“זה שוק מרתק ומאתגר. יש לי שני בעלי בית - סונול ומשק אנרגיה - שמכירים את התחום ועוזרים לי בכניסה לתפקיד. זה עדיין שוק צעיר וצומח, כחלק משינוי עולמי. יש לנו 1,000 עמדות טעינה אטית ו־120 עמדות טעינה מהירה ברחבי הארץ, מאילת ועד הצפון, כולל בפריפריה כמו ביישוב עוטף עזה, בקיבוצים ובקניוני עזריאלי". כך אומר יובל אלעזר, מנכ"ל סונול EVI, בראיון ראשון.
זינוק של 35% בגניבות כלי רכב ברבעון הראשון של השנה
למרות ההבטחה שמסר: הבשורה המרה של איילון מאסק
אלעזר (53), החליף את רז שגיא, שנבחר בנובמבר לראש עיריית ראש העין. בשבע השנים האחרונות שימש כסמנכ"ל מכירות, שירות ושימור לקוחות בחברת אמישראגז ולפני כן בשורה של תפקידים בכירים, בהם מנכ"ל אירוקה, סמנכ"ל תפעול בינלאומי בתיאטראות ישראל וכן ב־Deloitte Consulting בישראל, ארה"ב ואירופה.
למה אף אחת מחברות הטעינה לא מצליחה להרוויח כסף, גם כאשר יש בארץ יותר מ־110 אלף חשמליות?
“ההכנסות גדלות, אבל ההשקעות גדולות בשלב הזה, ולכן החזר ההשקעה נמוך. עמדה מהירה עולה כ־200 אלף שקל לפני ההשקעה בתשתית החשמל והגדלת קיבולת. המטרה היא להגדיל את השוק הזה. יש הבנה שזה מרוץ ארוך ושיהיו הרבה השקעות. כמעט כל הכסף הוא של החברות הפרטיות, החמיכה הכלכלית מהמדינה קטנה מאוד. היו רק שלושה קולות קוראים של המדינה לקבלת סבסוד לעמדות, ואחד בוטל בחודשים האחרונים. זה רחוק מלהספיק. ל־48% מהישראלים אין חניה פרטית שתאפשר להם לטעון בלילה בבית".
המדינה אישרה הטלת מס נסועה על חשמליות ומתכוונת לבטל את ההנחה באגרת הרישוי.
“המדינה צריכה להקל על בעלי חשמליות, לא להחמיר. גם באירופה אנחנו רואים שבזמן שגרמניה קיבלה כותרות כי ביטלה סובסידיות לחשמליות, הולנד, יוון ורומניה ממשיכות לתת עד 7,000 יורו, וזה כשמראש מס הקנייה שם נמוך יותר".
המדינה טרם אישרה גם תקנות לאכיפה נגד רכבי בנזין שחונים בעמדות טעינה, או בעלי חשמליות שלא מפנים אותן בסיומה.
“יש הצעת חוק של ח"כ ארז מלול מש"ס שנועדה לפתור את הבעיה ולא מקודמת בכנסת כבר חודשים. בקניון אחד שאנחנו עובדים איתו כבר יש מדיניות של שתי התרעות לפינוי בסיום טעינה ואז גביית 35 שקל לשעת חניה. מקווה שיתרחב. יש עיריות בודדות שכבר אוכפות".
העיריות עושות מספיק לקדם חשמליות?
“המדינה הייתה צריכה לעשות מה שעושה עיריית ירושלים. יש בעיר כבר 200 עמדות ציבוריות אטיות ו־20 מהירות, שאנחנו מציבים באמצעות עדן, החברה הכלכלית של העירייה. בעדן עוזרים לנו כשצריך בפתיחת חסמים מול מחלקות בעירייה, יושבים עם חברת החשמל על מקומות שיש בהם בעיית הספק ברשת. כל עמדה שאנחנו פותחים רואים מיד את העלייה בשימוש. והמדיניות הזאת מגיעה מלמעלה: ראש העיר משה ליאון אמר לנו שהוא מעודד את הצבת העמדות כדי שהציבור יראה שישנן ואז יעבור לרכב חשמלי. מקווה שעוד ראשי ערים יהיו מעורבים כמוהו בנושא".
