אף שהוא לא ממש נראה ישן, תתפלאו לדעת שפיג'ו 5008 הוצג כבר לפני שבע שנים. אחרי שלא מכבר הוצג הדור החדש של האח הקטן 3008, הגיע תורו של ה־5008 להתחדש.

בדור היוצא היו גרסאות בנזין ודיזל בלבד, שמכרו בארץ יחד כ־5,000 יחידות, כשני שלישים מהן בגרסאות הבנזין. כך שלקראת הכחדתו המתוכננת של לוגם הסולר באירופה ובארץ, פיג'ו 5008 מתחשמל מאוד, עם שלוש גרסאות חשמליות מלאות (שייקראו E־5008) ועם שתי גרסאות היברידיות, אחת מתונה ואחת פלאג-אין, שלא תגיע ארצה עקב ביטול הטבות המס לרכבים כאלה.

כדי לבחון בפעם הראשונה את ה־5008 החדש הצפנו עד לשוודיה, מדינת איקאה, אבבא ונילס הולגרסון. כשחושבים על שוודיה, אחת המדינות הגדולות באיחוד האירופי, מיד חושבים על מדינה קרה, גשומה ואף מושלגת.

אבל מזג האוויר לא האיר לנו פנים ושמש קיצית וחמה כמו במזרח התיכון קיבלה את פנינו בהליכה לעבר החניון שבו המתינו בטעינה מכוניות ההשקה. נו שוין, לפחות נוכל לבחון את המזגן בתנאי ארץ הקודש. ספוילר: הוא היה בסדר גמור.

הפיז'ו המדוברת, צילום פנים של מושב הנהג (צילום: יחצ)
הפיז'ו המדוברת, צילום פנים של מושב הנהג (צילום: יחצ)


בזמן ההליכה הרגלית ולפני שנצא לדרך נעבור קצת על דף הנתונים והמספרים, ברשותכם: בנהיגת ההשקה נהגנו בגרסה אחת מתוך החמש שבהיצע. הגרסה החשמלית הבסיסית ברמת גימור GT הבכירה עם 210 כ"ס ממנוע יחיד, סוללת 73 קוט"ש, משקל עצמי גבוה של 2.2 טונות, תאוצה ארוכה למדי של 9.7 שניות מ־0 ל־100 קמ"ש ומהירות מרבית מוגבלת ל־170 קמ"ש. הצלחתם לקרוא את זה בנשימה אחת?
 
יחידת הכוח של הגרסה ההיברידית הקלה המעניינת מבוססת על גרסה חדשה למנוע שלושת הצילינדרים בנפח 1.2 ליטר עם מערכת Mild־Hybrid ותיבת שישה הילוכים רובוטית כפולת-מצמדים.

הבדל נוסף ומשמעותי בין הגרסה ההיברידית לבין שאר הגרסאות הוא מתלה אחורי בתצורת קורת פיתול פשוטה וזולה יותר בהשוואה למתלה רב־חיבורי בשאר הגרסאות. היא לא הייתה זמינה למבחן בהשקה. 

עיצוב: במבט ראשון בחניון, ה־5008 דומה לדור הקודם ב־2020, שעבר מתיחת פנים. מבט מעמיק יותר יגלה שמדובר בעיצוב חדש לחלוטין. הפרצוף החדש כולל גריל שמשתלב בקוביות קטנות עם צבע הרכב, יחידות תאורה מפוצלות לתאורת יום/דרך ו"חתימת תאורה שמתכתבת עם טופרי אריה", כך לפי צוות העיצוב.

הפרופיל דינמי יותר מזה של הדגם היוצא ונראה פחות קופסתי. מעל קו החלונות ולאורך הגג עוברת קורה בצבע כסוף מט, שמשתלבת עם אלמנטים באותו גוון בפגוש האחורי. יחידות התאורה האחוריות מעוצבות גם הן עם אלמנט שלושת טופרי האריה בתאורה. 

חישוקים קלים ואווירודינמיים בגודל 19 ו-20 אינץ' ממלאים היטב את בתי הגלגלים. אף שהעיצוב הזכיר לי חישוקים נשכחים של סיטרואן AX ו־BX משנות ה־80, צוות העיצוב של ה-5008 לא זרם עם קו המחשבה שלי.

כדי לשפר את רמת הקיימות של המרכב ואת יכולת הישרדותו בשמש, גומיות הבידוד בין הדלתות לחלונות עצמם הוצנעו מתחת לגוף הרכב, וחלקי פלסטיק מסביב לבתי הגלגל ובתחתית המרכב נצבעו בצבע שחור מבריק. רעיון מבריק - האם זו תחילת הסוף של הפלסטיק השחור שמלבין בשמש הישראלית?

תא הנוסעים: כמו בחוץ, העיצוב הפנימי נראה במבט ראשון כמו אבולוציה של הדגם היוצא: ההגה הקטן והקטום, הקונסולה המרכזית שכמעט מחבקת את הנהג והבד שעוטף את לוח המחוונים והדלתות.

