קמפיינים שיווקיים למכירת ציוד לקראת החזרה לבתי הספר צצים כמעט בכל פינה בחודשי יולי־אוגוסט. תיקים, קלמרים, מחברות, וכלי כתיבה הם רק חלק מהמגוון שמציעות החנויות - ולא רק הרשתות המתמחות.

על פי בדיקה שערכה חברת המידע העסקי Coface Bdi, הרי שנכון לשנת 2023 גלגל שוק מוצרי החזרה לבתי הספר כ־390 מיליון שקל. 43% בחנויות ציוד משרדי מתמחות, 26% בחנויות סטוק, 18% בחנויות צעצועים ו־13% במקומות אחרים, כמו חנויות ספרים, רשתות שיווק וקמעונאות ואתרים מחו”ל. הסל הממוצע של מוצרי חזרה לבית הספר, הכולל ילקוט, כלי כתיבה, מחברות, בקבוק שתייה וקופסת אוכל הוערך ב־2023 בכ־480 שקל.

צו השעה: מה לקנות לחייל המתגייס?
בשורה לחובבי הפירות הקפואים והטעם החדש של במבה | חדש על המדף

“אנחנו מייבאים ציוד לבית הספר מאירופה ומהמזרח. לגבי קווי הייצור מטורקיה - שם מתמחים יותר בעולמות הנייר והפלסטיק - ברגע שעלתה מגבלת היבוא, כבר באיזור אפריל־מאי, העברנו את הייצור למדינות אחרות, כגון פולין וספרד, שאנחנו עובדים איתן”, אומרת עמית שבתאי, מנהלת סחר ויבוא של רשת קרביץ, ומוסיפה שבכל הקשור ליבוא מהמזרח, ממדינות סין ותאילנד, מהן הרשת מייבאת, הרי ש”באופן כללי אוניות לא יכולות לנוע כיום בציר הרגיל בגלל החות’ים והמצב, ולכן למכולה שאמורה להגיע תוך 21 ימים לוקח חודשיים, ולפעמים אפילו שלושה להגיע.

עמית שבתאי (צילום: גלי כורם)
עמית שבתאי (צילום: גלי כורם)

"אבל מפני שאנחנו רשת מתמחה ומחזיקים את הציוד הזה כל השנה, אז אצלנו כל הזמן המכולות בים ואנו לא מגיעים למצב של חוסר במלאי. היות וקרביץ, המונה 74 סניפים ברחבי הארץ, קונה כל השנה, אז אנחנו לא מגיעים למצב שאין לנו סחורה או שיש בעיית מלאי, אבל לא כולם עובדים 365 ימים על ציוד לבית הספר. אנחנו מכירים מקומות שהסחורות הגיעו אליהם באיחור”, מציינת שבתאי.

השינויים שעשיתם לאור המצב השפיעו על המחירים?
“לגבי הוויסות מטורקיה למדינות אחרות, היות ואנחנו עובדים עם קווי הייצור האלה כל הזמן, אז לא היה שינוי מהותי, לא חווינו עליית מחיר. ואילו עלויות ההובלות מהמזרח כן עלו, אבל שער הדולר ירד פחות או יותר באותו שיעור. לכן לא באמת הייתה עליית מחיר וגם אנחנו לא הצגנו עליית מחיר, אלא אפילו הרחבנו השנה את כמות הפריטים המוזלים. יש לנו בחנויות את 'בסטוק של קרביץ', שבו יש מחירים של דיסקאונט אבל באיכות של קרביץ. למשל 12 עפרונות מחודדים ב־70 אגורות; חמישה מחקים ב־2.5 שקלים; 12 טושים ב־3.30 שקלים”.

עיכוב של חודש וחצי

“אנחנו מייבאים גם מיוון, מאיטליה, מגרמניה, אבל את הרוב מהמזרח”, מספר עופר ברק, מנכ”ל רשת הסטוק המונה 42 סניפים. “כשהבנו את הבעיה של אספקת סחורה, היינו צריכים להגדיל מלאי ולהקדים הזמנות, והכל הגיע. עלויות השילוח השתנו, מה שהגיע מהמזרח עלה יותר, אבל אנחנו סופגים את הרוב הגדול של עליות המחיר, אין שינוי במחירי צרכן מול עונת 2023. אנחנו במשך שנים דואגים שסל הקניות יהיה זול”.

