מתחילת 2023 נמסרו בישראל כ־17 אלף מכוניות חשמליות, שהביאו את מספרן בישראל לשיא של כ־60 אלף. האם כל בעלי החשמליות האלה ימצאו עמדות טעינה זמינות בדרכים בימי חול המועד, וכשייצאו לדרכים בשאר האביב ובקיץ?
"הפסח הזה יעבור בשלום", מבטיח רז שגיא, מנכ"ל סונול EVI. "ב־2022 נמכרו בארץ 27 אלף מכוניות חשמליות, 150% מההערכות המוקדמות, מה שהפתיע את כולנו. אנחנו רואים את זה אצלנו בזינוק של 33% בכמות הטעינות בעמדות הציבוריות, ובכך שיש לנו כבר 20 אלף מנויים באפליקציה. בימים הקרובים נפעיל את העמדה המהירה ה־40 שלנו, ורבות מהן באזורי טיולים, אחרי שבחודשים האחרונים הפעלנו עמדה במסעדה שבגולן, בתחנת הדלק, באפיקים ואחרות".
גם ב־EDGE-EV הרחיבו את רשת עמדות הטעינה המהירות באזורי הטיולים. "ראינו בחגים הקודמים זינוק בשימוש בעמדה המהירה שלנו בים המלח, ואנחנו בוחנים להציב שם עמדה נוספת. גם באזור הכנרת הביקושים מאוד עונתיים, באביב, בקיץ ובסתיו", אומר המנכ"ל שרגא כץ. "לכן נתנו בחודשים האחרונים דגש על הקמת עמדות מהירות בצפון. בקריית אתא, בשדה אליעזר, ובתוך כחודש נפעיל בייסוד המעלה. הקמנו עמדה ביחד עם מלגם בצמוד לבניין מועצה אזורית גליל עליון, בכניסה הדרומית לקריית שמונה. הרבה עמדות לאורך כביש 90 ובגליל העליון. השקנו גם עמדה מהירה בקצרין".
קצב המכירות של מכוניות חשמליות זינק השנה שוב, פי שלושה. רשת הטעינה גדלה באותו קצב?
"בישראל יש עמדת טעינה מהירה אחת לכל 130 חשמליות בקירוב", מסביר כץ. "בעולם מדברים על צורך ביחס של אחת ל־50, כך שיש לנו לאן להשתפר, וזה יקרה. אנחנו מחכים לפרסום התוצאות של קול קורא של משרד האנרגיה לעשרות עמדות מהירות נוספות בסבסוד ממשלתי. יש שני וקטורים שהשוק הולך בהם: הוספת מיקומים, כך שיצטמצם המרחק בין עמדות, והוספת פיות טעינה בכל עמדה, כדי שנהגים יידעו שיש במקום האב של עמדות, שהם יכולים לסמוך עליו שתהיה אחת זמינה ותקינה. לכן כבר הוספנו עמדות במיקומים מבוקשים, כמו הסינמה סיטי בראשון לציון ובקניון G ביקנעם, צמוד לכביש 6. במצפה רמון לפני שנה וחצי הייתה לנו עמדה מהירה אחת במרכז המסחרי, היום יש לנו שלוש שם, ועוד שתיים באזור המלונות ביישוב. וכולן עובדות יפה".
בסונול EVI פונים לכיוון חדש כדי לאפשר הקמת עמדות טעינה מהירה, צרכניות חשמל גדולות, גם במקומות שאין בהם תשתית חשמלית בעוצמה הדרושה. "אחרי פסח נתקין בצומת פלוגות עמדת טעינה מהירה שנייה. בגלל שבמקום אין קיבולת חשמל לשתי עמדות מהירות, העמדה הנוספת תשתמש במתקן אגירה שנקים ביחד עם BL אנרגיה, שיצבור את החשמל הזמין שכן יש, ובזכות האגירה נוכל לטעון במהירות ברגע שנצטרך". במקביל החלו בחברה לשלוח הודעות ללקוחות שסיימו לטעון, במסרונים או דרך האפליקציה, שהטעינה הסתיימה, כך שיפנו את העמדה לרכבים אחרים.
