זו השנה השנייה ברצף - עמוק בתוך משבר שבבים, תובלה, צמות, גומי ומתכות - שבה הענקית טויוטה נמצאת במקום הראשון בדירוג הרווחיות בעולם, מבין עשרות יצרניות וקונצרני רכב ענקיים ומשמעותיים. יצרנית הרכב היפנית, שזיהתה את הביקוש לכלי רכב ירוקים והציגה רכב היברידי אי־אז ב־1995 (טויוטה פריוס), זו שיצרה רבי־מכר בזה אחר זה, היברידיים, כמו הקורולה, הראב 4, יאריס, CH-R ועוד, ממשיכה לעבוד בלוח הזמנים שיצרה לעצמה, להמשיך לייצר מכוניות היברידיות בתוך המרוץ למכונית החשמלית, ולקלוע לטעם ולצורך של הצרכנים, ביג טיים.
עוד לפני ההשקה של הטויוטה אייגו X, הושקה מכונית פנאי (קרוסאובר) קטנה והיברידית (ומוצלחת מאוד, מסגמנט B, המבוססת על הטויוטה יאריס, הלא היא היאריס קרוס). אבל הקטנה הזו היא לא הקטנה ביותר עכשיו, כי טויוטה חזו את הצורך בקרוסאובר עוד יותר קטן, והכניסו רכב בקטגוריה כמעט לא קיימת, קרוסאובר מסגמנט A. דמיינו לעצמכם רכב עירוני מיני, קטן, רק מעט מוגבה, צבעוני מאוד ו"שרירי" - קבלו את אייגו X.
זה לא שטויוטה לא עובדת על רכב חשמלי, יש אחד שבקרוב מאוד יושק, אבל היא ככל הנראה לא מיצתה את הטכנולוגיה ההיברידית, שהוכיחה את עצמה, מביאה לנתוני צריכת דלק טובים, ומיישרת קו עם דרישות ה־WLTP (תקנות הפחתת זיהום אוויר). אז ארזתי מזוודה קטנה והגעתי לספרד לפגוש את הטויוטה הקטנה שככל הנראה תכבוש גם היא את לב הצרכן הישראלי.
במסיבת העיתונאים הרשמית קשה שלא להבחין בכך שאנשי טויוטה נינוחים ובטוחים במיוחד, הם לא צריכים להוכיח לאף אחד דבר, הראייה העתידית והמרחבית שלהם מצוינת. הם יצרו שעון מיוחד, שפועל לפי "זמן טויוטה", וזה עובד להם מצוין. אם היצרנית ראתה את הצורך בייצור רכב היברידי נוסף, והעדיפה אותו על פני ריצת אמוק לעבר ייצור סדרה של כלי רכב חשמליים, כנראה שזה הדבר הנכון לעשות.
אז פלטפורמה טובה ומוכחת יש. אייגו X מבוסס על פלטפורמת ה־GA-B המוכרת של ארכיטקטורת ה־TNGA של טויוטה, שהוצעה לראשונה ביאריס החדשה ושולבה גם ביאריס קרוס (בה בחרתי לאחת המכוניות הטובות של השנה 2021), יש לו מנוע קטן בנפח ליטר (1.0) בעל שלושה צילינדרים והספק של 72 כ"ס. כקרוסאובר עירוני קטן הוא לא צריך יותר מההספק הזה, אבל אם בכל זאת תרצו להוציא אותו החוצה לכבישים בינעירוניים, תרגישו במאמץ שלו.
טויוטה גאה בנתוני פליטת המזהמים הנמוכה של אייגו X, 113 גרם CO2 לקילומטר, בזכות תיבת ההילוכים הרציפה שלו, ה־CVT-S. תיבת הילוכים עם יתרונות וחסרונות ברורים, היא מעט מסרסת את העברת הכוח מהמנוע, כדי לחסוך בצריכת דלק ובפליטת מזהמים לאוויר. מצד שני, מתרגלים לכל, גם לפעולתה של תיבה רציפה.
אבל בואו נחזור לרגע אחורה, לעיצוב, שכן, זה הדבר הראשון שרואים במפגש הראשון עם הרכב, והמפגש הוא מלהיב. אייגו X הוא רכב בעל מראה צעיר ומרענן, שובה גם לבבות של אנשים מבוגרים, ולכן, לדעתי, מיועד גם לקהל הצעיר: אלה שקיבלו רישיון, סטודנטים, וכדומה, וגם למבוגרים ומבוגרים פלוס פלוס, שירצו לעצמם קרוסאובר קטן לעיר, במחיר הנמוך מ־100 אלף שקלים.
מרווח הגחון של הרכב הוגבה רק ב־11 מ"מ לטובת הנראות של הדגם, ותנוחת הנהיגה הוגבהה גם היא ב־5 ס"מ (בהשוואה לדור הקודם של אייגו) ובכך מאפשרת שדה ראייה טוב יותר. באשר לגלגלים ולצמיגי הרכב, קוטר החישוקים, להפתעתי, הוא 17 אינץ'! זה בהחלט מוסיף למראה הכללי.
מידות אייגו X קומפקטיות במיוחד ומדגישות את ייעוד הרכב: אורך הרכב 3 מטרים ו־70 ס"מ, ורוחבו מטר ו־74 ס"מ. נפח תא המטען של אייגו הוא 231 ליטר.
