הכתבה נכתבה בשיתוף סמל יזמות נדל"ן

אמירה ידועה היא כי חול הוא לא רק חול, אלא בפועל שווה זהב. אך מה לעשות ומחירי הנדל"ן בישראל מרקיעים שחקים וקשה מאוד למצוא היום פיסת קרקע במיקום אטרקטיבי במחיר שפוי, אלא אם כן מדובר בקרקע חקלאית. אולם בנקודה הזו צריך להוסיף כוכבית.

בשנים האחרונות שמענו על לא מעט קבוצות יזמים שיצאו בקמפיינים גדולים של פרסום, עם הבטחה להשקעה בטוחה בזכות רכישה של קרקע חקלאית. בפועל רבים ממי שקפצו על המציאה נפלו בפח מאחר ואותן קרקעות לא היו בכלל מיועדות לבנייה עליהן. היכן מסתתר לו הקאץ'? בואו נעשה סדר בדברים.

קרקע חקלאית שהמדינה הקצתה אך ורק למטרות חקלאיות כאלה ואחרות ואין שום אפשרות לבנות על הקרקע הזו מבני ציבור או בניינים למגורים, היא קרקע לא רווחית עבור משקיעי הנדל"ן.

הדברים נכונים גם בכל הנוגע לקרקע חקלאית שדווקא כן מיועדת לבנייה עתידית, אך נכון להיום היא לא קיבלה את אישור ההפשרה כיוון שלא קודמה על ידי הגופים האחראים על כך. לכן הרווח במקרה הזה עבור המשקיעים הוא עתידי וספקולטיבי בלבד.

ישנה אפשרות שלישית, של קרקע חקלאית שהוועדה הארצית לתכנון ולבנייה (ותמ"ל) קבעה מפורשות על תחילת תהליך שינוי הייעוד שלה מחקלאית למגורים, וזו הקרקע שצריכה לקרוץ למשקיעים השונים.

יחד עם זאת ברוב המקרים למשקיע הפרטי אין את היכולת הכלכלית לרכוש שטח גדול של קרקע חקלאית אשר שווה זהב, לכן חלק נכבד ממשקיעי הנדל"ן הפרטיים בארץ נעזרים בחברות שונות, דוגמת חברת סמל יזמות נדל"ן.

פעילותו של בעל חברת סמל יזמות נדל"ן בעשור האחרון ממוקדת מטרה בהשקעה בקרקעות חקלאיות באזורי ביקוש מרכזיים ברחבי הארץ אשר עדיין אינן זמינות לבנייה, אולם הן נמצאות בתהליך מתקדם לשינוי ייעוד מקרקע חקלאית למגורים, זאת על פי המלצה ודחיפה של הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה. רכישה של קרקע כזו היא הדבר הקרוב ביותר שיכול להיחשב כהשקעה יותר בטוחה ורווחית במיוחד, בחלק מהמקרים אף במאות אחוזים.

איתור קרקע חקלאית בתכנית מתקדמת זו משימה קשה, אך יש מי שעושים זאת בהצלחה (צילום: Freepik)
איתור קרקע חקלאית בתכנית מתקדמת זו משימה קשה, אך יש מי שעושים זאת בהצלחה (צילום: Freepik)

סמל יזמות נדל"ן – כך הם פועלים מהשטח
 
על מנת להיות הראשונים בשוק הנדל"ן שמצליחים להניח את היד על הזדמנות קורצת לרכישה של קרקע חקלאית המיועדת לשינוי, אנשי המקצוע המנוסים של סמל נדל"ן מבצעים סריקה יומית על הנעשה בשוק. כך שהם מצליחים להיות במקום הנכון ובזמן הנכון כאשר הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה בוחרת לקדם קרקע חקלאית מסוימת, ולבצע בה שינוי ייעוד מקרקע חקלאית שכוחת אל לקרקע רווחיות ביותר. אנשי החברה הם לא רק הראשונים לדעת זאת, אלא ברוב המקרים החברה היא זו שרוכשת ראשונה את הקרקע.

