מאז 7 באוקטובר מתמודדות מנהלות בארגונים ובעמותות עם אתגרים חדשים ומורכבים. לקראת יום האישה הבינלאומי, שיצוין ביום שישי, שוחחנו עם ארבע נשים לוחמות בעורף, הנושאות על כתפיהן את שיקום וחיזוק החברה הישראלית בימים הקשים האלה.

הביטקוין שבר את השיא מאז ומעולם - וכנראה שזו רק ההתחלה
תקציב המדינה בסכנה? בליכוד טוענים: "שר האוצר משחק לידי האופוזיציה"

"הטראומה של 7 באוקטובר הותירה השלכות מרחיקות לכת על חוסנה של החברה הישראלית כולה, שילוו אותנו עוד שנים קדימה", משתפת רוני רוקח, מנהלת מרפאת המרכז הישראלי להתמכרויות ובריאות הנפש, שמוסיפה: "אנחנו עומדים בפני אתגרים חסרי תקדים למערכת בריאות הנפש, שהייתה מאותגרת עוד קודם למלחמה, עקב משאבים מוגבלים.

מאז פרוץ המלחמה, אנחנו מקדישים את כל משאבינו להתמודדות עם צורכי החירום המשתנים בתחום בריאות הנפש. מערכת הכשרות החירום שלנו הורחבה והכשירה אלפי אנשי מקצוע בתחום, רופאים ומחנכים, כדי לתת מענה רחב יותר לצורכי הנפגעים הרבים.

רוני רוקח (צילום: אלי דסה)
רוני רוקח (צילום: אלי דסה)

הצוות הקליני שלנו התגייס לספק תמיכה נפשית למשפחות שפונו מיישובי עוטף עזה ולשורדי פסטיבל נובה, במטרה להפחית את הסבל והמצוקה המיידיים, ולהתחיל בתהליך התאוששות ועיבוד הטראומה. אנחנו במרכז, עומדים למלא תפקיד מכריע בשנים הקרובות, כדי לסייע למדינה לצלוח את המשבר". 

נטע סיבוני, מנהלת השירות למשפחות אומנה של עמותת מכון סאמיט, מספרת: "בעקבות המלחמה, מחוז הדרום שלנו ספג פגיעה קשה. יש לנו משפחת אומנה שנספתה, צוות שנפגע, עשרות משפחות אומנה ואנשי צוות שפונו. מיד עם פרוץ המלחמה, המרכזים הטיפוליים שלנו נתנו מענה מיידי לכל משפחה שהייתה זקוקה לעיבוד ראשוני של הזוועות שאליהן נחשפו, ובהתמודדות עם החרדה שעלתה אצלם ואצל הילדים.

נטע סיבוני (צילום: מכון סאמיט)
נטע סיבוני (צילום: מכון סאמיט)

במקביל, הקמנו חמ"ל שמורכב מעשרות אנשי טיפול מאזור ירושלים, שתוך זמן קצר יצא לפגוש פיזית את המשפחות. גם קלטנו יתומים מהמלחמה, שההורים שלהם נרצחו, מהעוטף או מהמסיבה. אני גאה להיות חלק מעמותה שנותנת מקום של כבוד למקצועיות של נשים מהמעלה הראשונה". 

גלי כהן, מנהלת אגף החינוך בארגון פתחון לב, מספרת: "כבר במוצ"ש של 7 באוקטובר, התקבלה ההחלטה אצלנו לפעול לתמיכה בחזית ובעורף ולהירתם משמעותית למאמץ המלחמתי. הארגון המשיך להפעיל תוכניות ב־68 מסגרות חינוכיות, אף שרבים מבתי הספר נסגרו.

גלי כהן (צילום: ילון studio g)
גלי כהן (צילום: ילון studio g)

הניסיון לימד אותנו, שהפעילות החינוכית הופכת להיות קריטית דווקא בשעות קשות כאלה, ודוגמה לכך אפשר לראות בפעילות 'תוכנית 7' למנהיגות צעירה של 'לגעת באופק' מבית פתחון לב, שהמשכנו להפעיל כל העת. יותר מכך, לא רק שהפעילות לא הצטמצמה, אפילו פתחנו מסגרות חוסן לטובת נוער מפונה". 

שרון אביס, מנכ"לית תנועת קהילות צעירים "תוצרת הארץ" מבית מועצת הקבוצות והקהילות המשימתיות בישראל, משתפת: "התנועה הוקמה במטרה לעודד צעירים להתגורר בפריפריה, ובשבת השחורה, קהילות משימתיות רבות בתנועה נפגעו קשות.

שרון אביס (צילום: ג'ני רוחלין)
שרון אביס (צילום: ג'ני רוחלין)

המשימה הראשונה שלנו הייתה לדאוג לשיקומן ומעבר לכך, בעקבות צורך שזיהינו בשטח מנשים רבות של אנשי מילואים, הקמנו את פרויקט 'משפחות צו 8', מיזם ארצי לתמיכה במשפחות המילואים.

במסגרת המיזם, חברי 'תוצרת הארץ' מקימים בערים שונות קהילות עבור משפחות המילואימניקים והמשפחות המפונות, ויוצרים עבורן פעילויות ופרויקטים של תמיכה וסיוע בהתאם לדרישה שעולה מהמשפחות".

בנימין נתניהו על הר הבית (צילום: רועי אברהם / לע״מ)