משלחת מטעם ארגון מדינות ה־OECD מגיעה לישראל, למתן סקירה כלכלית מעמיקה על מצב המשק. הסקירה מתפרסמת אחת לשנתיים על ידי מחלקה ייעודית בארגון, המתמקדת ועוקבת אחר השינויים בכלכלה ובמדיניות המדינה הנסקרת.

גם שוויץ מאחורינו: ישראל המדינה הכי יקרה בארגון ה-OECD
ישראל בתחתית מדינות ה-OECD: הדו"ח המדאיג על מערכת הבריאות

מזכ"ל ה-OECD בראיון. צילום: GOLIVE

במהלך הביקור תיפגש המשלחת עם נציגי משרד הכלכלה, נציגים ממשרד האוצר, המשרד להגנת הסביבה, בנק ישראל, רשות התחרות, המועצה הלאומית לכלכלה, רשות החדשנות, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מרכז טאוב, מכון אהרון, מכון רייז ומכון שורש.

בדוח תוקדש תשומת לב מיוחדת לנושא יוקר המחיה. בדוחות קודמים צוין שישראל עלתה למקום הראשון ביוקר המחיה ורמת המחירים בישראל גבוהה ב־38% מממוצע הארגון. מאז ישראל לא רק שלא התקדמה בנושא אלא הידרדרה, פער המחירים גדל והיא עדיין אלופת הארגון בנושא.

בדוח לשנת 2023 צוין שכלכלת ישראל נהנית מאיתנות ושיעורי צמיחה חיוביים, אך עליה ליישם מדיניות מוניטרית הדוקה כדי לרסן את עליית האינפלציה. שיעור ההשתתפות בשוק העבודה אינו מספיק ויש צורך בהעלאת הפריון, בהשקעות בבריאות ובהאצת ההשקעות בטכנולוגיות ירוקות. מטרת כותבי הדוח היא לספק ניתוח מעמיק של התפתחויות כלכליות במדינה, אתגרים כלכליים והמלצות למדיניות עתידית שתסייע בהתמודדות עם אתגרים אלה.

על רקע אתגר יוקר המחיה מקדם שר הכלכלה ניר ברקת את רפורמת "מה שטוב לאירופה טוב לישראל". הרפורמה נועדה להוריד חסמים בירוקרטיים ליבוא, מה שצפוי לפתוח את השוק הישראלי לתחרות, ובהמשך גם להוביל להוזלת מחירים.