פעמים רבות ניסתה הבורסה לקדם מהלך לכלול את ישראל במדד היוקרתי MSCI, מהלך חשוב שפותח בפנינו הזדמנות יוצאת דופן. כעת פרסמה הבורסה קול קורא המציע לפתוח את המסחר בימי שישי, כדי לקיים חפיפה בימי המסחר אל מול הבורסות בעולם ולעודד בכך משקיעים זרים. דווקא בעת הנוכחית, שבה אנו נמצאים במאבק חסר תקדים על דעת הקהל העולמית לאור המלחמה בעזה, עלינו לנצל את הרגע ולנקוט בצעדים משמעותיים שיביאו השקעות זרות לישראל.

המשמעות של אי צירופנו למדד MSCI הוא שישראל תישאר בתוך מדד "אירופה + המזרח התיכון" הלא ממש אטרקטיבי, כיוון שהוא כולל רק את ישראל בנוסף לאירופה ולא מעניין את המשקיעים ברחבי העולם.

אז האם עלינו להתיישר לפי הכללים הנוקשים שמכתיב MSCI בכל מחיר, או שמא עלינו להמשיך ללכת בדרכנו הייחודית בהתאם לכללי הרגולציה שמכתיב שוק ההון הישראלי?

במקרה זה, אני סבורה שיש לישראל הרבה יותר מה להרוויח מכניסה למדד MSCI, מאשר אם תישאר מחוצה לו, על כל המשתמע מכך – או במילים אחרות, ברומא התנהג כרומאי.

אחת הדרכים היעילות ביותר לעשות זאת היא פתיחת המסחר בבורסת ת"א בימי שישי. צעד זה יאפשר התאמה של ימי המסחר בישראל לאלו הנהוגים בשווקים האירופיים, מה שיהווה גורם משיכה משמעותי עבור משקיעים זרים.

לא זו בלבד שכניסה למדד שכזה צפויה להכניס מיליארדים לשוק ההון הישראלי, כי אם גם לחזק משמעותית את הבורסה, להביא השקעות גלובליות נוספות ולייצר עניין רב בקרב משקיעים בשוק האירופי.

כבר מספר שנים ניסו גורמים שונים בישראל לקדם את פתיחת המסחר בימי שישי, אך עד כה ללא הצלחה. ייתכן כי הבצורת שחווה הבורסה בישראל בשנה וחצי האחרונות היוותה קטליזטור לניסיון להתניע כעת מחדש את המהלך. 

היתרונות של פתיחת המסחר בימי שישי ברורים. בראש ובראשונה, צעד זה יאפשר התאמה של ימי המסחר בישראל לאלו הנהוגים בשווקים האירופיים, מה שיהווה גורם משיכה משמעותי עבור משקיעים זרים. בנוסף, פתיחת המסחר בימי שישי תביא להגדלת נפח המסחר בבורסה, מה שיביא ליצירת מקומות עבודה חדשים בשוק ההון ויתרום לחיזוקה ולמיצובה כשחקנית משמעותית בזירה הבינלאומית. 

בעת הנוכחית יש חשיבות מכרעת למהלך זה שעשוי לקדם לאין שיעור את הכלכלה הישראלית, שכן פתיחת המסחר בימי שישי תשדר לעולם אות של פתיחות ורצון להשתלב בכלכלה העולמית, מה שיתרום לקידום הכלכלה הישראלית כולה.

מנגד, ישנם החוששים שצעד זה יפגע במסחר ביום ראשון, או שיפגע בציבור הדתי. עם זאת, חשוב לציין שניתן למצוא פתרונות לכל החששות הללו. לדוגמה, ניתן לקיים מסחר מוקדם ביום ראשון, או לאפשר לציבור הדתי לפתוח חשבונות מסחר מיוחדים שיפעלו בימים אחרים.

אני סבורה כי הבעיה האמיתית במהלך נעוצה בהשארת המסחר גם ביום ראשון. הציפייה להעביר את השוק הישראלי לעבודה שישה ימים בשבוע עשויה לייצר התנגדות נחרצת מקרב גורמים רבים.

לכן, להערכתי המהלך של הבורסה יוכל לעבור רק אם יבוטל המסחר בימי ראשון לחלוטין.

לסיכום, פתיחת המסחר בבורסת ת"א בימי שישי היא צעד חיוני שיאפשר לישראל למשוך השקעות זרות, לחזק את הבורסה, ליצור מקומות עבודה חדשים ולקדם את הכלכלה הישראלית כולה. הגיע הזמן להפסיק להתלבט ולנקוט בצעד משמעותי זה. ישראל ראויה להיות חלק מהמגרש של הגדולים, והגיע הזמן להוכיח זאת.