חגי הקניות של חודש נובמבר, המכונה גם "חודש הקניות", החלו כאקט שיווקי להגברת המכירות ערב חגי הנוצרים בצפון אמריקה ובאירופה, אבל הפכו כבר למסורת גלובלית של קניות בהנחות ענק. הספקים והמוכרים מתכוננים לנובמבר חודשים מראש, והצרכנים - לפחות הנבונים שבהם - מחכים לימי המכירה המיוחדים כדי לרכוש את מה שהתכוונו לרכוש ממילא, רק בהרבה פחות כסף.

כבר שנים היקפי המכירות בחודש נובמבר הם הגבוהים ביותר בהשוואה ליתר חודשי השנה, כאשר הסיבה העיקרית היא האמונה בקרב הצרכנים שהמבצעים המפתים והמחירים הזולים בנובמבר הם חד־פעמיים.

רק בישראל
יריית הפתיחה לאירועי המכירות של נובמבר הייתה עבור הישראלים חופשת הבחירות. במרכזי הקניות ובחנויות (פיזיות ואונליין) התקיימו מבצעים. יום השבתון הוציא את הישראלים החוצה: העם מימש את זכותו לבחור לכנסת ואז בחר להמשיך לקניות, ונתוני המכירות לאותו היום מצביעים על עלייה של עשרות אחוזים בהכנסות בהשוואה ליום רגיל. אירוע מכירות נוסף שכבר הספיק להתקיים השבוע הוא shoppingIL, שנערך זה השנה התשיעית ברציפות בחסות גוגל ישראל.

shoppingIL הוא אירוע מכירות שנולד בשנת 2014 במטרה לתמוך בתעשיית המסחר המקוון בישראל, כלומר בעסקים מקומיים עם נוכחות דיגיטלית. העסקים המשתתפים במכירה הם ברובם עסקים קטנים, דלי תקציב לפרסום וכאלו שזקוקים לסיוע בקידום. הבמה שמספקת להם הפלטפורמה של גוגל, מאפשרת להם להרחיב את הקהלים ולהגיע ללקוחות פוטנציאליים חדשים מרחבי הארץ כולה.

shoppingIL נערך מדי שנה ימים ספורים לפני שמתקיימים ימי המכירות הבינלאומיים הגדולים (יום הרווקים הסיני הוא הראשון מביניהם, שמתקיים ב־11 בנובמבר), ורגע לפני שהישראלים מבזבזים את כל כספם על קניות מאתרים בחו"ל. shoppingIL התקיים השבוע בתאריכים 9־10 בנובמבר בהשתתפות כ־3,000 בתי עסק מקומיים.

מה עוד מחכה לנו החודש וכמה עוד נבזבז במהלכו? בטח שמעתם על ימי המכירות הבינלאומיים שתפסו חזק בכל העולם: יום הרווקים הסיני, Black Friday ו–Cyber Monday. סביר להניח שחלקכם הגדול מחכה להם, מתכונן היטב ואף החל לאסוף פריטים לסל במיטב המותגים והחנויות שמעניינות אתכם, אבל מה ההבדלים בין האירועים, מה הם מציעים ומתי כל אחד מהם יתקיים? ננסה לעשות קצת סדר.

יום הרווקים הסיני
מיד אחרי shoppingIL הישראלי מתקיים (היום למעשה!) יום הרווקים הסיני, שחל בכל שנה בתאריך הלועזי הקבוע 11 בנובמבר, תאריך שנקבע בשל המשמעות של הספרה 1 - single (יחיד / בודד). יום הרווקים הסיני נועד בתחילה לרווקים בסין במטרה לייצר שידוכים ופעילויות ייחודיות. אבל כיום הוא נחשב לחג קניות בינלאומי, הגדול והמשמעותי ביותר באופליין עבור מקומיים ותיירים ובאונליין לקונים מכל העולם.

היקף המכירות של חג הרווקים שובר שיאים חדשים בכל שנה. ב־2019, רגע לפני שפרצה המגיפה, הוציאו הצרכנים כ־38 מיליארד דולר בחנויות סיניות. ביום הרווקים הסיני קונים בעיקר אופנה, צעצועים לילדים, אביזרים לבית וגאדג'טים קטנים הידועים כתחום המומחיות העיקרי של סין.

Black Friday
לקראת סוף החודש, בתאריך 25 בנובמבר השנה, יתקיים Black Friday, יום המכירות העולמי הגדול ביותר שמקורו בארה"ב. Black Friday מתקיים בכל שנה ביום שישי האחרון של חודש נובמבר, יום אחרי חג ההודיה (Thanksgiving). מדובר בסופ"ש של הנחות גדולות - מה שמביא לתורים ארוכים ולטירוף של ביקושים והוצאות.

