מבדיקה של AllJobs, הפלטפורמה הגדולה והמובילה בישראל לגיוס עובדים, מסתמן כי לאחר הירידות החדות במספר המשרות הפנויות ומספר דורשי העבודה ברבעון האחרון של 2023, שנבע מתחילת המלחמה, ברבעון הראשון של 2024 נרשמו עליות של עשרות אחוזים עד מאות בהיקף המשרות הפנויות במשק ובהיקף הגשות מועמדות. שוק התעסוקה בישראל ממשיך להראות סימני התאוששות ברבעון הראשון של 2024, אם כי עם מגמות מעורבות לפי ענפים ותפקידים ספציפיים.

גנץ הגיש למזכירות הממשלה הצעת החלטה להקמת ועדת חקירה ממלכתית
רואים לכם: הצביעות של בית הדין בהאג שוב נחשפת

חלה עליה של 26% בממוצע ארצי במספר המשרות הפנויות שפורסמו ברבעון הראשון של השנה בהשוואה לרבעון הקודם. את העליות הגדולות הובילו הערים במרכז הארץ. בין התפקידים הבולטים הם: שליחים (עלייה של 138% במספר המשרות המוצעות במאגר בהשוואה לרבעון הקודם), אבטחה (116%), סייעות וגננות (73%), נציגי שירות לקוחות ומכירה (59%), טלמרקטינג (59%) ובק-אופיס (54%).

ב-AllJobs מדגישים כי אמנם נתונים אלו מבטאים עליה של עשרות אחוזים בין התקופה של סוף 2023 לתחילת 2024, אך בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, השוק אמנם מתאושש אך טרם הגיע להיקפים שהיו בתחילת 2023, ובסך הכל ישנה ירידה של 7% בהיקף המשרות המתפרסמות. ישנם גם תחומים שרושמים ירידות במספר המשרות המוצעות כמו עורכי דין (32%-), עוזרי חשב (19%-) הנדסאי תעשייה וניהול (14%-) ועוד.

לשכת התעסוקה (צילום: שירות התעסוקה)
לשכת התעסוקה (צילום: שירות התעסוקה)

בנוסף, חלה עלייה כוללת של 11% בהיקפי הגשת מועמדויות מצד דורשי עבודה, אך גם כאן ישנן מגמות מעורבות לפי תפקידים. בתחומים שסימנו עליה, ניתן לראות את תחום הבנייה, שמספר תפקידים בו בעליה בהגשות מועמדות, כגון: מהנדס בניין (22%), הנדסאי בניין (30%), עובדי בניין כללי (6%). התחומים שבולטים בירידות הם בתפקידי עורך דין (14%-) ועבודות מכירה לסטודנטים (10%-).

ליאת בן תורה שושן, מנהלת תחום קריירה ב-AllJobs, הוסיפה: "המשק הישראלי מסמן התאוששות אך עדין לא חזר לשגרה מלאה. הלחימה, המילואים והאזורים סמוכי הגבול עדין לא חזרו לשגרה ונותנים את אותותיהם על המשק הישראלי. עם זאת, הנתונים ממחישים שוק העבודה דינמי עם ביקושים משתנים בין ענפים ותפקידים. בעוד שתחומים מסוימים צומחים, אחרים עדיין מתמודדים עם אתגר וירידה בגיוס עובדים. אך במבט מאקרו, ביחס לירידות שחווה ברבעון האחרון של 2023, שוק התעסוקה בישראל ממשיך להתאושש עם תחזית אופטימית להמשך השנה".