“הדבר המרכזי בימים אלה הוא ענייני השילוח מסין”, מוסיפה מורן עירוני, סמנכ”לית שיווק של רשת מקס סטוק, שלה 65 סניפים בישראל. לכן, היא מסבירה, “היינו צריכים להיערך בהתאם, להוציא את הסחורה הרבה יותר קודם מסין. בתחילת המלחמה היו כל מיני עיכובים, וכשהבנו את הסטטוס החדש - התחלנו לעבוד בהתאם ללוחות הזמנים החדשים. את עליית מחירי ההובלה אנחנו לא מגלגלים כרגע על הלקוחות. המחירים נשארו כמו שתכננו אותם טרם התחילה המלחמה. עכשיו, אגב, אנחנו כבר עובדים על שנת 2025”.  

ערכות חזרה לבית ספר - רשת הסטוק (צילום: סטודיו הסטוק)
ערכות חזרה לבית ספר - רשת הסטוק (צילום: סטודיו הסטוק)

“אנחנו נערכים הרבה מראש עם המוצרים, ולכן נערכנו כביכול לשנה רגילה”, אומרת עינת ברוך, סמנכ”לית שיווק של חברת פלפוט, המפתחת ומשווקת ציוד חזרה לבית ספר לרשתות גדולות, בהן קרביץ, אופיס דיפו, עידן 2000, הפיראט האדום, כפר השעשועים וגם לחנויות פרטיות רבות.

מבחינת הזמנת המוצרים של הלקוחות מפלפוט, מוסיפה ברוך, “אנחנו לא מרגישים הבדל. זה נכון שיש ילדים מפונים, אבל הם הרי נקלטו בבתי ספר אחרים. לכן יכול להיות שינוי באזור גיאוגרפי, אבל מבחינתנו סך הכל זה אותו הדבר. מה שכן, היה עיכוב בערך חודש וחצי במוצרים שייבאנו מסין, אבל עכשיו הכל כבר כאן. מחירי ההובלות עלו כאמור בגלל כל מה שקורה, אבל זה מצב עדין עכשיו, מצב מלחמה, לא גלגלנו את העלאות המחיר הלאה. זה משהו שפלפוט לוקחת על עצמה. אם היו עליות, אז זה היה באופן נקודתי, לא גורף”.

“מצפים שיקנו פחות”

ברשת הצעצועים טויס אר אס, המונה 34 סניפים ברחבי הארץ ואתר סחר מקוון, החליטו השנה לא לייבא מוצרים יעודיים לחזרה ללימודים. “מדי שנה הרשת מייבאת עבור התקופה העונתית - עבור החזרה לבית הספר - וגם קונה מוצרים מספקים מקומיים מובילים בשוק, כמו מודן, קל־גב ועוד”, מסבירה שירלי פאר יגרמן, מנכ”לית טויס אר אס.

שירלי פאר גרמן (צילום: יח''צ)
שירלי פאר גרמן (צילום: יח''צ)

“אנחנו מייבאים כל השנה הרבה צעוצועים ומשחקים, ואילו השנה, בכל הקשור לציוד חזרה לבית הספר, בגלל המלחמה צפינו שיקנו פחות, וצפינו גם שההתמקדות תהיה בעיקר סביב העלייה לכיתה א’. לכן בגלל ההתייקרות של ההובלות והמכולות כתוצאה מהמצב המלחמתי והחות'ים, לא רצינו לגלגל את העלויות בהוצאות היבוא על הצרכן”.

אז מה החלטתם לעשות?
“בחרנו לא לייבא מוצרי חזרה ללימודים ולהתמקד השנה במוצרים מספקים מקומיים ובמוצרים מהיבוא הכללי שאנחנו מייבאים כל השנה, שכוללים גם ציוד הכנה לבית הספר, כמו כל מיני ערכות, משחקי מדע ועוד”.

