ביום שישי בבוקר נפלו השמיים על לא מעט בעלי טסלה בישראל, כאשר היצרנית הודיעה על המחירים החדשים של דגמי מודל 3 ומודל Y בישראל, בהמשך לגל הוזלות עולמי של היצרן.
תזכורת: מחירה של מודל 3 הבסיסית הוזל ב-37 אלף שקל ל-205 אלף שקל ומחירו של מודל Y לונג ריינג' הגרסה הבסיסית כרגע לדגם בארץ ירד בחדות ב-65 אלף שקל ל-270 אלף שקל. גם מחירי שאר הגרסאות של שני הדגמים צנחו בהתאם.
המהלך הקפיץ רבים מבעלי טסלה, שהתרגלו לראות את מחירי היצרנית עולים ועולים "משביחים" את הערך של המכונית שלהם, אבל בוקר אחד גילו בור גדול מאוד בערך שלה. אף אחד אמנם לא שילם עדיין את המחירים היקרים ביותר, המכוניות הראשונות שהיו אמורות להימכר ב-242 אלף שקל תגענה רק במרץ, והמזמינים טרם שילמו עבורן מעבר לדמי ההזמנה בסך 500 שקל. אבל גם לשלם 225 אלף שקל בדצמבר על מודל 3 ולראות את מחירה כחדשה צונח אחרי שבועיים ב-20 אלף שקל, זה לא נעים וגם לא מקובל בשוק הרכב הישראלי, שבו נזהרים היבואנים מהפחתת מחירי המחירון מחשש לפגיעה בערך המשומשות.
לא כל המתלוננים מבינים את המשמעויות הנרחבות יותר של המהלך. הראשונה היא העובדה שמי שקנה את המכונית ביוקר לא רק שילם יותר, אלא גם ישלם יותר במידה ולקח הלוואה לביצוע העסקה. המשמעות השנייה היא שאם הפחתת המחיר הזו תביא לעלייה בביקוש לדגמי היצרנית, מערך השירות והחלפים שגם ככה מתוח עד הקצה יתקשה עוד יותר להעניק מענה ללקוחות החברה. בשוליים יש גם את חברות הליסינג שרכשו מכוניות על סמך אותה שמירת ערך עתידית וגילו שכמה מאות המכוניות שהזדרזו לרכוש בכל מחיר שוות מעכשיו הרבה פחות.
אבל מה עשה המהלך הזה למחירי המכוניות של טסלה בלוח יד2? נכון להיום בבוקר, מפורסמות בלוח יד2 כ-360 מכוניות מדגם מודל 3 של טסלה ו-39 מכוניות מדגם מודל Y. בסינון המודעות ללא מחיר (הסינון הראשוני - מודעות בלי מחיר לא ראויות להתייחסות וספק נוכלות) נשארים עם 322 מודל 3 ו-33 מודל Y.
מה שמעניין יותר הוא תנודות המחירים שלהן, והמסקנה הברורה היא מובהקות של הפחתת מחירים ב10-25 אלף שקלים בעקבות הוזלת החדשות. המשותף למרבית עדכוני המחיר הוא התאריך. לא מאמינים באמונות טפלות? חלק ממוכרי הטסלה יזכרו את שישי ה-13 הזה להרבה זמן.
כך למשל מצאנו מודל 3 לונג ריינג' מודל 2022 שעברה ממחיר של 299 אלף שקלים ב-5 בינואר ל-279 אלף שקלים ביום שישי ה-13. עוד לונג ריינג' ממודל 2021 עם 31 אלף ק"מ בלבד ירדה באותו שישי מ-225 אלף שקלים ל-210 אלף שקלים.
מצד שני יש לא מעט בעלי טסלות שלא ממש הפנימו את הכללים החדשים בשוק, כך למשל עם SR+ אחת ממודל 2021 עם 40 אלף ק"מ שגם אחרי ה-13.1 מבקשים עליה 187 אלף שקלים, זאת כאשר אחת חדשה תעלה כעת 205 אלף שקלים. אגב מחיר המכונית הזו שונה 19 (!) פעמים מאז עלתה לראשונה ב-21.12.
ומי שמחפש פצצת ביצועים במחיר של גולף GTI משומשת - פרפורמנס משנת 2021 עם 23 אלף ק"מ ירדה מ-239 אלף שקלים ל-215 אלף שקלים, באותו יום.
ככלל הלוח "צבוע ירוק" כמו שאומרים בענף המשומשות - עם ירידות מחיר גורפות, בשורה משמחת מאוד אם אתם בצד של הקונים כמובן. והמצב לא שונה גם כאשר מסתכלים על המחירים של המודל Y שמפורסמות בלוח. מתוך 33 מודעות שמפורסמות נכון להיום רק ב-3 נרשם מחיר גבוה מזה הראשוני בה פורסמה, רק 9 מהן ללא שינוי וכל השאר בצניחה, חלקן חופשית, חלקן מתונה.
אחת מהיורדות ללא מצנח, מדגם הלונג ריינג' החלה להתגלגל בלוח ב-3.1 במחיר של 324,900 שקלים, ירדה ל-321,800 שקלים ב-11.1 והחל מה-13.1 עודכן המחיר ל-269,500 שקלים. מי שלוקח את הירדה פחות קשה מבקש "רק" 30 אלף שקלים כמו לונג ריינג' אחרת שעלתה ללוח לפני 10 ימים ב-360 אלף שקלים והחל משישי האחרון מבקשים עליה 320 אלף שקלים.
ולשורות התחתונות, למי שמאז שישי האחרון נתקף בחשק עז לטסלה ורוצה לנצל את המומנטום, נכון להיום מחירי מודל 3 מתחילים בלוח המשומשות ב-168 אלף שקלים למודל 3 לונג ריינג' מודל 2022 עם 20 אלף ק"מ ש"חייבת להימכררר בדחיפות!!" כמאמר המודעה.
כמות נאה מאוד של מכונית מוצעות בטווח המחיר של 170-185 אלף שקלים לפני מיקוח, בעיקר דגמי SR+ וסטנדרט שהחליף אותו, גם גם דגמי לונג ריינג' בני כשנה וחצי. בקצה העליון של הסקאלה, אופטימיים עם מודל 3 לונג ריינג' מודל 21 עם 65 אלף ק"מ ב-325 אלף שקלים. ופרפורמנס עם 1,700 ק"מ בלבד משנת 2022 ב-320 אלף שקלים.
במקרה של מודל Y אפשר למצוא כאלו במחירים של החל מ-267 אלף שקלים ללונג ריינג' שמחירה עודכן היום, יש לה 81 ק"מ בלבד והיא התחילה את המכירה ב-4 בינואר ב-330 אלף שקלים. בקצה השני של הסקאלה - מודל Y פרפורמנס שעליה מבקשים 415 אלף שקלים.