תבוסה קשה למנוע החיפוש הגדול בעולם: בית המשפט הפדרלי בארה"ב קבע היום (שני) כי גוגל הפרה את חוק ההגבלים העסקיים וכי הפכה למונופול באמצעות תשלומי סכומי עתק לחברות כדי שתהפוך למנוע החיפוש הבלעדי כברירת המחדל שלהם.

השופט המחוזי של קולומביה ארה"ב, עמית מהטה מהטה, אמר בחוות הדעת שלו: "לאחר שקלול העדויות והראיות, בית המשפט מגיע למסקרנה כי גוגל היא בעלתי מונופול ופעלה כדי לשמור על המונופול ובכך עברה על החוק".

העולם נדלק: מחירי הנפט מזנקים מהפחד למלחמה כוללת בין ישראל לחיזבאללה
ג'ו ביידן היה טוב או רע לארה"ב? מצבה של הכלכלה האמריקאית נחשף

ההחלטה של בית המשפט המחוזי בארה"ב עבור מחוז קולומביה היא נזיפה מדהימה של העסק הוותיק והחשוב ביותר של גוגל. החברה הוציאה עשרות מיליארדי דולרים על חוזים בלעדיים כדי להבטיח עמדה דומיננטית כספקית החיפוש המוגדרת כברירת מחדל בעולם בסמארטפונים ודפדפני אינטרנט.

גוגל מפות (צילום: רויטרס)
גוגל מפות (צילום: רויטרס)

החוזים הללו העניקו לה את היכולת לחסום יריבים פוטנציאליים כמו מנוע החיפוש Bing של מיקרוסופט, כך טוענת ממשלת ארה"ב בתביעת הגבלים עסקיים היסטורית שהוגשה עוד במהלך ממשל טראמפ. כעת, אומר השופט מהטה, כוחה של גוגל הפך להתנהגות אנטי תחרותית שיש לעצור בעדה. מהטה עוד הוסיף כי גוגל גבתה מחירים גבוהים לפרסום, המשקפים את כוחה כמונופול.

השופט ציין עוד שהחוזים הבלעדיים של גוגל עם חברות רבות, הובילו לכך שכאשר משתמשים מבקשים למצוא מידע, גוגל היא הפלטפורמה הקלה והמהירה ביותר לגשת אליה, מה שבתורו גם הזין את עסקי הפרסום המקוון האדירים של גוגל.

גוגל עדיין לא הגיבה על ההחלטה של מהטה, שצפויה להפעיל הליך משפטי נפרד שיקבע אילו עונשים יושתו על החברה, שעשויה מצידה גם להגיש ערעור. אולם הפסיקה עשויה בסופו של דבר לבטל את האופן שבו גוגל הופכת את מנוע החיפוש שלה לזמין למשתמשים, על ידי השפעה על יכולתה לבצע עסקאות יקרות עם יצרניות מכשירים וספקי שירותים מקוונים שהיו בלב התיק. 

מגוגל נמסר בתגובה: "ההחלטה מכירה בכך ש-Google מציעה את מנוע החיפוש הטוב ביותר, אך מסיקה שאסור לנו לאפשר לו להיות זמין בקלות. אנחנו מעריכים את ממצאי בית המשפט ש-Google הוא "מנוע החיפוש האיכותי ביותר בתעשייה, אשר זכה באמון של מאות מיליוני משתמשים יומיים", ש-Google "היה מנוע החיפוש הטוב ביותר מזה זמן רב, במיוחד במכשירים ניידים", "המשיך לחדש בתחום החיפוש" וכי "אפל ומוזילה מעריכות מדי פעם את איכות החיפוש של Google ביחס למתחרותיה ומגלות ש-Google עדיפה." בהתחשב בכך, ובעובדה שאנשים מחפשים עוד מידע ביותר ויותר דרכים, אנחנו מתכננים לערער. בזמן שהתהליך יימשך, נמשיך להתמקד ביצירת מוצרים שאנשים מוצאים מועילים וקלים לשימוש".