רפת יטבתה הכריזה על השקעה של מיליוני שקלים בחברת הביו-פרמצבטיקה הישראלית מילאוטיס (Mileutis) מנס ציונה ועל הרחבת שיתוף הפעולה ביניהן, במסגרתו הן יטמיעו  לראשונה בעולם מודל חדשני שיהווה אב טיפוס לניהול של רפת ירוקה ללא צורך בשימוש שגרתי באנטיביוטיקה. הפרויקט מתבצע בהובלת מחלבת יטבתה, רפת יטבתה ורפתות נוספות המספקות חלב לרפת יטבתה. מחלבת יטבתה מהווה חלק מקבוצת שטראוס.

המילואימניקים חוזרים לעבודה: האם שוק התעסוקה מתאושש?
למרות העליות בבורסה: ירידה ברווחי מגדל

המהלך ממחיש את הייעוד של מילאוטיס לשפר באופן משמעותי את איכות החלב ולהגדיר מחדש את תעשיית החלב כדי שתוכל להחליף את ההתבססות הקיימת כיום על אנטיביוטיקה בפרקטיקות בנות קיימא וידידותיות לסביבה. יטבתה הכריזה כבר בעבר על כוונתה להפחית את השימוש באנטיביוטיקה לצורך טיפול ומניעה של דלקות העטין בפרות ברפתות שמספקות לה חלב בישראל ולהחליף אותן בתכשיר ™Imilac של מילאוטיס.

הרחבת השותפות מגיעה לאחר ניסוי מוצלח שביצעה מילאוטיס בשיתוף עם יטבתה שהוכיח את האפקטיביות של תכשיר ה-Imilac בהחלפת אנטיביוטיקה שניתנת באופן שגרתי לפרות חולבות במהלך תקופת היובש. הניסוי, שהקיף מעל 500 פרות בשבע רפתות גדולות בישראל, הוביל לשיפור באיכות ובכמות החלב שנותנות הפרות.

תכשירי Imilac™ ו-Milac™ של מילאוטיס מהווים שינוי פרדיגמה בתעשיית החלב. ראשית, הם מאפשרים תנובת חלב גדולה יותר ועל ידי כך הפחתה בפליטות גזי חממה לק"ג חלב  תוך הפחתה צפויה של עד ל-90% בשימוש באנטיביוטיקה ברפתות ביחד עם מוצרים נוספים שבפיתוח, מהלך שיאפשר התמודדות עם הבעיה העולמית של עמידות לאנטיביוטיקה. התכשירים גם משפרים את הנוחות והרווחה של הפרות ברפתות, מגדילים את הכנסות הרפתנים ומבטיחים את הנגישות הכלכלית למזון בעל ערך תזונתי גבוה בכמות מספיקה.

הטכנולוגיה של מילאוטיס, המסייעת לתהליך ייבוש מהיר של הפרה ללא שימוש באנטיביוטיקה, רלוונטית במיוחד בישראל בימים אלה למשקים הנמצאים בקו העימות. במקרים בהם נדרש פינוי מהיר של הרפת או שבהם אין גישה לכוח אדם אל הרפת מטעמי ביטחון, הטכנולוגיה של מילאוטיס חוסכת סבל רב לפרות ואובדן הכנסה לרפתנים.

מילאוטיס מתכננת להביא את התכשיר שלה לתעשיית החלב והווטרינריה וההערכות הן שהוא יכול לייצר מחזור הכנסות שנתי של יותר ממיליארד דולר ברחבי העולם. ה-Imilac™ הוא הראשון מבין שורה של מוצרים מוגנים בפטנט של מילאוטיס שמטפלים בדאגה ההולכת וגוברת בנוגע לאיכות החלב והקיימות של תעשיית החלב העולמית.

"אנחנו נרגשים לעשות את הצעד הבא בשיפור של תעשיית החלב עבור כל הגורמים – צרכנים, רפתנים וכמובן הפרות עצמן", אמר דיויד איסקוביץ', מנכ"ל ומייסד משותף של מילאוטיס. "ההסכם עם יטבתה הוא אבן דרך נוספת בדרך למימוש החזון שלנו להוביל את תעשיית החלב, שמתמודדת עם אתגרים משמעותיים, לעתיד בר קיימא. מחלבות גדולות ברחבי העולם כבר הכירו בכך שהפתרונות החדשניים שלנו משפרים את איכות החלב והופכים אותו לבריא יותר עבור הצרכנים ובו בזמן ידידותי יותר לסביבה ומקדם את רווחת בעלי החיים".

רם סרוגו, מנכ"ל מחלבות יטבתה של שטראוס: "בשנים האחרונות אנחנו מובילים את תכנית 'רפת מקיימת' ברפתות שעובדות איתנו, ששמה דגש על קיימות ורווחת הפרות. ההשקה של תוכנית הרפת הירוקה נטולת האנטיביוטיקה ביטבתה, ביחד עם חברת מילאוטיס, תסייע לנו בהעמקת ההשפעה שיש לנו על רווחת הפרות וביישום חלק חשוב מיעדי הקיימות ברפתות. עבור הרפתנים שלנו זו תהיה פריצת דרך משמעותית, שתשפיע על איכות ותנובת החלב. כמו כן, תהיה לה השפעה על בריאות העדר ושמירה על הסביבה, תוך צמצום פליטת גזי חממה". 

מילאוטיס נוסדה על ידי מנכ"ל החברה, דיויד חוויאר איסקוביץ' במשותף עם אביו, ד"ר חוזה איסקוביץ', אפידמיולוג מומחה, על בסיס טכנולוגיה ראשונית של מכון וולקני, המחקרים של האב והמומחיות של שניהם. החברה מעסיקה למעלה מ-50 עובדים ומשרדיה נמצאים בפארק המדע הסמוך למכון ויצמן.