אני חייבת לכם הסבר מדוע ולמה אני בוחנת שני כלי רכב בשווי של דירה קטנה בזה אחר זה. מדינה כל כך קטנה וכל כך הרבה יוקרה? כבר שאלו אותי, מה ניתן לעשות עם מבחן דרכים על רכב שכזה, חוץ מלשטוף את העיניים ולאכול את הלב?
אסביר ואומר: כמדי שנה, בתקופה הזו, מתקיימים טקסי סוף שנה לבחירת רכב השנה, הישראלי והבינלאומי. המתמודדים הם כל כלי הרכב החדשים שהושקו מתחילת השנה ועד סופה. מתוך לא מעט טקסים פה בארץ ומאות מסביב לגלובוס, אני קשורה לשניים - הטקס הפרטי המקומי שלי, זו השנה החמישית, “בחירת רכב השנה של מלכת הכביש", ולטקס בינלאומי - WWCOTY, קיצור של Women's World Car of the Year, בחירת רכב השנה של עיתונאיות הרכב בעולם. טקס שבו אני שופטת מן המניין יחד עם 40 נשים, עיתונאיות מהתחום, מלמעלה מ־30 מדינות.
אאודי אי טרון GT מהשבוע שעבר ופורשה טייקאן קרוס טוריסמו יתחרו על לבן ולבם של עיתונאי הרכב בארץ ובעולם. שתיהן מכוניות חשמליות יוקרה/ספורט מצוינות, שללא ספק ישתלבו במקומות גבוהים בבחירות. ובכלל, יש סיכוי גדול שהמנצחות הגדולות יהיו מכוניות חשמליות.
2022 תהיה נקודת ציון נוספת במהפכה החשמלית. כבר עכשיו אני נשאלת, “מתי תבחני מכונית בנזין, בין כל החשמליות האלה?". והאמת היא שדגמי הבנזין הולכים ומתמעטים. ב־2022 יימכרו עשרות אלפי מכוניות חשמליות בישראל.
פורשה טייקאן קרוס טוריסמו הוא גרסת סטיישן מוגבהת של מכונית הסלון החשמלית והיוקרתית, פורשה טייקאן. למעשה, הוא מהווה רכב פנאי, או “גרסת שטח שימושית" על פי פורשה, לטיולים. מבין מצבי הנהיגה ברכב - ספורט, ספורט פלוס ומצב חיסכון בסוללה, תמצאו מצב gravel, בעברית, “חצץ" או “כורכר", אם תרצו, שמגביה את הרכב בשני סנטימטרים, בעזרת מתלי האוויר האדפטיביים. והנה, אתם מוזמנים לנהוג בטייקאן קרוס טוריסמו בדרכי עפר, חול וחצץ. למי יש אומץ לעשות את זה?
שימושי פירושו שמרווח הראש של הנוסעים במושב האחורי גדל ב־47 מ"מ נוספים, ונפח תא המטען (446 ל') מגיע עד 1,212 ליטרים, עם קיפול המושבים האחוריים. מלפנים אין מנוע, אתם יודעים, תא אחסון דווקא יש, בנפח 84 ליטרים נוספים. קצת מוזר להטעין מיטלטלים מלפנים, ייקח לכולנו זמן להתרגל לזה.
שבוע אחרי שביליתי עם אחת המכוניות החשמליות בארץ, הגיחה הפורשה הזו, מכונית יוקרה חשמלית ולא פחות יפה או מיוחדת. המראה שלה מרהיב ויותר מלהיב - קצת ספורטיבי, קצת “שטח", בדמות חיפויים בקשתות הגלגלים, “חצאית" קדמית ואחורית ומפתני צד ייחודיים. בנוסף יש, בתוספת תשלום, חבילת Package Design Offroad, הכוללת מגינים מיוחדים בפינות הפגוש הקדמי והפגוש האחורי ובקצות מפתני הדלתות. כל אלה מוסיפים מאוד לעיצוב הכללי של הרכב, ובין היתר מגינים על מרכב הרכב מפגיעות בעת נסיעה בשבילים.
