יחידת תל אביב טק של עיריית ת"א וחברת Dealroom מציגות דוח הבוחן את ביצועי האקוסיסטם התל אביבי ביחס למרכזים טכנולוגיים מובילים בעולם ל־2023.

על פי הדוח, שווי השוק של תעשיית הטק בתל אביב מוערך בכ־437 מיליארד דולר. עוד עולה כי ת"א מובילה בשיעור ההמרה מסבבי גיוס מוקדמים למאוחרים - לפני אזור המפרץ של סן פרנסיסקו, ניו יורק , לונדון, פריז וערים נוספות. עוד נמצא כי היא מדורגת בעשירייה הראשונה בעולם בגיוסי הון מקרנות הון סיכון.

הדוח הופק בשיתוף פעולה בין Dealroom ותל אביב טק, יחידה עירונית לפיתוח כלכלי בינלאומי האמונה על חיזוק תעשיית הטק התל אביבית, ובוחן את ביצועי האקוסיסטם התל אביבי ביחס למרכזים טכנולוגיים מובילים בעולם, בהתבסס על מדדי ביצוע מרכזיים. הדגש ניתן על 2023, תוך הסתכלות רחבה על מגמות ותובנות מהשנים האחרונות.

על פי דוח IVC שניתח את נתוני העיר בשנה האחרונה קיימות בעיר כ־3,000 חברות טכנולוגיה, מתוכן 164 מרכזי מו"פ של חברות רב־לאומיות, 12 מהם נפתחו במהלך 2023.  עוד עולה כי הוורטיקלים הטכנולוגיים שגדלו במהירות הגבוהה ביותר על פי גידול הוני בשלוש שנים היו: ג׳נרייטיב AI, בוטים וגיימינג, וכי 12 חברות תל אביביות גייסו יותר מ־100 מיליון דולר בשנת 2023. 

למרות ההון המופחת, השוק המקומי הקטן והאתגרים האזוריים הרבים - תעשיית הטכנולוגיה התל אביבית ממשיכה לשגשג, בעיקר בזכות כוח האדם המיומן והמגוון שבה, והרוח היזמית והיצירתית. הדוח שופך אור על מרכיב מפתח בהצלחה: ה־Founder Flywheel. זוהי ההגדרה של Dealroom לנחשול הסטארטאפים המצליחים שנבעו מחברות יוניקורן תל אביביות. יוניקורנים אלו הולידו מייסדים שביחד יצרו יותר מ־180 חברות שזכו למימון קרנות הון סיכון.

ראש עיריית תל אביב-יפו רון חולדאי: "מאז אוקטובר פועלות חברות הטק התל אביביות במלוא כוחן, למרות שכ־20% מעובדיהן מגויסים למילואים. הן המשיכו לנהל את פעילותן כרגיל מול השווקים הבינלאומיים, וכך להראות לחברה הישראלית וללקוחותיהן בעולם שאפשר לסמוך על ההייטק הישראלי גם בעתות משבר. ואם זה לא מספיק – הן החברות המקומיות והן החברות הרב־לאומיות נרתמו למערכה הצבאית ולמאמץ האזרחי והקימו מערכי תמיכה וסיוע, התגייסות ותרומה. בין היתר, פעלו גם לסייע לאלפי תושבי העוטף והצפון המתארחים בעיר. אנו נמשיך להשקיע ביצירת סביבה המטפחת חדשנות, ובשילוב ערכיה הדמוקרטיים של העיר לייצר איתנות חברתית וכלכלית עבור מדינת ישראל"