מספר אירועים עסקיים שנחשפו אתמול מלמדים על השפעת המלחמה בעזה על המגזר העסקי. חברת הראל השקעות, בשליטת יאיר המבורגר, דיווחה על הארכת הסכם האופציה לרכישת השליטה בחברת כרטיסי האשראי ישראכרט. במכתב לעובדים הסביר המבורגר: "אנו מאמינים בפוטנציאל העסקי של ישראכרט ובכך שהעסקה תייצר להראל תשואה נאה לאורך זמן על ההון העצמי ותגוון את עסקי הראל, באמצעות כניסה לתחום פעילות משמעותי נוסף שצפוי להוות מנוע צמיחה משמעותי בעבור החברה".

יאיר המבורגר יו''ר קבוצת הראל ביטוח ופיננסים (צילום: גבע טלמור)
יאיר המבורגר יו''ר קבוצת הראל ביטוח ופיננסים (צילום: גבע טלמור)

לדבריו, "בשוך הקרבות, אנו מאמינים ובטוחים שכלכלת ישראל תדע להתאושש במהירות, ואף להתעלות על הישגי העבר. אין לנו ארץ אחרת, ולצד העובדה שאנו מאמינים כלכלית ואסטרטגית בעסקה, אנו בטוחים שהשקעה בישראל בעת הזו היא צעד חשוב ונכון".

בתוך כך, חברת הנדל"ן חנן מור מסתבכת, והפעם בעקבות חזית שנפתחה נגדה על ידי בנק לאומי. הבנק הגיש בקשה לכינוס נכסים נגד חברת בת של חנן מור אחזקות, בגין אשראי בהיקף 180 מיליון שקל שניתן עבור עסקה לרכישת קרקע ברמת גן. הבקשה עלולה להשליך על פעילות חנן מור בשדה דב, שם מינפה החברה את עצמה ביותר ממיליארד שקל מקונסורציום בראשות דיסקונט, הפניקס ומיטב בית השקעות. עדיין לא נאמרה המילה האחרונה בפרשה זו.

חברת ניהול נכסי נדל"ן ראשונה מאז המלחמה מפרסמת את דוחות הרבעון השלישי. הרווח מתחילת השנה נחתך מ־802 מיליון שקל ל־422 מיליון שקל כתוצאה מקיטון בהכנסות משערוך נכסים. ברבעון השלישי הרוויחה החברה 109 מיליון שקל לעומת 260 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

מאז פרצה המלחמה, החברה ממשיכה בפעילות בכפוף למגבלות והנחיות פיקוד העורף, לרבות המשך הייזום, התכנון וההקמה של 12 פרויקטים. עבודות ההקמה חודשו לאחר עצירתן במרבית אתרי הבנייה של החברה לתקופה של כשבועיים.

המנכ"ל אבי יעקובוביץ: "בצל מלחמה מתמשכת, גב־ים מנהלת שגרת פעילות עסקית במציאות מורכבת. אנו פועלים תוך המשך ראייה לטווח ארוך ושימור העוצמה והקשר הרציף עם לקוחות, ובהן חברות הטכנולוגיה המובילות בעולם. לא ניתן לצפות את משך המלחמה, אולם ההערכות, נכון למועד דוח זה, הן שהיא תיארך עוד מספר שבועות לכל הפחות. לפיכך לא ניתן להעריך את היקף השפעתה העתידית של המלחמה על הפעילות העסקית בישראל".