לטייקאן קרוס טוריסמו שני מנועים חשמליים, קדמי ואחורי, ששולחים כוח לכל הגלגלים, ומספקים 490 כוחות סוס, ובמצב בוסט, תגבור Control Launch, ההספק הזה קופץ עד ל־571 כ"ס. הגבות שלכם הורמו עכשיו, אני יודעת, גם שלי. המומנט המרבי הוא 66.5 קג"מ מיידיים, האצה מ־0 ל־100 קמ"ש אורכת 4.1 שניות, והמהירות המרבית של גרסת הסטיישן המוגבהת הנאה מאוד הזו, מוגבלת ל־240 קמ"ש.
הסוללה בטייקאן קרוס טוריסמו, על כל גרסאותיה, בעלת קיבולת כוללת של 93.4 קילוואט שעה (100 קילומטר עד 20 דקות טעינה מהירה), והטווח החשמלי הריאלי בה הוא 370־390 קילומטר. טווח שדורש תכנון מוקדם וקפדני יותר לפני נסיעות ארוכות בינעירוניות מאשר במכוניות חשמליות אחרות.
תא הנהג והנוסעים איכותי מאוד. כל התא עוטה שחור, גימורים כסופים בדלתות, חגורות אדומות לחמשת הנוסעים, חותמת פורשה על המושבים, מסכים גדולים דיגיטליים בין לבין, חתיכת סטייל יש לטייקאן. כן, במבט ראשון הוא נראה טכנולוגי מדי, ועל אף האינטואיטיביות של השימוש במערכות, נדרש זמן להיכרות עם ההגדרות השונות והסתגלות למראה הקוקפיטי גדוש הלחצנים והאפשרויות. בתחילה, כל אלה יכולים מעט להלחיץ.
הרכב מרגיש אותי ומתניע את הטייקאן. לא ציפיתי לפחות מזה. כל המסכים מתעוררים לחיים: המסך הגדול והמרשים מול עיני הנהג, לוח המחוונים הצבעוני בגודל 16.8 אינץ' שבמרכז, מערכת המולטימדיה עם מסך בגודל 10.9 אינץ', שבה המון אפשרויות להגדרה ושליטה באבזור, והמערכות השונות ברכב. עוד יש, מערכת שמע מצוינת עם עשרה רמקולים של BOSE, חיבור לאפל “קאר פליי", זיכרונות למושב הנהג, חימום למושבים הקדמיים, תאורת אווירה ועוד.
תחת מערכת המולטימדיה עוד מסך, השולט בין היתר על בקרת האקלים ועל חימום המושבים הקדמיים. יש בו מידע ותצוגה על מצב הסוללה, ואפשרות, בלחיצת כפתור, לפתוח את תאי המטען והטעינה ברכב באופן חשמלי. מרשים. לחצן נוסף על גבי המסך השלישי המיוחד, לחצן למצב gravel, שמגביה את הרכב. ממש מרגישים ושומעים שהרכב מתרומם. אותו מסך נראה כמו מסך מגע, אך יש ללחוץ עליו כדי לתפעלו. כמה פתחי אחסון מעניינים ולאו דווקא שימושיים, אחד תחת הקונסולה המרכזית, ושני מקומות אחסון עגולים ונדיבים לכוסות/בקבוקים מימין לנהג, תא הכפפות שטוח ולא שמיש.
מושבי הספורט של הנהג והנוסע לצדו נוחים ותומכים מאוד, נותנים תחושה טבעית לגב ולגוף. יש אפשרויות כוונון שונות ומגוונות, מרגל ועד ראש, הצלחתי להשיג מהר את הכוונון האידיאלי. המבט מחפש לרגע את ידית ההילוכים, שנמצאת מימין להגה בגובה החזה. לחיצה קלה, ואנחנו יוצאות לדרך. בזחילה אין כל רעש בתוך הרכב, ב־50־60 קמ"ש ה"רעש החשמלי" מתחיל להיות נוכח. זה סימן טוב כמובן, זה אומר שאין רעשים אחרים שיכסו על זה. בנסיעה בינעירונית, רעשי כביש נשמעים, ורעשי רוח כמעט ולא. שקט ונעים פה למדי.
