השבוע הרגשנו את הקרה לא רק בבית אלא גם בכיס, עם הפרשי מחירים עצומים בין רשת לרשת על המוצר שזכה לתואר "אנטיביוטיקה יהודית" - המרק. מי החברות השולטות בשוק המרקים ומה המחירים ברשתות השונות? יצאנו לבדוק.
הפעם התחממנו, באמת, עוד לפני שלגמנו אפילו לגימה אחת מהמרק. למה? פערי מחירים עצומים על מוצרים זהים בין רשת שיווק אחת לשנייה. הנה טעימה קטנה: את "מרק עוף אמיתי" של אסם, שמחירו יעלה בקרוב, מצאנו ברשת אושר עד במחיר של 7.90 שקל. אותו מוצר נמכר ברשת קינגסטור במחיר של 21.90 שקל, כמעט פי שלושה! קצת מאחוריו מבחינת הפרש המחירים נמצא מרק בטעם עוף של קנור, שאותו מצאנו ברשת ויקטורי ב־9.90 שקל, ולעומת זאת, ברשת טיב טעם מחירו יותר מכפול: 19.90 שקל.
אומנם סבתא הייתה כועסת לו שמעה שהחלטנו להכין את תרופת הפלא שלה עם אבקה ולא עם ציר עוף וירקות טרי, אבל להגנתנו היינו יכולים לטעון שאנחנו לא לבד: השוק העולמי של מוצרי המרק - מצירים משומרים ועד לאבקות - מגלגל כבר יותר מ־12 מיליארד דולר, והצפי הוא שעד לשנת 2024 יגיע היקפו ל־13.3 מיליארד דולר.
לביקוש של אבקות המרק היו בשנים האחרונות עליות ומורדות, בעיקר בשל כמות הנתרן הגבוהה ובשל ריבוי החומרים המשמרים ברוב המוצרים והמותגים. כמענה לכך פיתחה תעשיית המזון סדרות של מוצרים המבוססים על רכיבים טבעיים בלבד, אף שגם בקרב אלו שיעור הנתרן הוא לרוב גבוה. במילים אחרות: שוחרי הבריאות והבשלנים לא יכינו מרק מאבקה אלא ישקיעו עוד זמן ומאמץ כדי לרקוח אותו מחומרים טריים, ובכל זאת, אפילו הם חוטאים מדי פעם בהוספה של אבקת מרק לסיר.
נדמה שלכל מדינה, לאום, תרבות או עדה יש את המרק שלה. בחלק מהמקומות הוא נחשב למנה ראשונה, במקומות אחרים למשקה שנמכר בכוס סגורה כמו קפה לדרך, ובחלק מהתרבויות מרק הוא ארוחה שלמה, בעיקר במזרח אסיה, אבל לא רק. הוא כמובן פופולרי יותר בחורף, אבל רובנו צורכים אותו גם לאורך כל השנה.
אפילו בהודו, בעלת תרבות האוכל המסורתית, גם בכל הקשור למרק, חדרו אבקות המרק למטבחים רבים והפכו לפריט חובה במזווה של לא מעט הודים. שוק אבקות המרק עתיד להגיע בשנת 2022 למחזור מכירות של כ־500 מיליון דולר בשנה.
ומה קורה בשוק המקומי שלנו? במדינה שבה הטמפרטורה גבוהה יחסית לאורך רוב חודשי השנה, אנו רואים עלייה ניכרת בצריכת מוצרים הקשורים להכנת מרק בחודשי החורף. אילו מרקים אנו צורכים? לפחות לפי שוק אבקות המרק, הפופולרי ביותר הוא הגרסה הצמחונית של "מרק בטעם עוף" או "זך", כפי שחלק מהיצרנים מכנים אותו. השימוש בו הוא יומיומי, ולא רק למרקים, אלא גם לתבשילים אחרים.
למרות הסתייגותיהם של השפים, בקרב טבחים ביתיים הוא נחשב לתערובת תיבול פופולרית שרבים מאיתנו משתמשים בה כתחליף למלח בבישול. השנייה בפופולריות שלה היא אבקת מרק העוף האמיתי, מוצר בשרי, ואחריה אבקות להכנת מרק עגבניות, בצל ופטריות.
השחקניות הדומיננטיות בסגמנט אבקות המרק הן החברות אסם ויוניליוור (עם המותג קנור), ענקיות המזון שנותנות פתרון רחב לכלל המוצרים בקטגוריה וכמובן גם למנות המרק האישיות כמו "נמס בכוס" של קנור ו"רגע חם" של אסם, פתרון אידיאלי לבית ולמשרד למרק נמס ברגע בשקית אריזה אישית המיועדת לספל, מעין מוצר ביניים בין מזון מהיר למרק "אמיתי".
יצרניות נוספות נכנסו לשוק עם מוצרים ללא גלוטן, דלים בנתרן וכן מרקי בריאות למיניהם, ויש כמובן את המרק המיתולוגי של ויטה בצנצנת, שעדיין תופס נתח שוק קטן ויציב.
בין המוצרים החדשים נמצא את המוצרים הקפואים למרק כמו לקטי הירקות של סנפרוסט (תנובה), שהיא גם היצרנית של מרקים מוכנים קפואים בטעמים שונים, להכנה פשוטה, קלה ומהירה. ההחדרה וחינוך הצרכנים לא נעשו ביום אחד והתהליך עלה לתנובה בזמן ובהשקעות לא מבוטלות בפרסום.
המחיר הממוצע לליטר מרק קפוא עומד על כ־37 שקלים, בדומה למחירו של קילו שניצל (צמחי או בשרי). מרק קפוא סנפרוסט 500 גרם ברשת חצי חינם אונליין נמכר ב־10 שקלים, ואותו המוצר ברשת שופרסל אונליין נמכר ב־16 שקלים. יש לציין ששניהם נמכרים במבצע, אך הפערים עדיין עצומים.
סגמנט נוסף שקיים בשוק העולמי, אך טרם הצליח להכות שורש בישראל, הוא המרקים העמידים: חמם במיקרו והגש ללא צורך בקירור ובהקפאה. פתרון זול ומהיר שצפוי להיקלט בשנים הקרובות גם אצלנו.
#הכותב הוא מנכ"ל המכון לחקר הקמעונאות.
הסקר מבוסס על נתוני רשתות השיווק לאתר משרד הכלכלה ומעובדים באמצעות אתר "פרייסז" להשוואת מחירים ומעודכנים ליום 24/1/2022 ונערך באמצעות המכון לחקר הקמעונאות על פי מחירים ממוצעים לצרכן. ט.ל.ח.