מתי נוכל לחזור לעשות קייקים בירדן, אבובים בחצבאני, או לעצור לאכול בדרך לחרמון? מלחמת ההתשה בחזית הצפונית פגעה קשות באלפי עסקים קטנים מתחומי התיירות, אשר נאלצו לסגור את עסקיהם או להשהות את פעילותם בעקבות אש חיזבאללה ושיתוק החיים בצפון הארץ. רבים מהעסקים אינם נכללים ברשימת הישובים שפונו ולכן אינם מקבלים פיצוי מהמדינה או שהם מקבלים תמיכה חלקית.

מיזם חדש של הסוכנות היהודית ושל חמ"ל אזרחי-אחים.יות לישראל בשותפות עם עמותת קליר גיבינג, ששמו ״עוטף לעסק - לצפון״ יסייע לעסקים קטנים ממגוון ענפי התיירות הפועלים בצפון, באמצעות מענקים כספיים שנועדו לתמוך בשימור של העסק ובאמצעות ליווי עסקי שיינתן ללא תמורה, במטרה לסייע לעסקים להתאושש ולשוב לפעילות בעתיד. המיזם יוצא לדרך בסיוע של החברה הכלכלית לפיתוח הגליל העליון.

הסיוע יינתן לעסקים קטנים מאזור הצפון אשר נפגעו בתקופת המלחמה, אך שאינם נכללים ברשימת היישובים המפונים ולא קיבלו פיצוי של המדינה או שקיבלו פיצוי חלקי (ביישובי הגליל המזרחי- לפי הרשימה המפורטת באתר של המיזם ״עוטף לעסק לצפון״). כמו בדרום, גם בצפון הכוונה היא להרחיב את המיזם לאזורים נוספים ככל שיגויסו שותפים ותורמים נוספים.

המיזם יתמקד בסיוע לעסקים מתחומי התיירות, אשר מניעים את הכלכלה המקומית והלאומית. בין השאר ינתן סיוע לעסקים הפועלים בתחום ההסעדה, בילוי ופנאי, מלונאות והלנה, מורי דרך, מפעילי אטרקציות תיירותיות ועוד.

סכום המענק לכל עסק יעמוד על אלפי שקלים, בהתאם למחזור העסק ולעמידה בקריטריונים לקבלת הסיוע. 

במקביל למענק הכספי, העסקים יזכו לתוכנית ליווי שתינתן על ידי מיזם אחים ואחיות לעסק - מיסודן של ארגון IVN,  חמ״ל אזרחי-אחים,יות לישראל, כלירמרק קפיטל והסוכנות היהודית באמצעות מנטורים שהם אנשי מקצוע בתחומים שונים. עוסקים פטורים יקבלו ליווי ללא עלות מתכנית מעברים אצבע הגליל.

מי יהיה זכאי לסיוע? עסקים קטנים מענפי התיירות (עוסק פטור/עוסק מורשה/חברה) מאזור הגליל המזרחי, בעלי מחזור שנתי של 60,000 ש״ח ועד 2,500,000 ש״ח, אשר ספגו ירידה משמעותית במחזור המכירות (בהתאם לקריטריונים המופיעים באתר התכנית).

המיזם יוצא לדרך בהמשך לסיוע שנתנו שני הגופים מאז פרוץ המלחמה לכ- 2,500 עסקים קטנים ביישובי העוטף ולעסקים של מילואימניקים בהיקף של למעלה מ- 17 מיליון ש"ח.

אמירה אהרונוביץ, מנכ"לית הסוכנות היהודית: ״העסקים הקטנים הם מנוע הצמיחה של הכלכלה המקומית ונדבך מרכזי בכלכלה הלאומית. מרגע שפרצה המלחמה, הסוכנות היהודית התגייסה ביחד עם השותפים שלה כדי לתמוך בעסקים הקטנים שנפגעו במלחמה ובהם עסקים של תושבי העוטף ושל המילואימניקים.

"העסקים שפועלים בתחומי התיירות בצפון הם הלב הפועם של חבל הארץ היפה הזה. חשוב לנו שיידעו שהם לא לבד ושאנו תומכים בהם ועוזרים להם לצלוח את התקופה הקשה הזו״״.

אילן לבנון, שותף מייסד בקרן ההשקעות כלירמרק ומנהל הקרן מטעם החמ"ל האזרחי אחים.יות לישראל: "כולנו צריכים להתייצב כאחד לסייע לצפון כדי להבטיח שחבל ארץ נפלא זה שבו כולנו אוהבים לבקר ולטייל ושחיים בו אנשים וחקלאים במציאות בלתי אפשרית, יחזיק מעמד ובתקווה במהרה יוכלו תושביו וכולנו לחיות ולבקר בו כקדם. משק מתפקד, חיוני לחוסן הלאומי. במהלך החודשים האחרונים פעלנו באופן רציף לסייע לעסקים קטנים בעוטף עזה ולחיילי המילואים באשר הם, ואת חלקם אנו ממשיכים ללוות באמצעות מנטורים אישיים ועסקיים.  המצב בצפון מציב אתגרים רבים גם עקב אי הוודאות לחזרת החיים לשגרה כלשהי וגם עקב הסיוע שמתמהמה מלהגיע."

לקבלת הסיוע