בניגוד לסטיגמה הרווחת, המילה "היי-טק" לא משקפת מקצוע, אלא סביבת עבודה. זו סביבה שבה תוכלו למצוא הרבה מאוד מהמקצועות שחשבתם עליהם. למעשה, כמעט כל מקצוע ניתן להמיר לסביבת עבודה בהיי-טק.
אפשר לעבוד בהיי-טק במגוון רחב של תפקידים שאינם תכנות, אלא "תפקידי מעטפת" - תפקידים נוספים, מעבר לתוכנה ותשתיות, שכל חברה טכנולוגית זקוקה להם על מנת להצליח. והשכר? בדרך כלל גבוה מהשכר והתנאים של אותו התפקיד בסביבה שאינה היי-טק. אז אם אתם נמשכים לתחומים כגון: מכירות, הדרכה, שיווק, חשבונאות או משאבי אנוש – תוכלו לעסוק בכך גם בחברות היי-טק וליהנות מכל העולמות.
הביקוש לתפקידי המעטפת לעולם הפיתוח רק הולך וגובר. על פי דוח הרשות לחדשנות "ההיי-טק הישראלי משנה את פניו. בשעה שיותר ויותר חברות ישראליות שומרות על עצמאותן ולא הופכות, כפי שהיה נהוג בעבר, למרכזי מו"פ (מחקר ופיתוח) שהוא עיקר פעילותן, חברות ישראליות בצמיחה גלובלית זקוקות גם לגופי מטה, שיווק ומכירות, תפעול וייצור, כדי להמשיך את הצמיחה שלהן. ייתכן ובשנים הקרובות נראה את היחס בין עובדי המעטפת לעובדי הליבה הטכנולוגית בחברות הישראליות גדל, כתוצאה מכך שהן לא נמכרות ושומרות על עצמאותן".
מהן האפשרויות ומה נדרש כדי להגיע לתפקידים הללו? מתוך מגוון האפשרויות, ריכזתי עבורכם את התפקידים החמים של הזמן האחרון:
אנשי מכירות טכנולוגיים - לאנשים שאוהבים תקשורת, עצמאות ואקשן
בסופו של יום, בהיי-טק מייצרים מוצרים ושירותים ומישהו צריך להגיע ללקוחות הנכונים ולהסביר להם מדוע הפתרון שהחברה מציעה הוא הטוב ביותר עבורם. להיות איש או אשת מכירות מצריך יכולת עבודה עצמאית בסביבה דינמית, יכולות ורבאליות מצוינות ויכולת עבודה בתנאי לחץ.
אנשי מכירות טובים יתמחו ויכירו את המוצר שהם מוכרים, אם זה בתחומי התוכנה או החומרה בעולם ההייטק. התפקיד דורש למידה מרובה ומורכבת ונדרשות שנים עד להתמחות בתחום מסוים.
מה צריך כדי להתקבל? אל התחום אפשר להגיע דרך הסבה מתפקיד טכנולוגי אחר, מה שמקל מאוד על הלמידה, אך גם ניתן למצוא תפקידים התחלתיים ללא ידע קודם, בתנאי שיש לכם ניסיון במכירות.
הדרכה טכנולוגית - לאנשים שאוהבים ללמד ולהרגיש אנשים
תחום ההדרכה תפס תאוצה ואף נלמד כתואר ראשון במוסדות אקדמיים מסוימים. בחברות רבות המטמיעות תוכנות שונות בארגון, נדרשים מדריכים שיסייעו לעובדים להתמקצע ולהשתמש בתוכנות החדשות. תפקידים מבוקשים לדוגמה: מדריכי מערכות SAP ומדריכי מערכות Salesforce. את המערכות לומדים לפי התפקיד שאליו מתקבלים. העבודה לרוב פרויקטלית לטווח של חודשים עד שנים ובחלק מהמקרים, בארגונים גדולים ומבוזרים, המשרה לא תתבצע במקום קבוע אחד. מתפקיד זה אפשר לצמוח ולהתקבל לתפקידי יישום והטעמת מערכות - תפקידים מאוד מבוקשים, עם שכר מעולה!
