במשך כל תקופת הקורונה, וגם אחריה, שבר שוק המשומשות את הכללים. דגמים רבים נמכרו מעל מחירי המחירון שלהם, ועשרות המבוקשים שבהם אף הוסיפו ערך במקום לאבד, כפי ששוק רכבי יד שנייה אמור להתנהל. המחסור במכוניות חדשות בגלל משבר השבבים, שהואץ בגלל השפעות המלחמה באוקראינה, הביא את הביקוש למשומשות לשיאים חדשים.
אבל נתוני מחירון לוי יצחק לדגמי 2021, כלומר מכוניות בנות שנתיים, מגלים שהחגיגה הסתיימה. מחירון אפריל משקף שוק שחזר כמעט כולו לירידות מחירים, אם כי כמו תמיד יש כאלה שירדו פחות, ויש עדיין דגמים שבחישוב מצטבר עלו בערכם ב־12 החודשים האחרונים.
מדובר בעיקר בדגמים חשמליים: ערכה של פיאט 500e עלה בשנה האחרונה ב־4%, של יונדאי איוניק פרסטיז' ב־3%, אך גם פיג'ו 3008 רשמה עלייה של 1%. סקודה אוקטביה 1.5 סטייל לא איבדה ערך כלל ומחירה לא השתנה, אז מי אמר שצרפתיות לא שומרות ערך. גם יונדאי i10 לא איבדה מערכה. אולם השיא שייך לקיה ספורטאז' LX, שמחירה עלה ב־6%.
הבדיקה מראה שחשמליות ממשיכות בממוצע לאבד ערך בקצב אטי יותר מאשר רכבי בנזין, אם כי בקצב גבוה מבעבר. אפילו טסלה מודל 3, שנהנתה בשנתיים האחרונות מעליות מחירים כמשומשת בעקבות התייקרות מחיריה כחדשה, איבדה לא מעט מערכה בשנה האחרונה: דגם הבסיס איבד 7% ודגם הלונג ריינג' היקר יותר איבד 4%.
"אין ספק שיש האטה בשוק, ומחירון אפריל מבטא אותה", אומר מי־רון לוי, סמנכ"ל מחירון לוי יצחק. "במכוניות שמחירן מעל ל־200 אלף שקל יש האטה גדולה, עד כדי עצירה. זאת תוצאה של עליית הריבית שהפכה לקיחת מימון לרכישת רכב ליקר, והמצב הכלכלי והפוליטי משפיע על מצב הרוח של הקונים. אנשים מעדיפים לשמור את הכסף בכיס. באפריל הורדנו את ערכם של רוב דגמי היוקרה ב־3%, ואת הדגמים העממיים ב־1%־2%. השוק מתחיל לחזור לקצב הירידות שהכרנו לפני הקורונה".
יש גם אנשים שרכשו מכוניות ב־100% מימון וקפצו להם ההחזרים. מה הם עושים?
"רואים בעלי רכבים שהייתה להם הלוואה יקרה שמוכרים את הרכב כדי לסגור אותה, או להקטינה, ועוברים לרכבים זולים ועממיים יותר".
העצירה ביוקרה חלה על כל המותגים?
"מכוניות הספורט הנחשבות והיקרות מתנהגות אחרת. דגמי פרארי, פורשה 911. שם לא מעניין את הלקוחות מה מצב השוק, הם באים להגשים חלום. הייתי בשבוע שעבר אצל סוחר ברכבי יוקרה, עמדה אצלו פרארי אחת ששווה 1.5 מיליון שקל ושלושה לקוחות נאבקו לקנות אותה, כמעט הלכו שם מכות".
אבל גם בין הדגמים העממיים יש כאלה ששומרים על ערכם. "דגמי סקודה עדיין מככבים, במיוחד אוקטביה, סופרב וקודיאק. דגמים שבשיא היו משלמים עליהם גם 10,000 שקל מעל למחירון כבר נמכרים במחירון, אבל לא מתחת. רק בדגמי הבנזין, לא בדיזל".
לוי: "מכוניות צרפתיות שסבלו מירידות מחירים מתמשכות - השוק מקבל אחרת את הדגמים החדשים שלהן. דגמים של סיטרואן, פיג'ו ורנו. C3, C4 ו־C5, פיג'ו 2008 ו־3008, שממש הפכה ללהיט בשוק המשומשות".
בשנה שעברה היה ביקוש ער לחשמליות יד שנייה בגלל המחסור בחדשות. השנה נפתרה מצוקת המלאי.
"יש ביקוש, אבל לא לכולן. בג'ילי, שם חזר המלאי, נגמר המסחר בזכויות לרכב חדש שראינו בשנה שעברה, כשאנשים היו מוכרים מעל למחירון זכות לקבל רכב באופן מיידי בגלל הזמנה שעשו חודשים לפני כן, וככה לעקוף את התור שנמשך לעתים חודשים".
"ב־BYD לא היה תור כבר מההתחלה, כי היה מלאי גדול. MG רבות יוצאות עכשיו לשוק כשבעליהן משדרגים לחשמליות חדשות יותר, ויש מי שיקנה את האוטו שלהם. גם אאודי Q4 שומר על ביקוש יפה, היבואן התחיל במסירות רק בחודשים האחרונים, אבל היה ייבוא מקביל לפני כן".
גם בשוק המוסדי מתארים תמונה דומה. טל בר לב, סמנכ"ל שלמה סיקסט וראש חטיבת מכירות הרכב, אומר ש"היתרון במצב בשוק הוא שנכנסנו ל־2023 עם מלאי נמוך. יש לי 2,500 חניות ונכנסתי לשנה הזו עם 1,000 מלאות. מאז המלאי גדל, כי הגיעו משלוחי רכב חדש, וחברות רבות שחיכו להן החלו לרענן את הציים שלהן. אבל השוק לא במצב טוב", הוא מסביר.
"הריבית קפצה מ־6%־7% לשנה בפועל, ל־10%־12%. אנשים יושבים על הגדר וקונים רק כשצריך, לא כי בא להם. הילד קיבל רישיון, הילדה התחילה ללמוד באוניברסיטה, אז באים אלינו וקונים. אני מאמין שאחרי פסח יתבהר המצב הפוליטי ולאנשים יחזור החשק להחליף אוטו".
למה דגמי היוקרה נפגעו יותר מאחרים?
"כי לא רק שהריבית עלתה, חברות המימון נעשו בררניות יותר. לקוח שהיה מקבל לפני שנה מימון של 200 אלף שקל, ומוסיף עוד קצת מהבית וממכירת הרכב הישן, יקבל עכשיו מאותה חברה רק 100־150 אלף שקל. הן לא רוצות לקחת סיכונים".
מי נמכר עכשיו הכי מהר במגרשים?
"המון מחפשים היברידיות, כמו קורולה, איוניק ונירו, זמן העמידה שלהן במגרשים קצר מאי־פעם. אבל יש גם מציאות. מאזדה 3 בנזין בת שנתיים תימכר מהר יותר מאיוניק, כי עליה ניתן הנחה יותר גדולה. אלנטרה דור קודם הפכה ללהיט. זה אומנם רכב בנזין, אבל גדול, מאובזר וזול יחסית. ויש את הלהיטים הקבועים: יונדאי טוסון, קיה ספורטאז', והקרוסאוברים הקטנים של הקוריאנים, יונדאי וניו וקיה סטוניק".