עיריית ירושלים באמצעות הרשות העירונית לתעסוקה ובשיתוף משרד הרווחה, החלה לאחרונה בהפעלת תוכנית תעסוקה ייחודית המיועדת למילואימניקים שסיימו חודשי לחימה בשטח ומעוניינים מטעמים שונים לעשות הסבת מקצוע ושינוי תעסוקתי. חלקם מבקשים לעבור לעבודה שתאפשר להם לממש את יכולותיהם בצורה טובה יותר וחלקם מחפשים אחר תפקיד שיאזן בין צורכי הבית לעבודה.

בעירייה מספרים ל"מעריב" כי מאז פרוץ המלחמה התקבלו כ־250 פניות חדשות של מילואימניקים שביקשו לבחון מחדש את נושא התעסוקה בחייהם. אחת התוכניות, "מחשבים מסלול מחדש", מועברת באמצעות הצוות המקצועי של מרכז התעסוקה "הזדמנות" המתמחה בליווי תעסוקתי. התוכנית בנויה מעשרה מפגשים וכוללת ליווי פרטני ועבודה קבוצתית המשלבת אלמנטים של תמיכה, סולידריות ואחוות לוחמים.

סוף הדרך? המפלגות החרדיות שוקלות לפרוש מהממשלה | דיווח
רבים יישארו מאוכזבים: כל האמת על העימות הצפוי בין טראמפ לביידן

במהלך התוכנית ניתנת התייחסות מורחבת לחודשי המילואים, תוך זיהוי אתגרים ייחודיים ומתן כלים להתמודד איתם. המשתתפים עוברים סדרת מפגשים של התבוננות פנימית, לאור החוויות שחוו במהלך השירות, כאשר עצם השיח מעלה את רמת המודעות לקושי ומאפשר התמודדות עם התחושות. בהמשך, בוחנים מחדש אפשרויות תעסוקה ותפקידים חדשים שבהם הם מעוניינים להשתלב ובסיום מקבלים המשתתפים ליווי אישי עד להשמה בתפקיד הרצוי להם.

תקיפות צה"ל ברצועת עזה (צילום :דובר צה"ל)

לאחרונה הסתיים המחזור השני של התוכנית, כאשר בכל מחזור השתתפו כ־20 צעירים ביניהם מ', מג"ד במילואים ותושב ירושלים בן 40, אשר בעקבות שירות ממושך במילואים החליט לעשות שינוי תעסוקתי בחייו. מ' לחם בלב עזה, ועבד כסמנכ"ל חברה כלכלית: "תקופת הלחימה שינתה אצלי תפיסות ועמדות, הכניסה פרופורציות והציפה תובנות חדשות.

בעקבות התהליך בסדנה החלטתי לעשות שינוי, עזבתי את העבודה והתחלתי תפקיד חדש כאחראי על רווחתם של עובדים בחברה חדשה", הוא מספר ומוסיף: "קיבלתי כלים והכוונה שאפשרו לי לעשות את השינוי שרצוי עבורי - מצד אחד לממש את עצמי, ומצד שני לקחת חלק פעיל בהתנהלות המשפחתית ולראשונה אף לאסוף את הילדים מהמסגרות".

הצוות זיהה גם תופעה רחבה של קשיי קשב בקרב מילואימניקים שסיימו חודשי לחימה והיו מנותקים זמן ממושך מהבית ולכן במרכז פועלת גם הסדנה הייחודית "פוקוס", המועברת באמצעות יועצת קריירה, ומספקת מענה מותאם לאנשים עם הפרעות קשב וריכוז כשלאחרונה נפתחה קבוצה נפרדת המותאמת במיוחד למילואימניקים. במקביל נבנית סדנה דומה למילואימניקים עולים חדשים.

מרכז תעסוקה "הזדמנות" הינו אחד משמונה מרכזים הנותנים מענה לאוכלוסיות השונות בירושלים: מגזר חרדי, מגזר ערבי, צעירים, אקדמאים, גיל שלישי, עולים חדשים ועוד. הצוות המקצועי במרכזים השונים מפעיל תוכניות הכשרה ייחודיות, מספק סדנאות וליווי אישי ומעניק שרותי תמיכה וחיזוק סביב חסמים תעסוקתיים במטרה לסייע ללקוחות השונים לממש עצמם ולהשתלב בשוק התעסוקה.

ראש עיריית ירושלים משה ליאון מדגיש: "תעסוקה היא צורך וערך. התוכניות מועברות באמצעות מיטב אנשי המקצוע וההשתתפות היא ללא עלות או בעלות סמלית בלבד". ניתן לפנות לרשות העירונית לתעסוקה (מרכז הזדמנות) באמצעות אתר עיריית ירושלים.