יש שיקראו לזה טרנד שיווקי, מסורת צרכנית או שיגעון שנוצר במטרה לסייע לסוחרים בתקופת החגים בארצות הברית ובסין, אבל העובדות מראות את אותו הדבר – מזה שנים שנובמבר הפך באופן מסורתי לחודש הקניות החזק ביותר בעולם. רגע לפני מבול המבצעים וההנחות שעומד לשטוף אותנו, גיא פישר, ה-CTO של חטיבת אלעד דיגיטל, מציע טיפים לחגי הקניות כדי להגיע ערוכים.

לא להסתנוור מהמבצעים

בין אם בארץ או בחו"ל, תמיד יראו לכם 50% או 70% הנחה בשלל צבעים זוהרים, אבל יכול להיות שהמחיר יהיה לא כזה נמוך מהמקובל. במבצעי קניות תמיד צריך להיות זהירים, וחייבים תמיד לבדוק האם אכן מדובר במבצע האמיתי. לכן אנו ממליצים להתחיל ולהתכונן – לבדוק כבר כעת מהו המחיר המוצע עבור המוצר בו אתם חושקים, ומה היה המחיר במבצעים קודמים. כך כאשר המבצעים יחלו בפועל תוכלו לדעת האם אכן מדובר בהנחה.

בדקו עלות משלוח ומסים

מצאתם את המוצר והמחיר המושלם? יופי, עכשיו כדאי לבדוק גם את העלויות הנוספות הנמצאות ברקע של תהליך הרכישה. הדבר הראשון שצריך לבדוק הוא עלות המשלוח. זה נראה דבר פשוט לכאורה, אך הוא יכול להסתיר בתוכו עלויות נוספות. כך לדוגמה, בעת כניסת המוצר לארץ ייתכן ותידרשו לשלם מיסים נוספים. לכן, אם מדובר במוצרים שמחירם הוא מעל 75 דולר יש לבדוק כיצד המוצר נשלח ומי משלם את הפרשי המס. הכי פשוט זה לחשב במחשבון המכס דרך האינטרנט. זה מחשבון מקצועי שמעודכן לחישוב מיסים לפי תעריף המכס של רשות המיסים.

ברכישה דרך אמזון, לרוב יחושבו עלויות המיסים המלאות כולל הכל, כך שלא תופתעו. כך גם אצל לא מעט מוכרים אמריקאים ב-eBay. באתרים הסינים לעומת זאת המשלוח אמנם חינם ברוב המקרים, אך אם יהיו עלויות מסים – צריך לבדוק מול מדריך המסים.

גיא פישר (צילום: פרטי)
גיא פישר (צילום: פרטי)

לא להילחץ מהמלאי 

מכירים את ההודעה "כמעט אזל מהמלאי" או "נשארו פריטים בודדים?". לעתים בגלל ההתלהבות אנו מתפתים לרכוש מרוב לחץ וכשהפריטים כבר בבית מתחרטים ומבינים שאולי לא באמת היינו צריכים אותם ומעוניינים להחזיר. אך למרות הפיתוי והלחץ יש לשים לב לתנאים המגבילים כמו אפשרויות ההחזרה או ההחלפה, פרק הזמן אותו מאפשרת החנות, האם ניתן לקבל את כספנו חזרה וכן הלאה. יש לבדוק שמקבלים שירות הוגן. אמנם קיים החוק להגנת הצרכן, אך רשתות מסוימות הוגנות יותר עם הצרכן מאחרות. 

הגנו על המידע האישי שלכם

הרצון ליהנות ממחירים אטרקטיביים על המוצרים השווים לא אמור לבוא על חשבון התנהגות זהירה. הימנעו ממסירת פרטי מידע לא רלוונטיים, השתמשו באמצעי תשלום מאובטחים ובדקו מי עומד מאחורי האתר. במידה ואתם לא בטוחים, התייעצו עם חברים או בני משפחה וקראו מידע על האתר שבו אתם רוכשים. הרשת מלאה בביקורות על האתרים, אז תנו לעצמכם חמש דקות של בדיקה ושלווה עצמית. הגנה על המידע האישי שלכם חשובה לכל אורך השנה ובעיקר בתקופה העמוסה של נובמבר ודצמבר. אמצו כללי התנהגות נכונים לגלישה בטוחה ברשת ותנו עדיפות לאתרים ישראליים על פני אתרי מסחר בינלאומיים שאתם לא מכירים.

הקניות באינטרנט הן קלות ומפתות, במיוחד לאור המבצעים הרבים. לכן הערכות מוקדמת לקנייה חכמה תסייע לוודא שקונים חכם ורק את מה שאנחנו באמת צריכים.