשרד האנרגיה והתשתיות ובתמיכה של 3 מיליון ₪ וכן, בעזרת יצירת תקן ישראלי חדש המתבסס על התקינה הבינ"ל. נמשיך להוביל רגולציה המקדמת את שווקי החשמל והתחבורה לעתיד מתקדם ונקי יותר".
עם פתיחת התחנה, מצטרפת ישראל לרשימת המדינות המתקדמות בעולם, ובראשן: גרמניה, שוויץ, ארה"ב, יפן, דרום קוריאה וקנדה, העוברות לאנרגיה מתחדשת לתחבורה ומבקשות להעביר את מנועי הבעירה לטכנולוגיית תאי-דלק מבוססי מימן, לתחבורה נקייה ללא פליטות מזהמים וגזי חממה מהאגזוז.
קבוצת סונול שהקימה ומתפעלת את התחנה, חקרה את תחום המימן ב-6 השנים האחרונות, תוך שהיא משתפת פעולה עם שתי החברות המובילות בתחומן בעולם - Linde ו-H2Mobility - שיחד אחראיות להקמתן של מאות תחנות מימן ברחבי אירופה. סונול תמנף את הניסיון והמומחיות שצברה, כדי לפתוח תחנות נוספות בפריסה ארצית על פני השנים הקרובות, כשמספרן ייקבע בהתאם להתפתחות משק כלי הרכב מבוססי המימן בישראל. ההשקעה בפתיחת כל תחנה עומדת על למעלה מ-5 מיליון שקל.
קבוצת בזן, שאחראית על ייצור המימן הקימה תשתית להתאמת המימן המיוצר אצלה לתחבורה, והקימה את המעבדה המוסמכת הראשונה בישראל לביצוע אנליזות במימן לתחבורה על פי תקן בינלאומי.
כלמוביל, יבואנית יונדאי, מיצובישי, מרצדס, ג'נסיס ו-ORA, מייבאת לישראל את משאית XCIENT Fuel Cell של יונדאי, שהינה משאית המימן הראשונה בעולם בייצור סדרתי. בימים הקרובים ינועו על כבישי הארץ 3 משאיות מתוצרת זו. ישראל הנה המדינה הרביעית בעולם שתפעיל משאיות מסוג זה ומצטרפת בזאת לשוויץ, דרום קוריאה וניו-זילנד. טווח הנסיעה של המשאית הוא מעל 400 ק"מ לתדלוק אחד בתנאי נהיגה בעולם האמיתי.
תחנת המימן בצומת יגור תוכננה על בסיס ניסיון בינלאומי רחב ובטכנולוגיה המתקדמת ביותר, תוך עמידה בתקינה בינלאומית מחמירה שאושרה בישראל. המנפקה החדשה שהותקנה בתחנה מאפשרת ללקוח תדלוק מימן בדומה לתדלוק בנזין וסולר. זמן התדלוק קצר משמעותית מטעינת רכבים חשמליים ודומה לתדלוק סולר במשאיות ואוטובוסים.
אסף אלמגור, מנכ"ל בזן: "קבוצת בזן גאה להביא בשורה של מימן נקי לתחבורה, יחד עם השותפות שלה לתהליך. בשלוש השנים האחרונות, במקביל לפרסום האסטרטגיה החדשה שלנו, השקענו ביכולת חלוצית לייצר מימן
לתחבורה ובהקמת תחנת התדלוק שתשרת את כלי הרכב המימניים בעתיד. אנו בטוחים שטכנולוגיית המימן תהיה נדבך משמעותי מהפתרונות שיובילו למשק אנרגיה דל פחמן, ויסייע למדינה לעמוד ביעדי האקלים שלה לשנת 2050".
ניר גלילי, מנכ"ל סונול: "אנו גאים להשיק פרויקט חלוצי בתחום האנרגיה, אשר יאפשר תנועת כלי רכב לא מזהמים על בסיס מימן עם אפס פליטות וזיהום אוויר. ב-10 השנים הקרובות מיליוני רכבים יעלו על הכביש, ישראל תיחנק מהזיהום שייווצר וכולנו נשלם מחיר גבוה. זוהי חובתה של הממשלה להפוך את ישראל למובילה בתחום אנרגיית המימן באמצעות תכנית מקיפה שתתמוך ותמריץ מעבר חשוב זה, שטמונות בו לא רק תועלות כלכליות ולאומיות, אלא גם הצלת חיי אדם, לא פחות מזה".
יניב שיראזי, מנכ"ל כלמוביל: ״אנו שמחים כי הודות לשיתוף הפעולה בין החברות, החזון הופך למציאות, טכנולוגיית המימן המתקדמת של יונדאי תנוע החל מהיום על כבישי ישראל. אנו בכלמוביל נמשיך להצעיד קדימה את אסטרטגיית האנרגיה המתחדשת המיטיבה עם הסביבה באמצעות השקעות ושיתופי פעולה הכוללים בין השאר: הקמת מפעל למיחזור סוללות ליתיום יון, ייצור אנרגיה מתחדשת באמצעות פאנלים סולאריים ועוד".
החברות המעורבות ביקשו להדגיש כמה עובדות בנוגע למימן לתחבורה בעולם ובישראל. אחת מהם היא כי מימן ירוק לתחבורה הוא הדלק הזמין ביותר בעולם, מאחר והוא מיוצר ממים - המולקולה הכי שכיחה ביקום. עוד מודגש כי מימן לתחבורה הוא הדלק היעיל בעולם, הנקי ביותר והבטוח ביותר לתחבורה. בנוסף שינוע מימן לתחבורה זול יותר מהקמת תשתית חשמל לתחבורה ותהליך התדלוק בו פשוט ונוח.
משנה למנכ"ל בז"ן שלומי בסון, הוסיף בשיחה עם "מעריב" כי: "היופי פה הוא שאתה לוקח מולקולת מימן, מחבר אותה לתא דלק והחיבור בינהם יותר אנרגיה.נכון להיום אנחנו מייצרים מימן מגז טבעי, אבל בקרוב מאוד נייצר אותו ממים. יצרני המכוניות הגדולים כבר שם, הם מבינים לאן העולם הזה הולך, זה אמנם יקח עשור, אבל העולם של אנרגיית המימן נמצא היום היכן שהייתה האנרגיה הסולארית לפני כ-15 שנה
"הדלקים הפוזיליים ייגמרו מתישהו", הוא מסביר את הכדאיות הכלכלית של הנושא, "בשביל כלכלה צריל לבנות, לייצר את השוק, וזה מה שאנחנו עושים פה עם שיתופי פעולה ופיילוטים שונים".