בזמן שתושבי הדרום והצפון מפונים מביתם, במשרד האוצר צפויים להמליץ לקצץ בכ-50% מתקציב משרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי, שמסייע בפועל לתושבי הצפון והדרום באתגרים הכלכליים, הנפשיים והחברתיים אליהם נקלעו במציאות הביטחונית הנוכחית. 

ראשי רשויות בצפון זועמים: "מצפים שהממשלה יותר תעשה ופחות תדבר"
"לא נותנים לנו תשובות": תושבי הצפון בביקורת חריפה על הממשלה

המשרד הממשלתי אמון על קידום וחיזוק הנגב, הגליל והחוסן הלאומי והצבתם בראש סדרי העדיפויות של מדינת ישראל. כמו כן, המשרד פועל לקידום אוכלוסיית הצעירים ושיפור איכות חייהם של האזרחים הוותיקים ברשויות אלו. 

גורם המעורה בפרטים, שוחח עם ״מעריב״ ואמר כי במסגרת הקיצוץ הנרחב במשרד, יסגרו כל רשויות פיתוח הנגב והגליל, רשות הצעירים - וכ-75 מיליון שקלים יופחתו מתקציב חברה וקהילה. לדבריו, הרשויות לפיתוח הגליל והנגב, שמתקצבות את הרשויות ועוזרות להן בכל הנדרש בזמן שגרה ומלחמה - ייסגרו. 

בית שנפגע מטיל במטולה (צילום: ללא קרדיט)
בית שנפגע מטיל במטולה (צילום: ללא קרדיט)

כל זה עלול לקרות דווקא בעת הנוכחית, בה רשויות הצפון והדרום סופגים פגיעה כלכלית אנושה בעקבות המלחמה. הוא עוד מתאר שכל ראשי הרשויות רוצים להגדיל את התקציב שמקבלים מהממשלה, בייחוד בעת מצב החירום הנוכחי, וכעת לא רק שלא רוצים לתת - אלא אף לקצץ. 

לטענת אותו גורם, מדובר ב"סגירת חשבונות" מצד משרד האוצר, שחתר לקיצוץ בתקציבי המשרד לפני מספר חודשים בתחילת המלחמה - אך המהלך נמנע בעקבות מעל למאה ראשי רשויות, שדרשו במכתב רשמי שלא לקצץ בתקציב ובעקבות זאת, מרבית הקיצוצים שתוכננו במשרד - בוטלו. כמו כן, ההצבעה של הממשלה בנושא הייתה אמורה להתבצע השבוע, אך נדחתה ליום ראשון הקרוב. 

בין פעילויות הרשויות לפיתוח הנגב והגליל מאז פרוץ המלחמה: ציוד ומיגון חירום ליישובים ולכיתות הכוננות, סיוע בצרכי חירום ברשויות סמוכות גדר בצפון, ​​תמיכה ברשויות בנגב ובגליל שקלטו מפונים, הקמת חמ"ל חירום בגליל, ליווי משפחות אבלות, פעילויות חינוך למפונים במלונות, מענה לצרכים מיידיים של המפונים, תמיכה נפשית ומיצוי זכויות לתושבים.

עשן מיתמר בגבול לבנון (צילום: איל מרגולין, פלאש 90)
עשן מיתמר בגבול לבנון (צילום: איל מרגולין, פלאש 90)

בתגובה לאפשרות לקיצוץ תקציב המשרד, התרעם משה דוידוביץ׳, יו״ר פורום קו העימות וראש מועצת מטה אשר בצפון ואמר בריאיון ל״מעריב״ כי ״יש 5 מיליארד שקלים שמוקדשים להסכמים הקואליציוניים המיותרים שלא מקדמים שום דבר - מלבד גחמות פוליטיות. 

"מעבר לכך, יש משרדים מיותרים ותקציבים לגופים משויכים מסוימים - שמהם אפשר לקצץ, בייחוד בזמן מלחמה. בניגוד לכך, משרד הנגב, הגליל והחוסן הלאומי בראשות השר יצחק וסרלאוף, מתרוצצים מבית לבית, מיישוב ליישוב, ומסייעים לנו בלי פוזות, מניירות או שיוך פוליטי. גם את זה רוצים לקחת מאיתנו? עד לאיזה קצה רוצים לקחת את הסיטואציה שהמדינה נמצאת בה?". 

עוד הוסיף כי ״הנגב והגליל - אלו שני חבלי ארץ מוכים, שסופגים את כל הרעל של המזרח התיכון, ובזמן מלחמה המשרד היה הראשון לקפוץ לצפון ולנגב, לקדם את פעילותן של כיתות הכוננות, ההגנה על היישובים והעברת תקציבים לרשויות במצב החירום. כל התכלית של המשרד גם במצב שגרה היא לקדם פרויקטים בנגב ובגליל, ולקחת צעד אחד קדימה את הצעירים, החינוך, הכלכלה והרשויות באזורים אלו. בתקופה הזו, המשרד הוא סלע איתן ייחודי עבור הנגב והגליל, וזה ממש בלתי נתפס אפילו לחשוב על האופציה לקצץ בתקציבים״.