צרכנים רבים מכל העולם מחכים בציפייה להבטחות הגדולות ולמבצעים המפתיעים והמשתלמים. בשנה שעברה ביום המכירות של Black Friday בישראל נשבר שיא הקניות של ישראלים באונליין, כאשר סך ההוצאות בכרטיסי האשראי הגיע ל־915 מיליון שקל, עוד לפני שהכנסנו לחישוב גם את הקניות במזומן בחנויות הפיזיות. ב־Black Friday קונים בעיקר אלקטרוניקה, מוצרי חשמל, פריטי אופנה ואביזרים לבית.

Cyber Monday
יום המכירות האחרון שיחול החודש וייערך בתאריך 28 בנובמבר הוא Cyber Monday, שמתקיים ביום שני שלאחר חג ההודיה. בניגוד לימי הקניות האחרים שמשלבים חנויות במרחב הפיזי והווירטואלי, Cyber Monday, כמתחייב משמו, מתקיים רק ברשת. הוא חותם את עונת השופינג הגדולה ומזוהה יותר עם מוצרים טכנולוגיים. ב־2019 סך כל המכירות אונליין בעולם הגיע ל־9.4 מיליארד דולר שהוצאו עבור מוצרים ומותגים נחשקים בתחום הטכנולוגיה והדיגיטל, שנמכרו בהנחות גדולות באתרי הקניות המובילים ברשת, כאשר המוביל בהם הוא אמזון.

אנחנו על המפה
Salesforce (הפועלת בתחום CRM וטכנולוגיית ענן בעולם ובישראל) מציגה דוח שנתי גלובלי המסכם את חודש הקניות ב־2021. מהנתונים עולה כי השיא העולמי במכירות אונליין בחודש זה נשבר והסתכם ב־275 מיליארד דולר - סכום המעיד על עלייה של 2% בהשוואה ל־2020.
נתון מפתיע נוסף הצביע על צמיחה משמעותית בקניות האונליין דווקא בתחילת החודש עוד לפני שיא ההנחות שהציעו  Black Friday ו־Cyber Monday.

עלייה זו מוכיחה כי הצרכנים לא נרתעו ממחירים גבוהים יותר, וכי גם ההנחות הנמוכות הספיקו להם. אפשר שהסיבה לתופעה היא חשש מחיסול המלאי, ככל שמתקרבים לסוף החודש, ואולי גם מבנה המשכורת בישראל שמשולמת בתחילת החודש (מה שתורם לתחושת השפע והרווחה בתחילת החודש לעומת סופו), בניגוד למדינות מערביות רבות שבהן השכר משולם בכל שבוע. על פי הדוח שסיכם את מכירות נובמבר 2021, נראה כי אף שאחוזי ההנחה היו נמוכים יותר, סלי הקניות היו גדולים יותר.

במהלך חודש הקניות פילחה גם חברת TWIK, העוסקת בפתרונות של פרסונליזציה ואופטימיזציה, את הנתונים על הרגלי הצריכה בתחומי הקוסמטיקה והמזון בחברות מובילות, לפי שלושת המועדים (shoppingIL, Cyber Monday ו־Black Friday). גם פילוח זה הציג מגמה מפתיעה, שלפיה מבצעי shoppingIL גברו על מבצעי Black Friday העולמי.

חודש הקניות הוא לא טרנד חולף. הוא פה, אין לו כוונה להיעלם ואפילו להפך: משנה לשנה מצטרפים עוד צרכנים דיגיטליים, כאלו שהיו מורגלים לרכוש בחנויות הפיזיות ואט־אט נכנעו לקדמה ולנוחות והחלו לרכוש אונליין באינטרנט. כמו כן, הסוחרים מבינים את עוצמתו של החודש, הם מגדילים נוכחות דיגיטלית, משקיעים בפרסום ומעמיקים את ההנחות - לכאורה, win-win לכל הצדדים. אז הכינו את הארנקים - או מוטב יותר לומר - את הארנקים הדיגיטליים.

ברגע האחרון: shoppingIL ויום הרווקים הסיני
1. בית האופנה CASTRO מציג במסגרת ימי המכירות של shoppingIL מגוון פריטי חורף לנשים, לגברים ולילדים עד 70% הנחה - בלעדי לאתר קסטרו. כמו כן, יש מגוון פריטי קולקציה חדשה עד 30% הנחה. בחנויות קסטרו מוצע מגוון מבצעים נוספים, כמו ג'ינסים ב־100 שקל, 2 סריגים נבחרים ב־200 שקל. המבצע בתוקף עד 12 בנובמבר.

