בדרך כלל נהנה יוסי אלפסי, הבעלים והמנכ”ל של לייב טיקטס - אתר כרטיסים ישראלי המתמחה במכירת כרטיסים לאירועי ספורט ומוזיקה בחו”ל, לצפות באירועי הספורט הגדולים מהיציע. אלא שמחרתיים הוא יצפה בגמר היורו בבית הלוחם בתל אביב, במסגרת  אירוע לפצועי מלחמת חרבות ברזל שהוא נוטל חלק בארגונו.

“השנה ויתרתי על הגמר בברלין”, הוא אומר. “יחד עם קבוצת אנשים מדהימים שמקדישים חלק נכבד מזמנם והרבה אהבה כדי לעשות טוב לחיילים, אנחנו מארגנים אירוע מאוד מרגש, עם הקרנת משחק הגמר, אוכל, תחרויות נושאות פרסים. המטרה היא לעשות כיף לחבר’ה הפצועים”.

הייאוש בלונדון הרבה פחות נוח: סקר חדש מראה שהישראלים אופטימיים לגבי העתיד הכלכלי
"השיזוף של הכוכבות": הסוד ההוליוודי לגוף זוהר כל השנה

אגב, בכל הקשור במשחקי היורו, שאליהם ישראלים אוהבים לטוס, הרי שהפעם, מציין אלפסי, התמונה שונה. “בגלל המלחמה פספסנו בערך שלושה־ארבעה חודשי מכירה. אוקטובר־דצמבר היו מתים מבחינת מכירות, גם המחצית הראשונה של ינואר”, הוא מספר. “התעוררות ליורו התחילה בפברואר, אבל גם יחסית בעצלתיים. אנו מעריכים שבכל היורו היו בסך הכל למעלה מ־12 אלף ישראלים. כאלף מהם צפויים להיות ביום ראשון בגמר. כמה מתוכם רכשו את הכרטיסים דרכנו? לדעתי בין 15% ל־20%".

“מה שמסמן את התקופה הזו בכלל הוא שרוב ההזמנות של הישראלים מגיעות בדקה ה־90”, הוא מוסיף. “אנשים מזמינים כרטיס למשחק שקורה בעוד יומיים־שלושה. כתוצאה מהמלחמה, הישראלי שינה את הרגלי הקנייה שלו בכל הקשור לכרטיסים להופעות ולאירועי ספורט. יש המון הזמנות של הרגע האחרון, כי יש חשש שאולי תהיה מלחמה, או שהטיסה לא תצא, או שאולי יקרה משהו במדינה. אנשים מעדיפים לחכות ולהרגיש בטוח. יודעים שזה יעלה יותר יקר, אבל ממתינים. לכאלה שכן רוצים להזמין מראש, אנחנו מציעים אפשרות של ביטוח המאפשר לבטל כרטיס מכל סיבה שהיא”.

יוסי אלפסי לייב טיקס (צילום: אבשלום ששוני)
יוסי אלפסי לייב טיקס (צילום: אבשלום ששוני)

אפקט קורונה

אלפסי, 51, החל לעסוק בעולם הכרטיסים ב־2005, אז חזר מנסיעה ארוכה בחו”ל, לא רצה לעבוד כשכיר ופשוט כתב בגוגל “איך אפשר להרוויח כסף מהבית?”. “אחד המוצרים שראיתי היו כרטיסים”, הוא נזכר. “הפכתי להיות אפילייט (שיווק שותפים), התחלתי למכור כרטיסים לקהל מדינות דוברות אנגלית לאירועי ספורט ומוזיקה שהתקיימו בארה”ב. זה עבד מצוין. הייתי מפרסם אתרי כרטיסים ועל כל לקוח שהיה קונה דרכי, הייתי מקבל עמלה”.

