"ישראל עומדת בפני מהפכה ביוקר המחיה של מוצרי צריכה", הכריז היום (חמישי) שר הכלכלה ניר ברקת, במסיבת עתונאים לקראת יישום
רפורמת "מה שטוב לאירופה – טוב לישראל", שאמורה להערכתו להביא בתוך כמה חודשים לחיסכון של כ-6,000 שקל בשנה בהוצאה הממוצעת של משפחה.

מבקר המדינה מתריע: ישראל לא ערוכה לפינוי אוכלוסייה במקרה של מלחמה בצפון

ברקת ציין במסיבת עתונאים מיוחדת שכינס בתל אביב, כי במסגרת הרפורמה אותה מקדם משרדו, יבואנים, בהם גם חדשים שיכנסו לתחום, יוכלו לייבא מוצרי צריכה מאירופה, כאשר תקן התקינה האירופי יוכר בישראל. "באירופה מוצרי צריכה זולים בכ-50%-35% מאשר בישראל. הרפורמה נועדה לפתוח את השוק הישראלי לתחרות", הוא הסביר – "היעד הוא להביא בזכות הגברת התחרות בייבוא, להוזלה של כ-20% בממוצע של מחירי צריכה".

ברקת ציין, כי נוצר מצב בלתי סביר, בו ישראלים רבים רוכשים בחו"ל מוצרי צריכה, בשל מחירם הזול יותר לעומת ישראל. "פתיחת שוק הישראלי לתחרות תיצור רמת מחירים זולה יותר ומחירי מוצרי צריכה בבית שאן ובבאר שבע יהיו כמו בברלין ופריז".

ברקת ציין, כי השלב הראשון ברפורמה יהיה ב-1 ביולי, כאשר ניתן יהיה לייבא לנמלים מוצרים עם תקינה אירופית רשמית, דבר שלהערכתו יאפשר להגביר את התחרות בייבוא. "גם יבואנים קטנים יוכלו לייבא וכאשר יש תחרות, המחירים יורדים", הוא הוסיף.

אבל המבחן החשוב יהיה עד סוף מושב הקיץ של הכנסת, שאמורה לאשר את הרפורמה. "יש הסכמה רחבה וחברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה תומכים בהצעת החוק, שנועדה להפחית את יוקר המחיה". הוא ציין – "כל יבואן יוכל לייבא מוצרים, נפתח את השוק לתחרות במאות מוצרי צריכה".

לדבריו, הרפורמה שמקדם משרדו, תביא למהפכה בשוק הצריכה. "המונופולים הפעילו לחצים על פוליטיקאים כדי למנוע את הרפורמה. גם עלי הפעילו לחצים, איימו עלי 'אתה תחוסל פוליטית', אבל אני לא סחיט ואמשיך לקדם את הרפורמה. אני מאמין שכל חברי הכנסת יתמכו ברפורמה ולא יכנעו ללחצים, כולם מבינים את גודל השעה", הוא ציין – "החגיגה של המונופולים עומדת להסתיים".

בשלב הראשון, ניתנה תקינה לכ-220 מוצרי צריכה במגוון תחומים, בהם מזון יבש, טואלטיקה ומוצרי חשמל, אבל בהמשך המעגל צפוי להתרחב.
"92% ממוצרי הצריכה יקבלו תקינה. שווי השוק שלהם מוערך בכ-108 מיליארד שקל בשנה והגברת התחרות תביא להוזלת מחירים".

עם זאת, ברקת הבהיר, כי לא מדובר במוצרי חלב ובמוצרים חקלאיים, מאחר ומדובר בתחום אחריות ששייך למשרד החקלאות ויש צורך להגיע להסדרה עם החקלאים. "אנחנו רוצים לשמור על החקלאות הישראלית", הוא הסביר.

ההערכות הן שגם אם הכנסת תשלים את החקיקה עד לסיום מושב הקיץ, ב-30 ביולי, יעברו עוד כמה חודשים עד ליישום בפועל של הרפורמה וכניסת יבואנים נוספים לשוק.