אבל מבט שני מראה שמדובר בתא נוסעים שונה לגמרי. נתחיל בלוח המחוונים המרחף והייחודי מול הנהג. ללוח קיימות שתי גרסאות: מסך אחד בגודל 21 אינץ' ולוח שמחולק לשני מסכים של 10 אינץ' כל אחד. גרסת ה־GT שנהגנו בה בהשקה הייתה עם המסך הגדול והוא איכותי ביותר. 

כיאה לרמיזה הספורטיבית משמה, כל הדיפונים בתא הנוסעים שחורים ומשולבים בבד אפור. לפי המעצבים, הבד אמור להיות דומה לבד של ספת ישיבה ביתית ולהזכיר את הבית.

האמת היא שזהו חומר נעים למגע, גם אם ראינו כמוהו בדגמי פיג'ו קודמים. מתחת ללוח הראשי ולפתחי המיזוג נפגוש את ה־i־toggle, שהוא מסך קטן יותר שמיועד לקיצורי דרך אל הפונקציות השימושיות ביותר וניתן להתאמה אישית. בהחלט שימושי.

בתא הנוסעים קיים שימוש רב בפלסטיק שחור מבריק שמתלכלך בקלות עם טביעות אצבע. לחולי הניקיון מומלץ להחזיק מטלית מיקרופייבר בכיס הדלת. 

כמי שמכיר כמה וכמה מהלקוחות הפוטנציאליים של ה־5008, אחת התכונות החשובות במוביל נוסעים עם 7 מקומות הוא המרחב הפנימי. הנוסעים מלפנים נהנים ממרווח סטנדרטי, בלי תלונות חוץ מתא הכפפות שנעצר בברכי הנוסע אם הוא משאיר יותר מדי מקום לילד שמאחוריו. תנוחת הנהיגה טובה, ואפשרויות הכוונון של ההגה והמושב מגוונות. 

הספסל בשורה השנייה אינו מחולק לשלושה מושבים נפרדים כבעבר אלא מחולק לשליש ושני שלישים ומעוצב כשני מושבים נפרדים עם תמיכה צדית. הרווח מעולה לנוסעים מבוגרים, הן לרגליים והן לראש.

כדי לאפשר הגדלה של המרחב בשורה השלישית, שורת המושבים השנייה יכולה לנוע קדימה ואחורה על מסילה באורך 15 ס"מ. עם וילונות צד נגללים מתוך הדלת, רצפה שטוחה, פתחי מיזוג, שליטה נפרדת על בקרת האקלים, גב מושבים מרופד ותאורת מפות נפרדת, השורה השנייה נהנית ממרחב שהייה מצוין.

ועכשיו נעבור לחלק המסקרן בתא הנוסעים: לאחר שימוש במנגנון הקיפול של שורת המושבים השנייה שמרים את כל המושב בשורה השנייה ומקל את הגישה, בשורה השלישית נפגוש מושבים אחוריים אמיתיים, עניין נדיר ברכבי 7 מושבים בגודל הזה.

חירפנו את נפשנו וגילינו ששני מבוגרים פול סייז יכולים לשבת כאן, אבל רק כשהמושבים שלפניהם מוסטים קדימה על המסילה. כן, עם גובה של 182 ס"מ הצלחתי לשבת מאחור כשנשאר מקום לילדים לפניי. בהחלט מרשים. 

מאחורי דלת תא המטען החשמלית אפשר להתרשם מהפתעה נוספת. תא המטען יכול להכיל מטען גם כשהשורה השלישית בשימוש. שתי מזוודות טרולי הצליחו להידחס לשם כאשר רצפת התא הייתה מורמת.

פיג'ו 5008, עיצוב חדש לחלוטין (צילום: יחצ)
פיג'ו 5008, עיצוב חדש לחלוטין (צילום: יחצ)


כמו כן ניתן לאחסן את הכיסוי הנגלל של תא המטען מתחת לרצפה במקום לזרוק אותו במחסן. כאשר השורה האחורית פתוחה, נפח תא המטען הוא 348 ליטר נדיבים יחסית לקטגוריה, כולל החלל שמתחת לרצפה. כשמקפלים את שני המושבים בשורה השלישית, הנפח עולה ל־916 ליטר. וכשמקפלים גם את השורה השנייה ומתכוננים לשינה ברכב, הנפח מגיע ל־2,232 ליטר. הילדים שלכם כנראה ירצו לעשות קמפינג ברכב בכל לילה.

על הכביש: בהשקה נהגנו מאות קילומטרים על ה־E־5008 בכבישים מגוונים לרוחבה של שוודיה וחזרנו כדי לספר. ה־5008 מביאה תחת צמיגיה איכות נסיעה גבוהה, באופן שתואם היטב את הצורך ממוביל נוסעים שכזה.

