מותגי הרכב זוכים בקביעות לכותרות על סמך נתוני המכירות שלהם, ואלה שנסחרים בבורסה - גם על התוצאות העסקיות שלהם. אבל עד היום לא ראינו דירוג שלהם על סמך נתון לא פחות חשוב לחיים שלנו: זיהום האוויר שגורמות המכוניות שהם בוחרים למכור לארץ.
היום אנחנו מפרסמים לראשונה דירוג כזה שבוצע השבוע בידי אמיר ווינשטוק מאתר CARZONE, המנתח את נתוני ענף הרכב המקומי גם עבור יבואני הרכב. הדירוג מבוסס על ממוצע הציון הירוק לכל אחד ממותגי הרכב שנמכרו בארץ ב־2022, וכולל רק את נתוני הייבוא הסדיר בידי היבואנים הרשמיים, ללא הייבוא המקביל.
יצוין כי מדינת ישראל מפעילה את אחת משיטות דירוג זיהום האוויר לרכב המתקדמות בעולם. היא אומנם מעניקה “ציון ירוק" לכל דגם בנפרד, אבל נמנעת מלערוך דירוג של כל מותג בנפרד, שייצג את מאמצי היצרנים לספק לנו מכוניות עם רמת פליטת זיהום נמוכה ככל האפשר.
בניגוד לדגש שמושם בדרך כלל בעולם על פליטת גז החממה פחמן דו־חמצני (co2), הדירוג הישראלי מחלק כל דגם שנמכר בישראל לאחת מתוך 15 קבוצות זיהום על סמך נוסחה מורכבת, שמתעדכנת אחת לשנתיים. הנוסחה מביאה בחשבון גם פליטת גזים אחרים שמסוכנים יותר לאדם ולחי: תחמוצות חנקן (Nox), פחמן חד־חמצני (CO), פחממנים (HC) וחלקיקים (PM). הציון שמתקבל נע בין 1 ל־15, כש־1 משמעותו רכב בעל זיהום מזערי ו־15 פירושו רמת זיהום מרבית.
המדינה מבצעת את הדירוג כדי לקבוע איזו הטבת מס, אם בכלל, תקבל כל מכונית לפי תקנות מיסוי ירוק, המאפשרות הנחה במס הקנייה בשווי של עד 16 אלף שקל לרכבי בנזין ודיזל, והטבות מס למכוניות חשמליות ופלאג־אין.
בצמרת המותגים שמוכרים את המכוניות המזהמות ביותר נמצאים מותג הטנדרים איסוזו, מותג היוקרה האמריקאי קאדילק ומותג היוקרה של ניסאן, אינפיניטי. כל המכוניות שמוכרים שלושתם מדורגות ברמת הזיהום הגבוהה ביותר, 15. הם גם לא מציעים בארץ דגמים חשמליים, היברידיים או פלאג־אין. מבין השלושה, איסוזו מכרה את כמות הרכבים הגדולה ביותר (1,615), ולכן היא מקדימה את קאדילק (735) ואת אינפיניטי (135).
מהעבר השני, המותגים הנקיים והירוקים ביותר בארץ הם אלה שמוכרים רק מכוניות חשמליות, שלא פולטות כלל מזהמים מהאגזוז, ואפילו לפי אופן ייצור החשמל בארץ - 25% מפחם, 10% מאנרגיות מתכלות והשאר מגז טבעי - הוא עדיין נקי יותר מאשר רמת הזיהום שיוצרות מכוניות היברידיות ומכוניות פלאג־אין.
הרשימה כוללת את ג'ילי, טסלה, BYD, איווייז, סקייוול, מקסוס, פיאט, JAC ופולסטאר. המותגים הנקיים ביותר הם אלה שמסרו את הכמויות הגדולות ביותר של מכוניות חשמליות בשנה החולפת - ג'ילי, טסלה ו־BYD: 6,817 דגמי ג'ילי, 6,044 דגמי טסלה ו־3,713 קרוסאוברים של BYD. עוד מתבלטת ברשימה MG, שמכרה בשנה החולפת כ־5,000 דגמי פלאג־אין וכמה עשרות חשמליות, והציון הירוק הממוצע שלה עומד על 2, הכי קרובה לחשמליות 100%.
מעניין לא פחות לראות היכן ממוקמים המותגים הקוריאניים והיפניים הנמכרים בארץ, שרובם משלבים בין מכירת כמויות קטנות של רכבים חשמליים וכמויות גדולות של רכבים היברידיים, בעיקר שלושת מובילי השוק בטבלאות המכירות: יונדאי, קיה וטויוטה.
אף שיונדאי מכרה בשנה החולפת יותר מכוניות חשמליות (כ־2,800) מקיה (402) ומטויוטה (86), הרי שטויוטה - ש־90% מהמכירות שלה היו של מכוניות היברידיות - מתגלית כנקייה יותר, עם ציון ממוצע של 5.2 לעומת 8.2 ליונדאי ו־9.6 לקיה.
גם בשוק היוקרה מקדימה חטיבת הפאר של טויוטה, לקסוס, את המתחרות הגרמניות, שמכרו הרבה יותר מכוניות חשמליות, משום שיותר מ־95% מהמכוניות שמכרה בישראל ב־2022 היו היברידיות. ללקסוס ציון זיהום ממוצע של 6.3 לעומת 10.4 לאאודי, 9.1 למרצדס ו־8.2 לב.מ.וו. רק חטיבת מיני של ב.מ.וו, שמוכרת רק מכוניות וקרוסאוברים קטנים, מיעוטם חשמליים, משיגה ביוקרה ציון טוב יותר משל לקסוס (5.1).
יצוין כי באירופה הוחלט על שיטה אחרת שמעודדת את היצרנים למכור ביבשת כמה שיותר מכוניות חשמליות: הם נדרשים להגיע לממוצע הולך ופוחת של פליטת CO2, ומי שלא עומדת בו עלולה להיקנס במיליארדי יורו. אם עד 2019 היה הממוצע הנדרש 130 גרם C02 לק"מ, ב־2021 הוא ירד ל־95 גרם והחל לחייב בקנסות, ב־2025 הוא יפחת ב־15%, ב־2030 ב־55% וב־2035 תותר רק מכירת רכבים חשמליים ומונעי מימן ביבשת. לפיכך, כבר היום זול יותר ליצרנים לפתח ולייצר מכוניות חשמליות מאשר לשלם קנסות כבדים, או לרכוש קרדיט זיהום נקי מיצרנים שיש להם עודפים בזכות מכירת כמות גדולה של חשמליות, כמו טסלה.
הדרגים המקצועיים במשרדי הגנת הסביבה, האוצר, רשות המסים ומשרד התחבורה דנו בשנה שעברה באימוץ מתווה דומה גם בישראל, למרות ההערכות שהוא עלול לייקר את מחירי המכוניות. עכשיו נצטרך לראות אם גם הממשלה החדשה תמשיך בכיוון ותתקדם לאישור המתווה, שיאלץ את יצרני הרכב להקצות יותר מכוניות חשמליות לשוק הישראלי, על חשבון רכבי בנזין ודיזל מזהמים יותר.