בהתחלה נסעתי במצב “נורמל" סטנדרטי, והרגשתי שיש לי מספיק כוח ומומנט, מספיק כוח בהאצות מהמקום והאצות ביניים. נוח מספיק, המתלים משככים היטב את הכביש (טוב יותר מאשר בעיר), והטווח פחות או יותר נשמר, ויורד בהדרגה, עד כמה שאפשר לשמור על הטווח החשמלי, ברכב כה חזק. מי שרוצה לשמור על הטווח, יבחר במצב חיסכון - range, שיוריד את צריכת החשמל למינימום ברכב, ויגביל את המהירות עד ל־100 קמ"ש.
מצב הספורט וספורט פלוס מביאים את הפורשה החשמלית המיוחדת הזו למחוזות המרוצים, עם האצות פסיכיות קדימה. יהיה מעליב להגיד שזה רק “מחדד" את תגובות המנוע. פרצי ההתלהבות וההשתאות יעידו. טייקאן קרוס טוריסמו מכונית מדויקת, יציבה ומהירה מאוד. ההגה שלה קשיח בדיוק במידה הנכונה, ובמהירויות גבוהות מתרכך ומשתף פעולה נהדר בפניות ועיקולים. מאחורי ההגה הזה נעדר זוג “שיפטרים", לשליטה על הבלימה הרגנרטיבית ברכב, אבזור שחסר מאוד, וניכר שאין כמעט אחזור של אנרגיה לסוללה בעת בלימה/האטה בנסיעה.
דירוג הבטיחות הישראלי של טייקאן קרוס טוריסמו הוא 7 מתוך 8, וכולל: שמונה כריות אוויר, מערכת שמירה על נתיב, בלימה אוטונומית במקרה חירום, בקרת שיוט אדפטיבית, מערכת זיהוי רכב ב"שטח מת" ועוד מערכות בטיחות מתקדמות הניתנות לכיבוי או הפעלה, לפי צורך הנהג. לא בנמצא: בלימה אוטומטית בנסיעה לאחור, התרעה במצב עייפות/הסחת דעת של הנהג, והתרעה למניעת שכחת ילדים ברכב.
עלות כל היופי והטוב הזה: 910 אלף שקלים. ויש גם תוספות אופציונליות שעלותן הכוללת היא 178 אלף שקלים.
חדשות ואירועים
חגיגה כפולה בסמלת, יבואנית מזראטי בישראל. זו חגגה עשר שנות פעילות של המותג האיטלקי בארץ, באירוע לקוחות מצומצם. במהלך האירוע נחשף לראשונה בארץ דגם הספורט החדש של מזראטי, ה־MC20 (בצילום למטה), במחיר התחלתי של 1.8 מיליון שקלים. דגם ה־MC20 הוא בעל מנוע V6 בנפח 3.0 ליטר, עם הספק של 630 כ"ס. היחידה הראשונה שנחתה בארץ נמכרה טרם הגעתה, ותימסר ללקוח ממרכז הארץ. הרכב מגיע בצביעה מיוחדת, לבן מטאלי, וכולל תוספות, כמו גג בצבע שחור וחישוקי סגסוגת שחורים. שוויו מוערך ב־2.1 מיליון שקלים.
ובמעבר חד מאוד: חברת UDS המתמחה בייבוא ובשיווק פתרונות שינוע, הרמה ותחבורה חשמליים הן לתעשייה והן לשוק הפרטי, מציעה הטבות מיוחדות לרוכשי הרכב החשמלי הזעיר, Sunshine M2. הדגם החשמלי, שנכלל בקטגוריית הרישוי החדשה של משרד התחבורה L7, מתאים לשימוש עירוני, וכולל אבזור כמו מסך מגע צבעוני עם אנדרואיד, הגה כוח, מצלמה, חלונות חשמליים ומראות צד חשמליות. בשל מידותיו הצנועות, ניתן לחנות איתו לרוחב, בניצב למדרכה, בדומה לדו־גלגלי, ולטעון אותו בעזרת שקע חשמל סטנדרטי ביתי 220V. מחירו: החל מ־59 אלף שקלים, כולל מע"מ.