לרגל "יום בגדי יד שנייה" שמצוין היום (25.8) ברחבי העולם, ארגון ויצו ערך סדק שנועד לבחון את הרגלי הציבור בקניית בגדים בחנויות יד שניה. הסקר נערך על ידי מכון המחקר רושינק. מדובר בסקר אינטרנטי בקרב 620 משיבים; מדגם אקראי, ארצי ומייצג, של גילאי 16 עד 64, המחוברים לאינטרנט.  

"יום בגדי יד שנייה העולמי" נועד להעלות את המודעות והחשיבות של רכישת בגדי יד שנייה, ההשפעה על עולם האופנה ומחזור בגדים, באמצעות פעילויות חברתיות כמו תרומת בגדים לעמותות, החלפת בגדים עם חברים וקרובי משפחה, קניית בגדים בחנויות יד שניה ועוד.

מהסקר עולה, כי 61% מהציבור מדווח כי תרם בעבר בגדים לחנויות יד שניה לעומת זאת 28% מהציבור הישראלי קנה בגדים בחנות יד שניה. 20% מקוני יד שנייה מדווחים שהעלייה ביוקר המחיה היא גורם משמעותי לכך. בקרב אלה שכבר קונים יד שנייה, הגורם המרכזי שיכול לעודד אותם לקנות יותר הוא מחירים אטרקטיביים. כך גם בקרב אלה שטרם קנו בחנות יד שנייה, הגורם המרכזי שיעודד אותם לקנות – מחירים אטרקטיביים.

עוד עולה מהסקר כי, בקרב קוני ביגוד והנעלה בחנויות יד שנייה, זוהה ייצוג יתר בקהלים - נשים, גילאי 16-29 ויהודים: 28% מדווחים כי רכשו יד שנייה בשנה האחרונה, עלייה של 7% ביחס להרגלי הרכישה שלהם בשנה הקודמת, מהם 34% נשים לעומת 26% גברים, 40% צעירים בגילאי 16 עד 29,  31% יהודים לעומת 23% ערבים. 

לדברי יו"ר ויצו ישראל אורה כורזים, "ממצאי הסקר ממחישים כי לעלייה ביוקר המחייה יחד עם הביקוש הגובר לבגדי וינטייג' ואופנת קיימות, יש השפעה ישירה על רכישת בגדי יד שניה. הציבור מודע לחשיבות תרומת בגדים לחנויות יד שנייה, אך חושש לרכוש בשל חוסר היכרות עם עולם יד השנייה שתופס תאוצה והופך להיות טרנד עולמי. אנו רואות יותר ויותר נשים, גברים, בנות ובני נוער, פאשניסטים ומובילי דעה מבקרים בחנויות הביגודית שלנו כדי למצוא פריטי לבוש ייחודים ואיכותיים במחירים חברתיים, ובכך להיות מוביל אופנתי במחיר חברתי ולתרום לחברה ולסביבה."

כורזים מדגישה כי "כל הכנסות הביגודית מיועדות לסיוע לנשים, נערות וילדים הנמצאים במעגל האלימות והרווחה. כמו כן, אנשים המופנים אל חנויות הביגודית מהרווחה זכאים לקבל פריטים ללא תשלום עבור כל אחד מבני המשפחה, ארבע פעמים בשנה".

ביגודית של ויצו (צילום: יח''צ)
ביגודית של ויצו (צילום: יח''צ)

השפעות יוקר המחייה 

במענה לשאלה באיזו מידה המצב הכלכלי והעלייה ביוקר המחייה גרמו לך לקנות בגדים ונעלים בחנות יד שנייה, 20% ציינו כי העלייה ביוקר המחייה מהווה גורם משמעותי ברכישת יד שנייה, 29% דווחו כי במידה חלקית ואילו 26% ציינו שהמצב הכלכלי והעלייה ביוקר המחייה השפיעו במידה מועטה. 

הסקר בדק את החסמים לקניית יד שנייה ומצא כי החסם העיקרי העומד על 50% הינו שימוש קודם על ידי מישהו אחר, חסם נוסף שעמד על 26% שאין חנות יד שנייה בסביבת המגורים, ואילו 13% מהנשאלים ציינו כי חשש מאיכות הבגדים מהווה חסם עבורם. 

בקרב אלו שאף פעם לא קנו בחנויות יד שניה, המוטיבציות העיקריות שעשויות לעודד קניית יד שנייה: 32% ציינו הידיעה שהמחירים אטרקטיביים תגרום להם לרכוש בחנות יד שנייה, 28% ציינו כי המוטיבציה העיקרית שעשויה לגרום להם לקנות היא נגישות החנויות בקרבת סביבתם, 25% ציינו שאדע שהפריטים יחודיים, 19% ציינו שחשוב להם לדעת שמרבית הרווחים נתרמים לעמותות שונות, ו 17% ציינו כי הידיעה שקניית בגד יד שנייה תעזור לשמור על כדור הארץ תגרום להם לרכוש בחנות יד שנייה. 

בקרב אלה שקנו בעבר ביגוד בחנויות יד שניה, המוטיבציות העיקריות שעשויות לעודד קניה נוספת: 59% ציינו מחירים אטרקטיביים, 45% ציינו קרבה פיזית למיקומן של החנויות, 40% ציינו מציאת פריטים ייחודיים בחנויות, 27% ציינו כי יקנו בחנות יד שנייה אם ידעו שמרבית הרווחים נתרמים לעמותות שונות, ו 27% התייחסו לחשיבות השמירה על כדור הארץ.  

בחנויות הביגודית של ויצו יחגגו את "יום בגדי יד שנייה העולמי" במהלך השבוע הקרוב בהפנינג מכירות עם סיילים, הטבות ייחודיות, מבצעי 1+1 ועוד.