ב־2006 החליט להתמקד במכירה לישראלים, התחיל להקים את האתר הישראלי (livetickets.co.il) ופתח חברה. במקום להיות אפילייט, החל לקנות כרטיסים מכל מיני ספקים ולמכור לצרכן הישראלי. “הטוויסט של החברה קרה בפיינל פור של מכבי תל אביב בברצלונה בשנת 2011”, הוא מספר. “היינו בין הספקים היחידים שהצליחו להשיג כרטיסים בכמויות גדולות לאירוע. היינו ספק גם של לקוחות פרטיים וגם של סוכני נסיעות, שבנו חבילות על בסיס הכרטיסים שלנו”.

כמו כן, הוא מציין, “נקודת מפנה נוספת שגרמה לצמיחת החברה הייתה בזכות התפתחות הוואטסאפ ששינה מאוד את עולם הכרטיסים. וואטסאפ מאפשר להישאר בקשר עם מאות ספקים בצורה מאוד מהירה. עד אז, כשהייתי רוצה לקנות כרטיסים, הייתי צריך לשלוח מייל או להתחיל להתקשר לכל מיני ספקים ברחבי העולם. עכשיו אני יכול פשוט לשלוח וואטסאפ אחד לעשרה ספקים, ומי שמציע לי כרטיסים במחיר הכי טוב - להזמין ממנו”.

הלקוחות שלו, מספר אלפסי, מתחלקים לשלושה: “כ־60% מההזמנות מגיעות מלקוחות פרטיים, כ־30% מהמחזור שלנו אלה גופים עסקיים (חברות, סוכני נסיעות), ו־10% הם לקוחות חו”ל”, הוא מציין ומוסיף שמדי שנה עשרות אלפי ישראלים טסים למשחקים והופעות בחו”ל דרך חברות כמו שלו שמתמקדות במכירת כרטיסים, או דרך סוכנויות נסיעות שמציעות דילים הכוללים כרטיס טיסה וכרטיס להופעה או לאירוע ספורט.

“בשנה שיש בה למשל הופעות של קולדפליי, או מונדיאל או יורו והופעות מוזיקה פופולריות - זו תהיה שנה שיטוסו בה מן הסתם יותר ישראלים”, הוא אומר ומוסיף ש”במיוחד בעת הזו הישראלים שנוסעים לחו”ל הם בעצם סוג של שגרירים ונציגי הסברה שצריכים להראות את הפנים היפים של המדינה שלנו, ולהסביר שאנחנו נלחמים על החיים שלנו ועתיד הילדים שלנו”.

באופן כללי, מציין אלפסי, מספר הטסים לצורך חוויה, כלומר למשחק או הופעה, גדל מאוד בשנים האחרונות, ומסיבה מפתיעה. “הקורונה עשתה משהו להרבה מאוד אנשים, גרמה להם מעין תחושה שצריך לחיות עכשיו”, הוא אומר. “אחרי הקורונה אנשים הרגישו שהם צריכים לבלות, לנצל יותר את הזמן בהנאה. אחרי הקורונה המספרים שלנו, ובכלל של ענף נסיעות ספורט ומוזיקה, גדלו באזור ה־30%".

יורו 2024 (צילום: רויטרס)
יורו 2024 (צילום: רויטרס)

ואיך משפיעה המלחמה על העסק?
“אוקטובר־נובמבר היו חודשים כמעט מתים, בעיקר התעסקנו בביטולי הזמנות ובלהציל כסף של לקוחות שלנו שלא יכלו לטוס לאירועים שקנו אליהם כרטיסים. החל מפברואר אנשים הבינו שהמערכה כנראה לא תיגמר כל כך מהר, ומאז אנחנו מרגישים גידול מתמיד, למרות שזה עדיין לא באותם מספרים שאנחנו מורגלים אליהם. הרבעון הראשון של 2024 התאפיין בירידה של כ-20% בהזמנות לעומת הרבעון הראשון אשתקד, אולם חודש יוני השנה היה גבוה מזה של 2023 בכ-35%, בעיקר בגלל היורו".