רכישת רכב חשמלי מבוססת כיום על האפשרות לטעון אותו מדי יום בבית או בעבודה, ולא להתבסס על זמינות רשת העמדות הציבוריות כמקור טעינה עיקרי. בבתים פרטיים אין בעיה, אבל במשותפים נדרש אישור של הוועד ולא תמיד יש מספיק חשמל ציבורי להתחבר אליו בחניון, במימון בעל הרכב. "המדינה חייבת להתערב בנושא הטעינות בבתים המשותפים, יש כבר מהלך של הסדרה שהתחיל בממשלה הקודמת, ואני מקווה שיושלם בידי הנוכחית", אומר שגיא. "אחת הבעיות היא בתים משותפים שלא לכולם יש חנייה, או שיש כמספר הדירות, אבל הן לא מוקצות לדירות ספציפיות, ולאף אחד אין חנייה קבועה שבה הוא יכול להתקין עמדה טעינה ביתית שתהיה זמינה לו".
שרגא כץ אומר ש"יש הרבה שחקנים בתחום התקנות עמדות טעינה בבתים משותפים, שאתה לא יודע אם יהיו פה בעוד כמה שנים. אין לי ספק שמתישהו יהיה פה אירוע אסוני בגלל תשתיות טעינה בבתים שהותקנו בצורה לא נכונה. יש בשוק חברות לא מספיק מבוססות ולא מספיק אחראיות, שאין להן כיסים עמוקים למקרה שמשהו חמור קורה. חברות לקחו הלוואות כדי להתקין תשתיות בבתים, ועכשיו הריבית עלתה, מחירי הציוד עלו בגלל היחלשות השקל, ויהיה להן קשה להחזיר הלוואות".
יש ויכוח אם לחייב בבתים משותפים טעינה מנוהלת, שמאפשרת לחלק את החשמל הזמין בין המכוניות בחניון אבל מחייבת מהלך מאורגן של הבניין, או לאפשר חיבור לחשמל הדירתי. מה עדיף?
"צריך לאפשר חיבור למונה הדירתי אם אפשר. זה יותר זול ויקל על אנשים לעבור לרכב חשמלי. ברגע שנשענים על החשמל הדירתי, זה מטפל גם בנושא העומסים. אפשר לטעון בלילה, אני גר בבית משותף, מחובר למונה הדירה ומגיע בלילה לקצב של 10 קוט"ש. הרגולטור צריך לקבוע שרק כאשר שיעור החשמליות בבניין מגיע לרמה מסוימת, יש חובה להתקין מערכת טעינה מנוהלת בבניין. כרגע אנחנו עדיין רחוקים שנות אור מהשיעורים האלה. היום רק 1.5% מכלל המכוניות בארץ הן חשמליות. בסוף השנה יהיו כ־80־90 אלף. גם בעוד חמש שנים השיעור הזה יהיה בין 10% ל־15%".
הכניסה של החשמליות תואץ ברגע שציי הליסינג ייכנסו?
שגיא: "הרכישות של ציי הרכב, באמצעות חברות הליסינג, עדיין קטנות. גם ציים גדולים רוכשים כעת רק 100־200 מכוניות מתוך אלפים, כדי להתנסות ולראות לכמה עובדים זה באמת רלוונטי כעת. 2024 תהיה השנה שבה זה ישתנה, וגם הציים ייכנסו למשחק בכמויות גדולות. רכב מהעבודה נוסע יותר מרכב פרטי, ואחרי ששילשנו את התשתיות שלנו בשנה שעברה, אני מקווה שנגדל השנה באותו קצב ונגיע ל־100 עמדות מהירות".