סריג קסטרו (צילום: שרבן לופו)
סריג קסטרו (צילום: שרבן לופו)

2. באתר SHOESONLINE מוצעות כל קולקציות החורף החדשות עד 70% הנחה! כמו כן, יש הנחות מיוחדות בקנייה של 2 פריטים ומעלה (מבין המוצרים המשתתפים), וניתן לשלב בין פריטים שונים ולעשות MIX & MATCH, לדוגמה 2 זוגות CONVERSE רק ב־299 שקל. המבצעים יהיו בתוקף עד 13 בנובמבר.

shoesonline (צילום: יחצ)
shoesonline (צילום: יחצ)

3. רשת הנעליים והאופנה ALDO תעניק 20% הנחה על כל מגוון קולקציית סתיו־חורף 2022, הכוללת את הטכנולוגיות החדשניות לנוחות מקסימלית: Pillow Walk, Light Weight ו־FLEX. המבצע בתוקף עד 12 בנובמבר.

aldo fw22 (צילום: יחצ)
aldo fw22 (צילום: יחצ)

4. NOVEMBER PARTY ברשת אפריל מציעה עד 40% הנחה על מוצרי טיפוח וביוטיבין המבצעים שתוכלו למצוא בחנויות ובאתר של אפריל: 40% הנחה על מוצרי האיפור שבמבצע, 35% הנחה על הבישום שבמבצע ו־30% הנחה על מוצרי הטיפוח שבמבצע. ניתן להשיג ב־45 סניפי הרשת ברחבי הארץ ובאתר הרשת. בתוקף עד 15 בנובמבר.

קומפוזיציית בישום - מבצעי נובמבר (צילום: יחצ אפריל)
קומפוזיציית בישום - מבצעי נובמבר (צילום: יחצ אפריל)

5. FEMINA חזיות והלבשה תחתונה מציעה 40% הנחה על כל הפריטים בחנות - בתוקף עד 13 בנובמבר, לא כולל כפל מבצעים, לא כולל תחתונים 4 ב־100 שקל. ורשת הלנז'רי היוקרתית Jack Kuba מעניקה עד 50% הנחה על כל קולקציית ה־Best Sellers, הכוללת חזיות, תחתונים, מחטבים ועוד. בתוקף עד 12 בנובמבר.

femina (צילום: אייל נבו)
femina (צילום: אייל נבו)

6. רשת ביתילי מציעה מגוון רחב של פריטי עיצוב וריהוט לבית, ולרגל חודש הקניות יוצאת במבצע "נובמבר סייל" עם 30%־80% על כל החנות ובאתר. ניתן להשיג בסניפי הרשת בפריסה ארצית ובאתר. בתוקף עד 13 בנובמבר.

ביתילי (צילום: מנחם עוז)
ביתילי (צילום: מנחם עוז)

7. אתר GOLF&CO מציע 40% הנחה + אקסטרה 15% הנחה עם קוד קופון על קולקציית החורף. על הפריטים שבמבצע, לא כולל פריטי OUTLET, MUST HAVE SPECIAL OFFERS וריהוט. 15% הנחה נוספים יינתנו לאחר הפחתת ההנחה הראשונה, בלעדי לאתר, בכפוף לתנאי המבצע. המבצע יתקיים עד 14 בנובמבר.

גולף&קו צילום (צילום: ערן סלם)
גולף&קו צילום (צילום: ערן סלם)

8. רשת מלונות ישרוטל, שהשיקה בסוף אוקטובר את הקמפיין "שווה להצטרף", שכלל הנחות אטרקטיביות למצטרפים חדשים ולחברי מועדון חוג השמש, מציעה הנחות של עד 25% במגוון מלונות לחודשים נובמבר ודצמבר בתאריכים נבחרים. המבצעים יהיו תקפים עד 13 בנובמבר.

9. נובמבר מטורף בקוויק - קוויק מכריזה על חודש ללא מע"מ (הנחות של 17%) לאורך כל חודש נובמבר. מדי שבוע יימכרו מוצרים ממגוון מחלקות מתחלפות במחירי מבצע ללא מע"מ: בין התאריכים 8־14 בנובמבר יימכרו הסבונים, הלחמים, היוגורטים והמעדנים ללא מע"מ; בין התאריכים 15־21 בנובמבר יימכרו דגני הבוקר, חטיפי הדגנים, המשקאות החמים, הפסטות, האורז והקטניות ללא מע"מ.

תיירות מלון כרמים (צילום: איתי סיקולסקי)
תיירות מלון כרמים (צילום: איתי סיקולסקי)

בין התאריכים 22־28 יימכרו מוצרי הכביסה, נייר הטואלט והכלים החד־פעמיים ללא מע"מ. קוויק מציעה איסוף עצמי מנקודות המכירה בלי לצאת מהרכב או משלוח מהיר מהיום למחר בחינם בהזמנה מעל 499 שקל. ללקוחות חדשים יש חודש משלוחים חינם בהזמנות מעל 250 שקל.

קוויק (צילום: יחצ)
קוויק (צילום: יחצ)