לדברי אלפסי, ההתעסקות בביטול כרטיסים בגלל פרוץ המלחמה, הייתה לא פשוטה. “הביטולים היו באלפים, לא בכמה עשרות”, הוא מספר. “ממש הרמנו פה מוקד, כל העובדים של המשרד התעסקו בסיוע ללקוחות, בפנייה לספקים. רוב הלקוחות הבינו שאנחנו עושים את המקסימום. יצרנו כמה אופציות. למשל להשאיר את הכסף בחברה לצורך רכישה עתידית, ואז היינו צריכים להתמודד עם המכירה של הכרטיסים הלאה, דבר שלא קל לעשות מהיום למחר. כלומר, או למכור את הכרטיס הזה ללקוחות אחרים בחו”ל, או להתמודד עם הספק, שגם אם הוא לוקח כרטיסים חזרה, הוא קונס אותך בסכום לא מבוטל".

"כמו כן, הצענו ללקוחות החזר כספי מופחת בהתאם למחיר שהצלחנו למכור את הכרטיס הלאה", אמר, "היו גם מקרים בודדים שבהם לא הצלחנו למכור את הכרטיסים מחדש בגלל כל מיני סיבות, ואז הלקוחות נאלצו לספוג את העלות. בימים הראשונים של המלחמה הספקים בחו”ל היו יותר סבלניים, והיה יותר נוח לבטל, כי גם הם היו בהלם ממה שקרה כאן, אבל אחרי מספר שבועות הם הפסיקו עם זה. אני חייב לציין שברוב הגדול של המקרים קהל הלקוחות שלנו, שגם מכיר אותנו הרבה מאוד שנים, היה מאוד סבלני והבין שזה לא קרה באשמתנו או באחריותנו, אבל היו גם שיחות לא פשוטות ולא נעימות”.

פיצוי מהמדינה קיבלתם?
“זה ביזיון אחד גדול. קיבלנו עד כה תשלום על אוקטובר. על חודשים נובמבר ודצמבר, למרות שמגיע לנו פיצוי בגלל הירידה החדה לעומת השנה הקודמת, לא קיבלנו עדיין שום פיצוי, זה עדיין תקוע מבחינה בירוקרטית. בקורונה אגב, אז התמודדנו עם סיטואציה דומה, הרשויות היו הרבה יותר מבינות. המענקים הגיעו ולא הייתה שום תקלה. עכשיו נראה שפשוט לא רוצים לשלם לעסקים ומחכים שיתאוששו בעצמם, או שייקחו עוד הלוואות”.

יוסי אלפסי לייב טיקטס (צילום: פרטי)
יוסי אלפסי לייב טיקטס (צילום: פרטי)

קולדפליי במינכן, מקרטני בלונדון

המלחמה, מוסיף אלפסי, הביאה לתפנית נוספת. “המחלקה שהקמנו כדי למכור כרטיסים ללקוחות בחו”ל לישראלים שרצו לבטל גדלה בחודשים האחרונים, ותמשיך לגדול. כמו כן, מבחינת קניות של כרטיסים, אנחנו כן שוקלים יותר טוב כל צעד, בוחרים בקפידה את היעדים. בכל רגע נתון אנחנו מחזיקים במלאי כרטיסים בשווי של למעלה מ־100 אלף יורו. בימים אלה למשל נקנה פחות כרטיסים למדינות סקנדינביה, וניקח הימור על קניית כרטיסים בערים כמו ורשה, בודפשט, פראג, שם ישראלים מרגישים יותר בטוח”.

מבחינת הביקוש, מספר אלפסי, “ההופעה הכי מבוקשת היא של קולדפליי, ואחריה טיילור סוויפט, שאלמלא המחירים הגבוהים שלה, הייתה יכולה להיות חזקה בקרב הישראלים הרבה יותר. המחירים שלה פשוט מאוד יקרים. היום למשל בממוצע כרטיס להופעה שלה עולה 700 יורו, בניגוד ל־300 לכרטיס ממוצע לקולדפליי”. מי שמכיר את אלפסי כבר התרגל לראות אותו מפרסם פוסטים בפייסבוק בהם הוא מציע כרטיסים חינם אין כסף לישראלים ספונטניים במיוחד.