מדובר בנקודה שוברת שוויון בעולם הנדל"ן המקומי. חברת סמל יזמות נדל"ן לא משמשת כעוד מתווכת בין משקיעים למדינה כפי שרבים נוטים לעשות, אלא היא זו שרוכשת את הקרקע בעצמה. רק לאחר מכן החברה מצרפת אליה רוכשים פרטיים המעוניינים לרכוש מממנה שטחים קטנים יותר של הקרקע החקלאית. בחלק מהמקרים חברת סמל נדל"ן משאירה לעצמה אחוז מסוים מהשטח כך שתוכל למכור אותו בהמשך הדרך לאחר ששווי הקרקע ימשיך כצפוי ויטפס כלפי מעלה.

איתור קרקע חקלאית בתכנית מתקדמת זו משימה קשה, אך יש מי שעושים זאת בהצלחה (צילום: Freepik)
איתור קרקע חקלאית בתכנית מתקדמת זו משימה קשה, אך יש מי שעושים זאת בהצלחה (צילום: Freepik)

סמל יזמות נדל"ן – שקיפות ואמינות לכל אורך הדרך
 
בחברת סמל יזמות נדל"ן מודעים לשם הרע שיצא בכל הנוגע להשקעה בקרקע חקלאית. לכן בראש ובראשונה קברניטי החברה בוחרים שלא לשתף פעולה בד"כ עם זוגות צעירים או בעלי הון עצמי נמוך, או רוכשים אשר לא מבינים את הסיכונים העיקריים בעסקאות הללו שבדרך כלל הם בעיקר זמן ושווי, אלא אך ורק עם  רוכשים שיש להם את האפשרות הפיננסית להשקיע בקרקע אך מבלי שזה יערער את עולמם. 

אומנם ברוב הפעמים מהרגע בו הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה החליטה על הגשת תכנית לשינוי ייעוד, היא מחויבת לסיים את ההליך כולו עד 24 חודשים והממוצע עומד על כ- 9 וחצי חודשים בלבד, ומהות העסקאות הללו היא שערכו של כל מ"ר חקלאי צפוי לעלות עם אישור תכנית על הקרקע והכל ע"פ דו"ח שמאי מסודר לפי תקן ממשלתי עליו עוברים יחד עם הרוכשים, בכל זאת בסמל יזמות נדל"ן ממליצים תמיד ככלל אצבע, כי מי שיכנסו עמם לעסקה, לא יהיו חנוקים פיננסית או שכל עולמם יהיה תלוי ברווח מהעסקה.

כמו כן, החל מהרגע הראשון ועד לסיום ההליך, בסמל נדל"ן דואגים כי כל פעולה תהיה ברורה ומובנת לרוכש הפרטי. לכן כבר ברגע הראשון בו הרוכש מגלה התעניינות ומבקש לצאת לדרך, אנשי החברה מציגים בפניו אונליין את האתר של המנהל התכנון של ממשלת ישראל, ומראים לו כי החלקה המדוברת אכן קיבלה האישור של הוועדה הארצית להתחיל בתכנון ולבנייה לשינוי ייעוד, מקרקע מחקלאית למגורים.

מנגנון בטיחות נוסף שעומד בפני המשקיע הפרטי זו העובדה שהמשקיע מפקיד את כספי הרכישה שלו בחשבון נאמנות ייעודי שנפתח עבורו בבנק לאומי. ורק לאחר שהשם שלו נרשם על נסח הטאבו, מתקדמים אל השלבים הבאים.

לכן בפעם הבאה אם יהיו מי שיגידו לכם כי רכישה של קרקע חקלאית דומה להשקעה על חלקה בירח, כדאי שתפנו אותם אל חברת סמל יזמות נדל"ן.

אתר

הכתבה נכתבה בשיתוף סמל יזמות נדל"ן