אם מתמקדים בחודש החולף, יולי, שבו החלה הרכישה לשנת הלימודים הקרובה, הרי שלדברי שבתאי, “בדרך כלל חודש זה מתאפיין יותר בקניות של תלמידי בתי הספר היסודיים, ואילו באוגוסט רואים יותר נוער, אבל זה לא חד־ משמעי”, היא אומרת ומוסיפה, ש”במהלך יולי היינו ביחס לשנה שעברה בצמיחה של כ־10% מבחינת מספר הלקוחות שהגיעו וביצעו רכישה. אני חושבת שאנשים מבינים שיש איזו התרחשות בעניין הסחורה בגלל בעיות ההובלה, אבל כאמור אני יכולה להרגיע ולהגיד שבקרביץ יש סחורה”.

תיק במבי בטויז אר אס (צילום: יח''צ)
תיק במבי בטויז אר אס (צילום: יח''צ)

מבחינת תכולת סל החזרה ללימודים, מציינת שבתאי, “רואים שהסל קטן יותר, אבל יש בו פריטים יותר איכותיים, ופחות מוזלים. למשל, במקום לקנות ארבע חבילות של דבק סטיק, קונים שתי חבילות איכותיות. לקוחות רוצים ללכת על האיכות, אבל לא יכולים להרשות לעצמם לקנות בהפרזה או לכל השנה. אני יכולה לשער שאולי אחת הסיבות לכך היא חוסר הוודאות הקיים כרגע. קונים את האיכות, אבל כאמור הסל יותר שקול. כמו כן, לא יודעת אם יש לכך קשר מיוחד למלחמה, אבל עכשיו רואים גם יותר קנייה של מחשבים וטאבלטים”.

גם ברק חש כי השנה לקוחות מקדימים לקנות. “אנחנו מחזיקים ברשת הסטוק כל השנה ציוד משרדי, ובעונה כמובן מעבים זאת, נותנים למוצרים הללו שטח נכבד בחנות”, הוא אומר. “בכל שנה אנו מתחילים את ההקמה של חזרה לבית הספר בסניפים באמצע יולי, ואילו השנה, בגלל המלחמה, צפינו שאולי אנשים ירצו לזרז את הקניות והקמנו זאת כבר בתחילת יולי.

“יש רוחות של מלחמה כוללת ברקע, ואמרתי לעצמי שבטח אנשים ירצו להצטייד מהר, כי לא יודעים מה יהיה עוד חודש. מסתבר שלא טעיתי. יש עליה משמעותית מיולי שנה שעברה, שגם אז היינו בשיא שלנו. ביולי הנוכחי הרגשנו עליה של כ־30% ברכישת ציוד לבית הספר לעומת יולי אשתקד”.

לא קמח או ביצים

ומה לגבי רכישות ברשת? “יש לנו אתר סחר מקוון, ואם תפרוץ מלחמה כוללת, אז אני מאמינה שבמקרה הצורך - נוכל לתת פתרונות לכל מקום בארץ תוך 3־5 ימי אספקה. יש לנו המון מלקטים ומערך חזק באונליין”, מציינת שבתאי.

“עונת החזרה לבית הספר נמשכת חודשיים, אז קשה עדיין לסכם, אבל גם אנחנו במקס סטוק מרגישים שהתנועה החלה מוקדם יותר מהרגיל”, מוסיפה עירוני. “אבל קשה לי להאמין שיש לכך קשר למלחמה, כי לא מדובר כאן באוכל, זה לא קמח או ביצים, שאנשים חוששים שייגמר ולא יהיה. אם אני מנסה לחשוב על הסיבה לכך, אז אולי זה קורה מפני שאנשים יותר נמצאים בארץ. בדרך כלל, ביולי אנשים תמיד אורזים וטסים לחו”ל. עכשיו יותר נמצאים בבית, אז יאללה, הולכים ועושים את הקניות”.

