המשבר הכלכלי משפיע? חברת דואר ישראל פרסמה היום (שלישי) את דו"ח "הסחר המקוון" שלה לשנת 2020, ממנו עולה כי השנה נמסרו 50 מיליון חבילות מחו"ל, מול 68 מיליון חבילות שנמסרו בשנת 2019. ירידה של 26.5%. זאת, למרות כי נראה שמדובר בשנה שבה הישראלים קנו יותר ברשת. עוד עולה מהדו"ח כי 46% מהקונים באתרים ישראליים קנו מעל 1,000 שקל ב-2020. קצת פחות משליש מהקונים באתרים בינלאומיים קנו מעל 500 דולר ב-2020.
מנתוני דואר ישראל, עולה כי מתוך כ-50 מיליון חבילות שהוזמנו מחו"ל, כ-30 מיליון מהן נמסרו ב-20 הערים הגדולות. את רשימת הערים עם הכי הרבה הזמנות בממוצע לתושב כבשה העיר פתח תקווה עם כ-2.9 מיליון חבילות שתושביה הזמינו השנה (11.8 חבילות לתושב בממוצע). כרמיאל מדורגת במקום השני עם כ-540 אלף חבילות (11.7 חבילות לתושב בממוצע), ובמקום השלישי עפולה שתושביה הזמינו השנה כ- 605 אלף חבילות מחו"ל (11.2 חבילות לתושב בממוצע).
תל אביב, על פי נתוני דואר ישראל, ממשיכה להוביל את דירוג הערים בכמות החבילות, והיא העיר שתושביה הזמינו את כמות החבילות הגבוהה ביותר גם בשנת 2020 עם כ-4.7 מיליון חבילות. ביחס לגודל האוכלוסייה, תל אביב דורגה השנה במקום הרביעי, עם 10.1 חבילות לתושב, לעומת 2019 אז דורגה במקום השני ביחס לגודל האוכלוסייה.
איפה הישראלים מזמינים הכי הרבה?
מסקר עדכני שנערך החודש על ידי מכון "שילוב I2R" עבור דואר ישראל (במדגם ארצי מייצג בקרב האוכלוסיה היהודית הבוגרת), שקנתה בשנה האחרונה ברשת (לא כולל מוצרי מזון והזמנת אוכל במשלוחים), עולה כי אתר הקניות הבינלאומי הפופולארי בקרב ישראליים הוא עלי אקספרס (60%). במקום השני, ולראשונה בדירוג, אתר הקניות SHEIN הסיני (30%) ואחריהם איביי (29%) אמזון (21%) ונקסט (21%). המדינות המובילות מהן מגיעות החבילות ישראל – סין, ארה"ב ובריטניה.
עוד עולה מהסקר כי אתר הקניות הישראלי הפופולארי בקרב הישראליים הוא סופר- פארם (24%). אחריו מגיעים טרמינל איקס (18%) עזריאלי.קום (15%), וואלה שופס (13%) וקסטרו (11%).
זה מה שאתם הכי אוהבים
עוד עולה מהסקר ומנתוני דואר ישראל, כי הקטגוריה המובילה בקניות ברשת (באתרים בארץ/חו"ל) בשנת 2020 הייתה ביגוד (73%). קטגוריות נוספות היו הנעלה (41%), קוסמטיקה, בישום ואיפור (35%), מוצרי חשמל ואלקטרוניקה לבית (35%), גאדג'טים (33%), כלי בית (32%), סמארטפונים ואביזרים לטלפון (32%) ואביזרים וקישוטים לבית(31%) .
הישראלים פותחים את הארנק
על פי נתוני דואר ישראל, הנתונים מראים כי 22% מהקונים באתרים ישראליים מעריכים שהיקף הקניה שלהם בשנת 2020 באתרים בארץ היה עד 500 שקל בשנה, 23% הוציאו בין 500 שקל ל-1000 שקל, 19% הוציאו בין 1000-2,000 שקל, 11% קנו בין 2,000-3,500 שקל, 7% קנו בין 3,500-5,000 שקל, 9% קנו מעל 5,000 שקל ו-8% לא ידעו להעריך.
27% מהקונים באתרים בינלאומיים ציינו, כי ההוצאה הכספית השנתית שלהם במהלך 2020 מאתרי אינטרנט בחו"ל הייתה עד 100 דולר, 36% קנו בין 100 ל-500 דולר, 18% קנו בין 500-1,000 דולר, ו-10% קנו מעל ל-1,000 דולר, כאשר 8% לא ידעו להעריך את היקף הקניה.
דני גולדשטיין, מנכ"ל חברת דואר ישראל, התייחס לנתונים ואמר: "שנת 2020 הייתה אחת השנים המאתגרות בתולדות דואר ישראל והעמידה אותנו במבחן לאור הירידה בהטסות בכל העולם, סגירת חלק מהמדינות, והצורך ולהמשיך ולשרת את הציבור כתשתית חיונית גם בתקופות הסגר, תוך הקפדה על הנחיות משרד הבריאות, גם כאשר עובדים רבים נעדרו, עקב מחלה או בידוד. הגענו לתקופה זו איתנים מתמיד, על בסיס מערך לוגיסטי וטכנולוגי מתקדם שהוקם בשנים האחרונות, וניהול מוקפד שאיפשר לנו להמשיך ולתת שירות מיטבי גם בתקופת הקורונה, ואף להיערך לחגי הקניות בצורה טובה יותר משנים קודמות.
במהלך 2020 אף יצא לדרך הליך מכירת 20% מחברת הדואר למשקיע, שיאפשר המשך צמיחת החברה גם בשנים הבאות על בסיס יכולותינו בתחומי הסחר המקוון והפיננסיים, ועל בסיס רצפת המכירות הרחבה שיש לנו בכ-1,400 נקודות שירות ברחבי הארץ".
לדברי גולדשטיין, "בשנים האחרונות הפך דואר ישראל לשחקן משמעותי בשוק הסחר המקוון שתורם רבות להורדת יוקר המחיה בישראל. בשנת 2020 הקניות ברשת הפכו לאמצעי המרכזי לביצוע קניות, בעקבות הקורונה, סגירת השמיים לטיסות לחו"ל וסגירת הקניונים בארץ. אנו ממשיכים לפעול לשיפור חווית הלקוח ולצמצום זמני ההמתנה ביחידות הדואר באמצעות שירות זימון תורים מראש, והנגשת יותר מידע במערכות הדיגיטל של החברה".