"אני קונה המון מלאי של כרטיסים, בחלק מהמקרים אני משאיר בכוונה כמה כרטיסים לרגע האחרון למקרי חירום, או שפשוט נשארים כרטיסים שלא נמכרו. את הכרטיסים האלה אנחנו מציעים ללא עלות כצ'ופר לישראלים שנמצאים במקרה בעיר", הוא מסביר, "זה מפורסם בפייסבוק שלי וכבר עובר מפה לאוזן. לאחרונה החבר'ה כבר כותבים לי: 'עוד שבוע אני בלונדון, יהיה משהו?'. נחמד לדעת שאתה גם מצ'פר ככה. זה גם עושה המון רעש ברשת. בלי קשר, אנחנו גם תורמים באופן שוטף כרטיסים לאנשים שחוו טראומה ושכול מאז 7 באוקטובר".

לאלפסי גם חשוב לתת כמה טיפים לישראלים שמעדיפים לרכוש לא מחברה ישראלית, אלא דרך אתרי כרטיסים בחו”ל. “הם לוקחים סיכון גדול כי רוב האתרים האלה הם לא הבעלים של הכרטיסים, ולאתר עצמו אין אחריות במקרים שהכרטיס לא סופק בכלל או לא טוב”, הוא אומר. “לכל לקוח שמתקשר אלינו ואומר שיבדוק בעוד מקומות, אנו אומרים לבדוק את הביקורות לגבי האתר שממנו הוא מתכנן לקנות, ולהתמקד דווקא בביקורות השליליות. כמו כן, אנחנו ממליצים לוודא שיש טלפון חירום להתקשר אליו במקרה של צרה.

"בנוסף, פעמים רבות המחיר באתרים האלה הוא לפני עלויות שירות וטיפול. אתה רואה מחיר נמוך כביכול, אבל אחרי הרכישה אתה מגלה שפתאום שילמת 30% יותר. יש גם המון הערות קטנות שאנשים לא שמים לב אליהן. למשל, נותנים מחיר מוזל, אבל כותבים שהכרטיסים לא ביחד, ואז אתה והבן שלך יושבים לא באותו מקום. בואי נגיד שאם יש פער גדול במחיר בין ספק אמין לבין ספק שאינך מכיר, יש סיבה לפער הזה”.

כמו כן, מוסיף אלפסי, “טרנד בעייתי שנוצר בשנים האחרונות הוא קניית כרטיסים ברשתות החברתיות. יש הרבה הונאות בנושא הזה. זה עולם שצריך ממש להיזהר בו. הסלוגן שלנו בלייב טיקטס הוא ‘החוויה מתחילה עכשיו’. כלומר, מהרגע שהנוסע יוצר עמנו קשר להזמנה, קבלת הכרטיסים ועד סיום האירוע, אנחנו משתדלים לתת חוויה איכותית ומקצועית. לכן יש לנו אחוז גבוה של לקוחות חוזרים ושביעות רצון לקוחות גבוהה מאוד”.

לאיזו הופעה כדאי כבר לשריין כרטיסים?
“לקיץ הקרוב ההופעות הכי חמות הן קולדפליי במינכן (החל מ־450 יורו לכרטיס) ובווינה (החל מ־300) והופעה של אדל במינכן (החל מ־259). מינכן הולכת להיות באוגוסט מאוד עמוסה בישראלים. הופעה פופולרית נוספת היא של פול מקרטני בדצמבר בפריז, במדריד, בלונדון ובמנצ’סטר (החל מ־275 יורו לכרטיס). עכשיו זה עדיין במחירים סבירים”.

לסיכום, אומר אלפסי, “גם עכשיו, במצב שהמדינה נמצאת בו וכשאנשים מרגישים קושי נפשי, עדיין הם טסים לחו”ל ומחפשים את החוויה כדי שיוכלו להיטען באנרגיה ולחזור חזרה. ואילו אנחנו כחברה תמיד מתכננים בין שנה לשלוש שנים קדימה. אנחנו כבר בראייה למונדיאל 2026, שהגמר שלו יתקיים בארה”ב”.