הקרוסאובר הקטן מאובזר למדי מבפנים, ונראה עשיר לסגמנט המיני (פיקנטו, i10), ומיני קרוסאובר (A) כמו סוזוקי איגניס, למעשה, המתחרה היחיד שלה. באייגו X מערכת מולטימדיה מקורית של טויוטה הכוללת מסך מגע בגודל 8 אינץ', דיבורית Bluetooth וממשקApple CarPlay ו־Android Auto. תפעול המערכת עבר בשלום, אבל יש ממשקים ידידותיים יותר. ברכב מצלמה אחורית, לוח מחוונים צבעוני בגודל 4.2 אינץ', ותאורת יום קדמית מסוג LED. רכב המבחן שבו נהגנו ברחבי ברצלונה היה בעל גג נפתח, גרסה שלצערי לא תגיע לארץ.
איכות החומרים וההרכבה בסדר, כמו גם הנדסת האנוש. מרווח הפנים נאות, אך הישיבה הנוחה והמרווחת מלפנים לא מותירה הרבה מקום לנוסעים מאחור.
הנסיעה באייגו X נוחה באופן מפתיע. בידוד הרעשים טוב, אהבתי את ההיגוי - הגה מדויק עם רדיוס סיבוב, שטויוטה מתגאה בו, של 4.7 מטר, המותאם לנהיגה ותמרון ברחובות עיר צפופים, ומאפשר חניה קלה יותר.
התנהגות המנוע הקטן בשילוב תיבת ההילוכים הרציפה ידועה מראש. בלחיצות חזקות על דוושת הגז, המנוע יישמע ויספק כוח בהדרגה. נהיגה אגרסיבית ברכב עירוני כמו זה מפספסת את ייעודו, שהוא נסיעה עירונית נוחה, חסכונית ופחות מזהמת ברכב מפוצץ שיק וסטייל. אם אתם לא הקהל לזה, תחסכו את זה מעצמכם, ותעלו סגמנט, לעבר יאריס קרוס.
גם אבזור בטיחות לא חסר. אם פעם התרגלנו לכך שמכוניות עירוניות קטנות הן פחות בטיחותיות, אנחנו לא שם יותר. טויוטה שומרת על סטנדרט הבטיחות הגבוה, מאבזרת את אייגו X ברשימת מערכות בטיחות אוטונומיות מסוג Toyota Safety Sense 2.5, ומצהירה שאייגו X הוא היחיד בסגמנט שכולל גם מערכות מסוג בקרת שיוט אדפטיבית, ומערכת למניעת שכחת ילדים.
Toyota Safety Sense, המותקנת כסטנדרט באייגו X, כוללת בנוסף מערכת קדם התנגשות (בלימת חירום, זיהוי הולכי רגל ביום ובלילה, זיהוי רכב דו־גלגלי ביום, מערכת סיוע לפנייה בצמתים ומערכת עזר בהיגוי בשעת חירום ESA, מערכת שמירת מרכז נתיב, מערכת אור גבוה אוטומטי ומערכת זיהוי תמרורי דרך. לא מעט אבזור בטיחות מתקדם.
טויוטה ישראל פתחה לפני פחות מחודש אפשרות להזמנה מוקדמת של אייגו X במחיר שמתחיל ב־93,990 שקלים לגרסת האבזור הפותחת (“פיור"). מחיר הגרסה הגבוהה, “פולס", 98,990 שקלים. מכיוון שנראה שהעתיד הולך לכיוון מכוניות קטנות, חסכוניות, חשמליות, ומיקרו מכוניות, לא מן הנמנע שנראה בעתיד עוד מכוניות בקטגוריה הזו.
חדשות ואירועים
צ'מפיון מוטורס, יבואנית אאודי, מרחיבה את היצע דגמי היוקרה שלה, ומשווקת בישראל את גרסאות ה־Plug־in hybrid לדגם הסלון היוקרתי שלה, אאודי A8 (בצילום למטה). דגמי ה־A8 60 TFSIe ו־A8L 60 TFSIe מצוידים בהנעה היברידית נטענת, המשלבת בין מנוע בנזין חזק (3.0 ליטר) למנוע חשמלי, בנוסף לחבילת בטיחות רחבה, תא נהג ונוסעים עם איכויות פרימיום, וביצועים מרשימים. החל מ־875 אלף שקלים.
עופר אבניר מרחיבים את מגוון דגמי השטח שלCF MOTO עם השקת דגמים ל־2022, הכוללים שני טרקטורונים חדשניים בנפח 1,000 סמ"ק,
C FORCE 1000 XC והדגם המאובזר, C FORCE 1000 OVERLAND. מחיר: C FORCE 1000 XC יעמוד על 74,959 שקלים, ומחיר C FORCE 1000 OVERLAND יעמוד על 81,950 שקלים. שני הטרקטורונים בעלי מנוע V TWIN מוזרק דלק עם הספק של 75 כ"ס ולהם חבילות אבזור אטרקטיביות.
לנוכח הזינוק במספר גניבות הרכב ברחבי הארץ, חברת קוברה משיקה גרסה מתקדמת למצלמת אבטחה ונסיעה לרכב PROOF FR400, שאותה תציג בתערוכת אוטומוטור 2022. ייחודיותה של מצלמת PROOF FR400 נעוצה בעובדה שהיא מהווה מצלמת אבטחה לרכב המתריעה במקרים של תאונה, תנודה, פגיעה ברכב בזמן חניה, ניסיון לגניבת הרכב, והכל בזמן אמת. המצלמה המתקדמת לוכדת ונועלת סרטונים רלוונטיים הנשמרים על גבי כרטיס הזיכרון GB46. מחירה: 1,799 שקלים.