עמית שבתאי (צילום: גלי כורם)
עמית שבתאי (צילום: גלי כורם)

לעומת התנועה הערה בחודש יולי בכל הקשור לחזרה לבית הספר, מודה פאר יגרמן כי אצלם המגמה הייתה דווקא הפוכה: “אומנם שיא העונה מתרחש באוגוסט, אבל ביולי ראינו דווקא קיטון ברכישת ציוד לבית הספר לעומת שנים עברו, כאשר הקניות התרכזו בעיקר בילדים שעולים לכיתה א’, שזה אירוע מרגש וחגיגי וציון דרך עבורם. סביב זה אכן התרחשו הקניות של הסבא והסבתא וההורים. וכך גם לגבי ילדים שמתחילים עכשיו גנים מחפשים תיקי גן, בקבוקים, קופסאות אוכל, מפיות ועוד”.

כיצד את מסבירה את זה?
“מלחמת חרבות ברזל פרצה באוקטובר, ממש בסמוך לחזרת הילדים לבית הספר אחרי חגי תשרי. לא הייתה למידה סדירה בבתי הספר תקופה ארוכה, ילדים למדו מרחוק, ומפונים רבים מהצפון והדרום עזבו את בתיהם. אפשר לומר שבכל המחצית הראשונה של שנת הלימודים הילדים לא למדו בצורה סדירה - מה שהצריך פחות ציוד והביא כעת את ההורים להבנה שנשאר להם ציוד בבית שהוא כמעט ולא משומש, ציוד שקנו לשנה הקודמת.

"לכן השנה קנו פחות ציוד, אבל לעומת זאת אנחנו כן רואים בטויס אר אס גידול בקניית חוברות עבודה, משחקי התפתחות, ערכות הכנה לכיתה א’, ואנחנו מוכרים אותם במחירים מאוד אטרקטיביים. אולי אנשים טסים עכשיו פחות לחו”ל וכתוצאה מכך ההורים מעסיקים את ילדיהם בבית יותר באמצעות חוברות עבודה ומשחקי התפתחות”.

“כולם חוזרים ללימודים"

אם מתייחסים לחלק מהחידושים והמבצעים שנראה השנה על המדפים, הרי שקרביץ חברה לחברת קל־גב ועיצבה יחד איתם תיק אורטופדי לכיתות א’־ב’ בשישה דגמים (219 שקל); טויס אר אס מציעה מארזים של המותג מודן, הכוללים תיק טרולי לבית ספר, שעון, קלמר, קופסת אוכל ובקבוק ב־449.9 שקל; חברת פלפוט משיקה “תיק עם טריק” - תיק בית ספר המכיל בתוכו תיק נוסף לאחר הצהריים המגיע בגרסה אורתופדית לכיתות א’־ב’ (299 שקל) ובגרסה חצי אורתופדית לכיתות ג’ ומעלה (279 שקל). “פיתחנו זאת, כי יש עכשיו הרבה ילדים שרחוקים מהבית וצריכים לענות להם על צרכים שונים, ותיק כזה חוסך מקום”, מסבירה ברוך.

תיק עם טריק של פלפוט (צילום: יח''צ)
תיק עם טריק של פלפוט (צילום: יח''צ)

ברשת מקס סטוק המותג הפרטי SKWEEK מציע מאות פריטים (החל מ־1.50 שקלים למארז של שש עפרונות צבעוניים ועד 169 שקל לילקוט אורתופדי עם קלמר תואם); וברשת הסטוק, מציעים בין היתר, ליין רחב של מוצרים בצבעי פסטל, שהיה קיים באופן מינימלי בשנה שעברה ועכשיו התרחב מעל ל־100 פריטים שונים, ביניהם מחברות, עטים, יומנים, אוגדנים, קלמרים, קלסרים, מחדדים, בקבוקי שתייה, ועוד (מ־2 שקלים ועד 59.90 שקל).

קולקציית חזרה ללימודים של קרביץ (צילום: יח''צ)
קולקציית חזרה ללימודים של קרביץ (צילום: יח''צ)

ואולי כדי לעורר קצת אופטימיות בימים לא פשוטים אלה, בקטלוג רשת הסטוק לקראת תחילת שנת הלימודים מככבים השנה ילדים מפונים מהצפון והדרום, כשהמסר לדברי ברק הוא ש”כולם חוזרים ללימודים”.