אף שבחודשים הראשונים של השנה חשמליות הגיעו לנתח שוק מרשים של 25%, בציי הרכב ובליסינג המספרים נמוכים בהרבה.
“מתחיל גידול גם בציי הרכב. כבר לא מדברים איתנו על מכוניות בודדות לחברה, באה חברה ואומרת אני חוכרת עכשיו 80 חשמליות ועוד שנתיים יהיו לי 200. חברות מגיעות אלינו לתכנן את הגידול בתשתיות, את הטעינה במתחמים שלה ובבתי העובדים. מבקשות לאפשר גם לעובדים שיש להם חשמלית פרטית, לא מהעבודה, לטעון במשרד".
אפשר להחזיק חשמלית ללא עמדת טעינה בבית?
“מי שמגיע לפחות שלוש פעמים למשרד ויש לו שם עמדה, זה תחליף ראוי".
אבל מי שאין לו עמדת טעינה בבית תלוי בעמדות המהירות, ושם המחירים הרבה יותר גבוהים מאשר בטעינה ביתית, שעולה 62 אגורות לקילוואט.
“אצלנו המחיר הכי גבוה לקילוואט בטעינה מהירה הוא 2.35 שקלים למשתמשים רשומים, ובעיריות שאנחנו עובדים איתן המחיר יורד ל־1.6־1.7 שקלים".
למה אין בארץ מתחמי טעינה מהירה עם 10־20 שקעים כמו בחו"ל, שבהם הנהג יודע שתמיד ימצא אחד פנוי ולא יצטרך לחכות?
“בעיקר בגלל מגבלות ההולכה של רשת החשמל. אנחנו יכולים לפצל עמדה של 180 קילוואט בין ארבע מכוניות בעת הצורך. יש לנו כבר מתחם עם ארבעה שקעי טעינה מהירה, ואנחנו מקימים אחד עם שמונה שקעים, שנשיק בהמשך".
מדוע אין כמעט עמדות אולטרה־מהירות של 350 קילוואט? יש כבר אלפי מכוניות בארץ שיכולות ליהנות מהן, ביונדאי, קיה, ג'נסיס, אאודי, פורשה ונוספות שבדרך.
“זה שילוב בין מגבלות ההולכה לעלות הגבוהה של עמדות כאלה, ולביקוש שעדיין נמוך".
ולמה אין שימוש באגירת חשמל, שיכולה לעקוף בעיות הולכה ולהפעיל עמדות מהירות גם במקום עם הספק חשמל נמוך?
“אנחנו עושים מאמצים גדולים בכיוון. היום ההשקעה הדרושה למתקן אגירה שיאפשר דבר כזה ירדה לחצי מיליון שקל. גם כאן המדינה יכולה לעודד ולעזור באמצעות הורדת מיסוי על הסוללות הענקיות".
מה יהיה קצב הגידול של צי החשמליות בארץ?
“אני מאמין ומקווה שהשנה ימכרו כאן 100 אלף חשמליות, ומקווה שהמדינה תדע לעזור. אנחנו נכפיל את מספר העמדות המהירות בתחנות הדלק ונגדל גם בערים. התחזיות שב־2030 יהיו כאן בין 900 אלף ל־1.2 מיליון חשמליות נראות לי סבירות, ואוי ואבוי אם לא. אנחנו צריכים להגיע לשם".
איך אתם נערכים לפסח?
"תגברנו את שירות הלקוחות, עם מוקד בשירות מלא בין 8:00 ל־18:00, וכוננים לטיפול בתקלות בין 18:00 ל־8:00. הפעלנו בשבועות האחרונים עמדות מהירות בתחנות סונול בקניון עזריאלי רמלה, ובתחנות סונול כפר אדומים, עין בוקק, צומת גולני, שער הכרמל ושהם. העמדות האלו מצטרפות לעמדות המהירות החדשות שהשקנו בתקופה האחרונה בגן יבנה, בסונול עכו, סונול מגדל העמק ובעזריאלי תל אביב".