כצפוי, מרבית הכבישים השוודיים סלולים באיכות טובה, אבל ניתן היה להתרשם מיכולת ההתמודדות של המתלים מול פתחי ביוב, שברים בכביש ופסי האטה רבים. למרות צמיגים במידה מכובדת (235/50R20) ה-5008 מצליחה לספוג את תחלואי הכביש המפורטים לעיל בצורה מצוינת.

זו לא המכונית הכי נוחה שחוויתי במהירות עירונית, אבל עבודת המתלים מצוינת בהתחשב בנתוני הפתיחה הקשים: המשקל הגבוה וגודל החישוקים. ההקפדה על בידוד טוב מובילה לרעשי רוח וכביש מינימליים.

מאחר שזה חשוב למשפחה, בדקנו גם את חוויית הנסיעה בשורה השנייה. השוהים במושב האחורי נהנים מאיכות נסיעה טובה, כמו ההורים שיושבים מלפנים. גרסת ה־GT כללה גג פנורמי לאורך תא הנוסעים עם וילון בד נגלל חשמלית.

חלון הגג מכניס הרבה אור גם ליושבים מאחור, וחלון הזכוכית עצמו נפתח מעל ראשי הנהג והנוסע מלפנים. ה־5008 מצוידת במערכת בקרת אקלים עם שלושה אזורי שליטה (השלישי ליושבים בשורה השנייה) אך ללא פתחים ייעודיים לשורה השלישית. חבל.

ביצועים: ה־5008 מאפשר בחירה בין שלושה מצבי נהיגה: אקו, קומפורט וספורט. מאחר שאין לו מתלים אדפטיביים, השינויים מתרכזים בכיול ההגה, תגובת הדוושה וצריכת החשמל (ע"ע מערכת המיזוג).

עקב המשקל העצמי הגבוה והספק המנוע הסביר, התחושה היא שהוא לא מהיר מאוד כמו שהורגלנו עד היום במכוניות מונעות חשמל. למרות זאת, לא תהיה שום בעיה ביציאה לעקיפה או בנהיגה בכבישים הרריים. 

מצב הספורט משפר את תגובת הדוושה לתאוצה. לא היה ניתן באמת למדוד צריכת חשמל וזמני טעינה. לפי הצריכה שחווינו בפועל, ניתן בהחלט לנסוע לטווחים שבין 400 ל־500 ק"מ. מעניין יהיה לבדוק את הגרסאות היקרות יותר, עם סוללת 98 קוט"ש מוגדלת וטווח משולב משוער של 660 ק"מ, אם יגיעו ארצה.

התנהגות כביש: אנחנו עדיין זוכרים לפיג'ו חסד נעורים על המכוניות המהנות שהם היו מייצרים לפני כמה עשורים. מאז כבר זרמו הרבה מים בנהר הסן, אבל פיג'ו כבר שרפו את דגל ההנאה מנהיגה. היום הם מתהדרים בקיימות, קישוריות, יעילות, מצוינות, עיצוב וחוויה - סוף ציטוט מההודעה לעיתונות. אם אפילו פיג'ו כבר לא מתהדרים בזה, אז אנחנו נבדוק את זה בעצמנו. 

אף שנהגנו על כבישי שוודיה, אנחנו לא סטיג בלומקוויסט, זו לא 205 T16, ואנחנו לא בראלי שוודיה (תחפשו את כל זה ביוטיוב ותודו לי אחר כך). אף על פי כן יצא לנו לחצות כמה כבישים מפותלים מעניינים בין כפרים שוודיים שלווים. למרות משקל עצמי גבוה, התנהגות הכביש טובה בסך הכל ונוסכת תחושת ביטחון. התגובה להעברות משקל על ידי הדוושה אינה חריפה, וקשה להוציא את ה־5008 מאיזון. 

השורה התחתונה: ה־E־5008 נראה במבט ראשון כאבולוציה מאכזבת של הדגם היוצא ולא רבולוציה, כמו זו שעשה הדור הקודם. אבל במבט שני הוא עושה בצורה מצוינת את כל מה שמצופה ממוביל נוסעים כזה: העיצוב נאה ונעים, תא הנוסעים מעוצב ועשיר, המרחב הפנימי מצוין לשבע נפשות, איכות הנסיעה מצוינת, וטווח הנסיעה מבטיח. 

בנוסף לכל התכונות הללו, ה־5008 צפוי להיות המכונית החשמלית עם 7 מקומות היחידה בסגמנט שאינה מכונית יוקרה, כאשר יגיע לישראל ברבעון הראשון של 2025. בתמחור מתאים הוא עשוי להיות מלך הקטגוריה הזו, בלי מתחרים בקו האופק הקרוב. ובצדק. 

בהכנת המדור השתתף דניאל סקלי, שהיה אורח פיג'ו בשבדיה