מה צריך כדי להתקבל? בדרך כלל נדרש ניסיון הדרכתי, בדגש על עמידה מול קהל, ניסיון בבניית הדרכות באמצעים טכנולוגיים ויכולת למידה מהירה. למועמדים עם ניסיון במערכת מסוימת יש יתרון משמעותי.
גיוס טכנולוגי - לאוהבי אנשים שרוצים לצמוח בתחום משאבי האנוש
תפקיד גיוס העובדים בהיי-טק הוא אחד מהתחומים שהפך מבוקש אף יותר מתחילת הקורונה. מגייסים ומגייסות טכנולוגיים נדרשים להכיר מגוון עצום של תפקידים וכן את הטכנולוגיות בכל אחד מהתפקידים. ניתן להתחיל את התפקיד בחברות המתמחות בגיוסים והשמות טכנולוגיות, או להתברג בחברת הייטק עם מחלקת גיוס In-House.
מה צריך כדי להתקבל? לרוב נדרש תואר ראשון וניסיון של שנה לפחות בתפקיד דומה, אך ישנם ארגונים המאפשרים גם ניסיון בגיוס שאינו טכנולוגי, או תפקידי ג'וניור עם הכשרה במקום.
מחשבונאות לניהול פרוייקטי Fintech - לאוהבי נתונים, חשיבה מורכבת ורצון להשפיע ולהוביל
חשבונאות וחישובי שכר הם לא המוצא היחיד למי שאוהב את עולם הנתונים והמספרים. אחד מהתחומים החמים של התקופה האחרונה הוא תחום ה-Fintech , בו קיים תפקיד של ניהול פרויקטים, להטמעה או שדרוג של מערכות פיננסיות. זהו כיוון מעניין מאוד לאנשים המחפשים אינטראקציה אנושית, אחריות והובלת תהליכים.
מה צריך כדי להתקבל? ניסיון בעולם החשבונאות והשכר הוא היתרון המשמעותי ביותר. הכרת העולם מבפנים, מבחינת המערכות, התהליכים והחוקים, מהווה ידע שלא יסולא בפז. לימודי תואר ראשון בתעשייה וניהול והתמחות במערכות מידע, או קורס מקיף בניהול פרויקטים, יכולים לתת את הדחיפה הנכונה. כמו כן, ישנן חברות המקיימות תכניות הסבה ייעודיות לתפקיד.
עולם השיווק - מנהלי קמפיינים, מנהלי עמודים סושיאל, מרקום ומעצבים גרפיים
העולם הדיגיטלי צובר תאוצה. כל חברה חייבת להתקיים גם בסושיאל, על מנת להפגין נוכחות, למכור מוצרים ושירותם ולגייס עובדים. מנהלי קמפיינים, מנהלי עמודי סושיאל, מרקום וכדומה, הם תפקידים שבהחלט תוכלו למצוא גם בסביבת היי-טק.
ניהול קמפיינים ודפי סושיאל נחלקים לשני סוגים: ניהול ההיבט העסקי וניהול ההיבט של מיתוג המעסיק (שנועד להעלות את ערך החברה בעיני העובדים ומועמדים פוטנציאלים) - תחום שהפך למבוקש מאוד בשנים האחרונות. בשניהם יש צורך ללמוד את הצרכים, קהלי היעד והשפה הארגונית.
מה צריך כדי להתקבל? לרוב יש צורך להגיע עם ניסיון של שנה לפחות בתפקיד מקביל, עם יכולת תקשורת טובה, יכולת למידה מהירה ויצירתיות מרובה. מועמדים למשרת מעצבים גרפיים נדרשים להגיש תיק עבודות.
לסיכום: על מנת להצליח להתברג בעולם ההיי-טק נדרשים ידע והתאמה לצרכים ולשפה הטכנולוגית, אך אין ספק שכמעט כל אחד יכול למצוא את מקומו בהיי-טק מבלי להתפשר על המקצוע המועדף והמתאים לאופיו ולרצונו.
הכותבת היא אחראית מיתוג מעסיק בקבוצת מלם תים