130 כלכלנים בכירים פרסמו אתמול (שלישי) מכתב חריף בו נטען כי יחס הממשלה לחרדים מסכן את קיומה של מדינת ישראל. פרופ' איתי אטר, ראש פורום הכלכלנים למען הדמוקרטיה ועמית בכיר במכון הישראלי לדמוקרטיה, שוחח היום (רביעי) עם ענת דוידוב בתכנית "איפה הכסף" ברדיו 103fm והסביר מדוע הוא חושש לא רק לכלכלת המדינה, אלא לעצם קיומה. 

מהומת ענק בכנסת בין ח"כים יהודים וערבים: "יש לך דם על הידיים" | צפו   
גדי איזנקוט: "נתניהו נכשל. ניצחון מוחלט זה סלוגן, צריך ללכת לבחירות"   

פרופ' אטר מסביר: "אנחנו הוצאנו אתמול מכתב מאוד חריף שמתריע מפני סכנה קיומית של מדינת ישראל וכלכלת ישראל, שאנחנו חוששים לכלכלת המדינה ולקיום המדינה אפילו, כולל החברה החרדית, אם המצב הקיים יימשך. נכון שנושא הגיוס והכבדת נטל המילואים במוקד של המכתב שלנו, אבל נושא החינוך ולימודי הליבה הוא גם כן חלק אינטגרלי מהחששות שלנו". 

בני גנץ מאיים בפרישה מהממשלה ברקע חוק הגיוס (צילום :דוברות בני גנץ)

"בעולם שבו חלקה של החברה החרדית הולך וגדל ויש היעדר השתלבות שלהם בכלכלה ובביטחון, אנחנו חוששים שהמדינה הולכת בכיוון מאוד לא טוב ולכן המדיניות הממשלתית חייבת להשתנות. העובדה שהם לא משתלבים בכלכלה ולא משתלבים בביטחון, מובילים את מדינת ישראל לתהום", הוסיף.

פרופ' אטר מסביר את החשש: "בהנחה שהמלחמה תסתיים מהר, גם אחרי זה התגברות האיומים לפי הצבא מחייבים הכבדה דרמטית בנטל ימי המילואים. הצבא מדבר על 55 יום מילואים לקצין או 42 ימי מילואים לחייל שאינו קצין לאורך שנים, עד גיל 50 או 45. במציאות כזו שמישהו שצריך לשרת עשרות ימים בשנה, זו מציאות שבה עסקים קטנים לא יוכלו לשרוד. זו מציאות שבה עובדי הייטק - לא ירצו לקדם אותם, לא ירצו להעסיק אותם. זו מציאות שבה חוקרים באוניברסיטאות לא יוכלו לקיים את הקריירה האקדמית שלהם, וכמובן הכבדה על בני ובנות הזוג תהיה דרמטית".  

"זה איום קיומי, לא רק שתהיה פגיעה אדירה בכלכלה - אנשים לא ירצו לחיות בעולם שזו המציאות שלהם שנה אחרי שנה. יש כבר דוגמאות שבהן אנשים פשוט עוזבים את המדינה שלהם בעולם שבו הם לא יכולים לקיים את עצמם בכבוד, וזה החשש שלנו. אפשר לחשוב גם על דוגמאות בתוך ישראל שבה אוכלוסייה חזקה עוזבת, ירושלים בתור דוגמה בולטת, שבה אוכלוסייה חזקה עוזבת והעיר עצמה הופכת להיות ענייה".