מערכת חורפית הגיעה לאזורנו, והיא רק הפתיח לעונה הגשומה שצפויה. בעת כזו בה רובנו מבלים יותר זמן בבתים, חשוב שנדע איך להכין את מערכות החשמל והמיזוג אחרי הקיץ החם והיבש, על מנת למנוע תאונות ביתיות ונזקים גדולים למערכות המיזוג. שוחחנו עם נתי מקתם, מנהל תחום ההנדסה באלקטרה מיזוג אוויר, שנתן לנו את כל ההמלצות החשובות.

מסר מאיים לארצות הברית וישראל: הטילים החדשים שמעלים את איראן מדרגה
העסקה עם חמאס תיפול בדקה ה-90? התנאי של משפחות החטופים לנתניהו

מכשירי החימום בהם נשתמש בחורף הם בעלי השפעה משמעותית על חשבון החשמל, וכפועל יוצא מכך - שימוש נכון יחסוך לנו לא מעט. נתחיל בכך שהמזגן הוא אמצעי החימום החסכוני והיעיל ביותר. הסיבה לכך טמונה במונח שנקרא מקדם יעילות החום. ככל שמקדם יעילות החימום (COP) גבוה יותר כך היחס בין תפוקת המערכת לצריכת החשמל של אותו מכשיר גבוה יותר. במילים פשוטות, המכשיר מספק מענה טוב יותר, וצורך פחות חשמל. הוא נותן לנו יותר, וצורך פחות. 

ככלל, ישנן מספר פעולות פשוטות אותן כדאי וחשוב לבצע, על מנת שהחורף הקרוב יעבור נעים, בטוח, ובחסכון מקסימלי.

הפעלת מצב I FEEL: בשלט המזגן קיימת הפונקציה שנקראת I FEEL, באמצעותה רגש הטמפרטורה עובר מיחידת המאייד לשלט הרחוק, ובכך משפר משמעותית את פעולת החימום בחלל החדר. פעולה זו תאפשר חימום מהיר ומיטבי של חלל החדר, ללא צורך בטמפרטורה גבוהה מידי שתוביל לפעילות מוגברת של המזגן ובכך לצריכת חשמל גבוהה.

כוונו את המזגן לטמפרטורה המומלצת: הטמפרטורה המומלצת לצריכת חשמל מינימלית היא בין 25-23 מעלות. כמובן שניתן לכוון לטמפרטורות גבוהות יותר, אך חשוב לזכור כי ככל שהטמפרטורה גבוהה יותר, כך גם צריכת החשמל, בעקבות הפעילות המאומצת של המדחס.  

חשוב לכוון את התריסים: ההמלצה היא לכוון את תריס יציאת האוויר של המזגן 45 מעלות כלפי מטה, זאת במטרה ליעל את הסרקולציה של האוויר והמיזוג של החדר. כאשר המזגן במצב חימום, האוויר החם עולה כלפי מעלה. 

לא ניקיתם את הפילטרים? כדאי שתעשו זאת. תפקיד הפילטר הוא קריטי בסינון האבק והלכלוך. ההמלצה היא לבצע ניקוי יסודי של פילטר המזגן לפחות אחת לחודש ובהפעלה הראשונה בתחילת כל עונה. אם לא עשיתם זאת עד עתה, כדאי שתעשו זאת. פעולה זו משפרת באופן דרמטי את יעילות המיזוג, מונעת תקלות ומאריכה את חיי המזגן. פילטר סתום יוביל לרעש ביחידה הפנימית, לנזילות מים וכמובן לפעילות פחות טובה של המזגן.

במזגן עילי יש להרים את הפנל הקדמי, לשלוף בעדינות את הפילטרים, לשטוף אותם מאבק, להחזיר אותם למקומם לאחר שהתייבשו (ייבוש קל) ולסגור את המכסה. 

במזגן מיני מרכזי הפילטרים נמצאים ביחידה הפנימית. יש לפתוח את פתח השירות, לשלוף בעדינות את הפילטרים, לשטוף אותם במים זורמים ולייבש, ולאחר מכן להחזיר אותם למקומם.

בשני המקרים, אם נורית החיווי לניקוי פילטרים נדלקה, יש לאפס אותה לאחר ניקוי הפילטרים.

מזגן (צילום: אינגאימג')
מזגן (צילום: אינגאימג')

הקפידו על אוורור החלל: אנחנו נמצאים בתקופה לא פשוטה במהלכה זמן השהות בבית ובחלל הסגור ארוך יותר. ההמלצה היא להקפיד על אוורור לעיתים תכופות יותר, על מנת לאפשר זרימת אוויר וסרקולציה, ובעיקר בממ"ד, באמצעות פתיחת החלון שלרוב סגור מטעמי ביטחון. כידוע, קירות הממ"ד עבים יותר, וצפיפותם גבוהה יותר מקירות רגילים, מה שעלול להוביל להצטברות של מסוג ראדון, לכן גם בחלל הזה אוורור הוא עניין חשוב מאוד לשמירה על בריאות השוהים בו. 

מתכננים להחליף את המזגן? רבים מנצלים את המעבר בין העונות כזמן אידיאלי להחלפת המזגן הקיים. כיום, שוק המיזוג נמצא בעיצומה של מהפכת טכנולוגיית ה-INVERTER, המקנה יתרון משמעותי בחיסכון החשמל. מזגנים אלו מתבססים על טכנולוגיה חדשנית, באמצעותה המזגן פועל באופן שקט יותר, מחמם במהירות ושומר על טמפרטורה קבועה, ואף מביא לחיסכון של כ-50% בצריכת החשמל. מלבד זה, מזגנים אלו ידידותיים לסביבה, בשל העובדה שצורכים פחות אנרגיה וכתוצאה מכך ישנה ירידה חדה באחוז גזי החממה הנפלטים לאוויר, וזוהי ההמלצה המרכזית.