נתונים חדשים שפורסמו היום (רביעי) מראים כי המחירים לצרכן בארה"ב עלו ב-3.3% מראשית שנת 2024 עד חודש מאי, כך לפי דיווח הניו יורק טיימס. מדובר בשיעורי  אינפלציה נמוכים מאלו שחזה הבנק הפדרלי (הפדרל ריזרב). הנתונים החדשים מראים כי עליית המחירים האטה, במיוחד בחודש מאי.

המערכה תתפתח? לאחר החיסול הדרמטי בלבנון: צה"ל העביר איתות לחיזבאללה   
כמה זה עולה לנו? שיא חדש נשבר בהוצאות הביטחוניות ברחבי העולם

הבנקים המרכזיים בארה"ב צפויים לפרסם את שיעורי הריבית המעודכנים בהמשך היום, ולמרות שלא צפוי שינוי בשיעורי הריבית החודש, נתוני האינפלציה החדשים עשויים להשפיע על ההערכות להמשך השנה. קובעי המדיניות יפרסמו היום את התחזיות הכלכליות הראשונות שלהם מאז מרץ לצד הצהרת המדיניות שלהם. דוח זה עשוי לסייע לסלול את הדרך להורדת ריבית מוקדמת יותר.

האינפלציה הכוללת בארה"ב מאטה: מדד המחירים לצרכן האמריקאי בחודש מאי עלה ב-3.3% לעומת שנה קודם לכן, כאמור, בשיעור נמוך מתחזיות הכלכלנים, שטענו כי צפויה עליה של 3.4%. בהשוואת מחירי מאי למחירי אפריל - לא היה שינוי כלל. 

אינפלציית "הליבה" בארה"ב גם היא נמצאת בהאטה. מדד זה משמיט את מחירי הדלק והמזון ההפכפכים כדי לזהות את המגמה הבסיסית של האינפלציה. מדד זה טיפס ב-3.4% לעומת שנה קודם לכן, ירידה מ-3.6% בחודש הקודם ואיט יותר מכפי שחזו הכלכלנים. זה היה קצב העלייה האיטי ביותר מאז אפריל 2021.

בראשית 2024 נצפו עליות חדות באינפלציה בארה"ב והן עוררו זעם בציבור וחשש בבנקים המרכזיים. הדו"ח החדש מסמן מגמת האטה נוספת במדד האינפלציה בארה"ב, נתון שיכול לסייע גם לפקידי הפדרל ריזרב בעת קביעת המסלול העתידי לריביות. קובעי המדיניות אימצו האטה מהירה בעליות המחירים בשנת 2023, אך נעשו זהירים יותר לאחר שהתקדמות האינפלציה נעצרה בתחילת השנה. הנתונים העדכניים ביותר יכולים לעזור לשחזר את אמונתם כי האינפלציה נמצאת בתהליך של חזרה ליעד של הבנק המרכזי, ששואף להגיע לאינפלציה של 2% בשנה.

דולרים (צילום: רויטרס)
דולרים (צילום: רויטרס)

"זה די נהדר, אבל זה חודש אחד", אמר מייקל פרולי, כלכלן ראשי בארה"ב. הוא אמר שהבנק המרכזי צפוי לא להוריד את הריבית הקיץ רק על בסיס דו"ח האינפלציה הזה. הוא מצפה להורדת הריבית בנובמבר או בספטמבר. "זה בהחלט מתאים לנרטיב 'מהמורות הדרך'", אמר, והסביר שהאינפלציה העיקשת שנראתה בתחילת 2024 נראית כעת כבעיה פחות מתמשכת.

הבית הלבן כנראה נושם לרווחה. ממשל ביידן ספג מכה הודות לאינפלציה בראשית 2024, מכיוון שהבוחרים שונאים עליות מחירים מהירות. העובדה שהאינפלציה מאטה כעת, בתקופה שבה שוק העבודה האמריקאי חזק והעליות בשכר מוצקות, יכולה לעזור למשפחות להרגיש שהן מסתדרות כלכלית, מה שיכול לסייע לנשיא לקראת הבחירות ב-2024. הנשיא ביידן תיאר את הדו"ח כ"התקדמות מבורכת בהורדת האינפלציה", אך הודה כי "המחירים עדיין גבוהים מדי".