לניקיון השנתי יש משמעות רבה בקרב הצרכנים, תהליך של התחדשות לפני הקיץ. אף על פי שבקרב המגזר היהודי נחשב הניקיון לחלק מהמסורת של סילוק חמץ מהבית והכשרתו לפסח, מסתבר שגם במגזר הערבי ניכרת עלייה במכירות חומרי הניקוי בתקופה זו של השנה.
כך או כך, היצרניות השונות עולות בקמפיינים חדשים, מבצעים, ועוד, כאשר בשנים האחרונות נעשה שימוש גם במשפיעני רשת שנועדו לקדם את המותגים השונים, בעיקר את אלה של הרשתות הגדולות.
יצרנית חומרי הניקוי המובילה בישראל היא החברה הדרומית לשיווק - סנו שמציגה לא רק את מגוון המוצרים הרחב והגדול ביותר, אלא נאמנות צרכן גבוהה ומשמעותית ביחס לכל מתחרותיה, בזכות חדשנות מתמדת ומעקב אחרי מגמות עולמיות, סנו מצליחה להשיק מוצרים חדשים במקביל למותגים הבינלאומיים.
חברות המייצגות מותגים בינלאומיים כמו דיפלומט עם מותגי פרוקטר אנד גמבל הידועים אריאל ופיירי וחברת שסטוביץ עם המותגים אג'קס ופלמוליב וחברת יוניליוור עם סיף ובדין. אלה נלחמות לא רק במותגים הפרטיים של הרשתות הקמעונאיות, אלא גם ביבוא המקביל שהוביל להוזלת מחירי המותגים.
התחרות בשוק חומרי הניקיון, הכביסה וטיפוח הבית כבר מזמן אינה תחרות רק בין היצרניות המקומיות, אלא תחרות מול רשתות השיווק עצמן שמצמצמות את שטחי המדף ליצרניות הגדולות לטובת חשיפה והגדלת מכירות המותגים הפרטיים.
המובילה את תחום המותגים הפרטיים עם כמות הפריטים היא רשת שופרסל, שהמותג הפרטי שלה כבר נמדד בהשוואה ליבואניות הגדולות. השנייה עם מגוון שהתרחב משמעותית היא רשת רמי לוי עם המותג WOW. השלישית היא רשת חצי חינם עם המותג פרפקט.
בנינו סל מוצרים לניקוי ולטיפוח הבית שכולל 26 מוצרים, החל מחומרי ניקוי, חד־פעמיים, עזרי ניקוי, מטליות, מגבונים, סבונים, מוצרי חיטוי, מגבות נייר ונייר טואלט, ובדקנו איזו רשת נותנת לנו את הסל הזול והמשתלם ביותר. סקרנו את רשת שופרסל דיל, רשת כלבו חצי חינם ורשת רמי לוי שיווק השקמה בסל זהה בערכו תחת המותגים הפרטיים של כל אחת מהרשתות, ביצענו גם השוואה מדגמית לממוצע לאותו הסל אם נרכוש מוצרים מקבילים תחת מותגים ידועים.
את הסל הזול מצאנו ברשת רמי לוי עם סל במחיר של 280.65 שקל. אחריו, בפער קטן של 2%, נמצאת רשת חצי חינם עם סל במחיר של 287.30 שקל. רשת שופרסל דיל מציעה את הסל היקר בסקר במחיר של 355.90 שקל, כשהפער בינה לבין רמי לוי עומד על 26% ומול חצי חינם על 24%, פער לא מבוטל, השאלה היא האם התחזקות והרחבת המותג הפרטי של שופרסל מובילה אותה לגבות פרמיה גבוהה יותר על מוצריה?
הכותב הוא מנכ"ל המכון לחקר הקמעונאות