החשב הכללי במשרד האוצר, רו"ח יהלי רוטנברג, פרסם אתמול נתונים מהם עולה כי הגירעון בתקציב המדינה גדל בחודש מאי לשיעור שנתי של 7.2%. פרופ' ירון זליכה, ראש בית הספר לחשבונאות, כלכלה וניהול כספים בקריה האקדמית אונו, תקף היום (שני) את צעדי הממשלה לצמצום הגירעון בשיחה עם ענת דוידוב בתוכנית "איפה הכסף" ב-103FM.

9-8% גירעון. האם זה מסוכן?
"זה מסוכן לא בגלל המספר, אלא כי המגמה היא שלילית ואנחנו לא רואים אופק לשינוי המגמה. השינוי אינו נובע רק מהגידול בהוצאות, אלא פועל יוצא מהאטה כלכלית חריפה. היא נגרמת גם על ידי המלחמה וגם על ידי גורמים כלכליים ארוכי טווח, בראש ובראשונה יוקר המחייה".

שחרור החטופים עזר לנתניהו, אבל הוא עשה טעות אחת שדווקא פגעה בו | סודות הרשת נחשפים
מנדלבליט בטוח: זו הטעות העצומה שישראל עושה בנוגע לקרב המשפטי

לדברי פרופ' זליכה, "זה לופ – עליית המיסים תגרום להאטה תהיה חריפה יותר, ולקיטון גדול יותר ברמת הפעילות הכלכלית. במילים אחרות, הם מנסים לשפר את המצב של הגירעון הממשלתי באמצעות אמצעי שעוזר לטווח מאוד קצר, אבל בטווח בינוני הוא כבר יפגע בהכנסות הממשלה. אנחנו הולכים להמשך הידרדרות הפעילות הכלכלית, מה שיגדיל את הגירעון. הם יגיבו שוב בתרופה הלא נכונה, ונגיע למעגל קסמים שלילי. זה גרוע מפלסטר. זה יחריף את המצב. אחד המיסים המרכזיים שהממשלה מטילה הוא יוקר המחייה, האינפלציה. הם שוב מתדלקים את מחירי הדיור, הם כבר התחילו בעליות המיסים דרך האינפלציה. לכאורה ההכנסה הממשלתית עולה, אבל ההאטה מחריפה וההכנסות יחזרו לרדת".

 מה הפיתרון?
"יש פתרון, רק שהממשלות מסרבות לנקוט בו. למשל לעיין במצע הכלכלי של בצלאל סמוטריץ' בקמפיין הבחירות האחרונות, ולהתחיל לעבוד משם. כל מה שהוא הבטיח וסירב לעשות: ביטול מכסים, פירוק יבואנים בלעדיים והבעלויות הצולבות שלהם, אכיפה של חוקי התחרות וכיו"ב. דברים שאני ואחרים מדברים עליהם כבר חמש עשרה שנים".

"ראשית לא הייתי מעלה מיסים בכלל. שנית, הייתי מקצץ קיצוץ יסודי בהוצאות הממשלה הקבועות. למשל כל הנושא של  משרדי הממשלה המיותרים, הטיפול בפנסיה התקציבית, למשל הפסקת העברת פרויקטים גדולים של תשתיות לחברתיות ממשלתיות לא יעילות, ולהעביר אותם בחזרה למכרזים בינלאומיים פתוחים, כמובן שביטול כל הכספים הקואליציוניים. חשוב המשך המכרוז של כל התקשרויות הממשלה, שבמהלך הממשלה הקודמת צומצם מאוד דרך פטורים ממכרז".

פרופ' ירון זליכה (צילום: אבשלום ששוני)
פרופ' ירון זליכה (צילום: אבשלום ששוני)

לסיום התייחס לעימות בין שר האוצר לחשב הכללי במשרד האוצר.
"אני מציע לחשב הכללי שיזכור מה אני אישית לימדתי אותו. אנשי החשב הכללי צריכים למלא את כל הנחיות שר האוצר בכפוף לחוק. ומכיוון שחוק יסודות התקציב וחוק נכסי המדינה קובעים שהחשב הכללי לא יכול לתקצב גופים כלכליים שנמצאים בגירעון ושמים פס, הוא חייב להפסיק לתקצב את מעיין החינוך התורני על אפו וחמתו של שר האוצר. החשב הכללי צריך לנתק את המערכות הללו ממערכת  מהמחשב של משרד האוצר. הוא לא צריך לשאול את אישורו של שר האוצר, הוא צריך לפעול על פי החוק"