בכל ארבע שנים, עולם הכדורגל כולו מתרכז למשך חודש אחד בתחרות הכדורגל האירופאית הגדולה מכולן - היורו. השנה, משחקי היורו 2024 לא רק מביאים איתם התרגשות וציפייה אלא גם משנים את הרגלי הצריכה של רבים מאיתנו. מסתבר שרבים משנים את תוכניות השגרה ואפילו את זמני השינה המקובלים בעקבות זמני המשחקים. משחקי הכדורגל הם המשחקים הפופולריים והנצפים ביותר בעולם מכלל משחקי הספורט.

יש משהו חווייתי במשחק עצמו ובצפייה בו, שמצליח לגרום לריגושים ולאדרנלין לפעול. האוהדים נהנים מהמתח ומהאווירה גם אם לא מדובר בקבוצה אותה הם אוהדים. סביב המשחקים פועלת תעשיית הימורים נרחבת בעולם, ובישראל המועצה להסדרי ההימורים בספורט עושה חיל בתקופות אלו. כל אלו מובילים לא רק לשינוי שגרת היום אלא גם לשינויים בדפוסי הצריכה של הצופים ומשפחותיהם.

קבוצות הצופים

הציבור מתחלק למספר קבוצות בתקופה הזו:

צופים נאמנים: מעדיפים לצפות לבד בריכוז בלי לפספס אף דקת משחק.
צופים קבוצתיים: רואים בתקופה זו סיבה למסיבה, נפגשים חברתית בבתים או בברים.
צופים משפחתיים: מנצלים את אירועי הספורט להזדמנות לחיבור משפחתי או זוגי.
שאינם מתעניינים: אינם מגלים עניין בצפייה במשחקי ספורט.
 

למרות הדעה שצפייה במשחקי כדורגל משתייכת למגדר הגברי, מסתבר שעם השנים הצפייה, המעקב והבילוי אינם שייכים רק לגברים. נשים רבות עוקבות וצופות במשחקים, וישנן לא מעט נשים שמנצלות את תקופת המשחקים לערבי נשים.

אוהדי נבחרת צרפת (צילום: Yukihito Taguchi-USA TODAY Sports)
אוהדי נבחרת צרפת (צילום: Yukihito Taguchi-USA TODAY Sports)

שינויים בדפוסי הצריכה

בכל תקופה בה אנו נחשפים למשחקי הספורט הבינלאומיים, כמו מונדיאל, אולימפיאדה ויורו, מוצרים רבים מציגים צמיחה בביקוש וישנה השפעה ישירה על דפוסי הצריכה והעדפות הקנייה. בעבר הרחוק, משחקי הכדורגל היו מציגים קונוטציה של גרעיני חמנייה עתירי נתרן לצד בקבוק בירה, אך כיום העולם הפך לטכנולוגי וחשוף לתרבויות מהעולם. רעיונות לאירוח, מוצרים, מטעמים ומתכונים שמתאימים לכל אירוח מתפשטים מהר באמצעות הרשתות החברתיות.

הכנות לאירוח החברים לצפייה במשחקים הן מדוקדקות, לעיתים יותר מההכנות לליל הסדר, והכל כדי לא לפספס שנייה אחת מהמשחק. דיווחים מצביעים על צמיחה בקניות המקוונות והמשלוחים ברשתות השיווק ובשירותי המשלוחים של המסעדות. בזמן הצפייה אין לנו זמן ליהנות מארוחה מבושלת של שלוש מנות ולאכול עם סכין ומזלג. אנחנו רוצים לנשנש ולצפות, התרבות הזו מצליחה לקומם את התזונאים על תרבות אכילה לקויה, אך זו חלק מהחוויה.

מה קונים בתקופת המשחקים?

אם נסתכל על הבתים במהלך אירוח החברים למשחקים או בהתכנסות המשפחתית לערב ספורט, נמצא מגוון מוצרים שמתחלק לארבעה חלקים:

משקאות: שתייה קלה, משקאות אנרגיה, בירות, אלכוהול, יין וקפה.

חטיפים מלוחים: פופקורן, נאצ'וס, חטיפי צ'יפס, קרקרים, בייגלה, חטיפי קרקר.

מתאבנים: חמוצים, זיתים, שניצלונים, מטוגנים ופיצות.

קינוחים: פלטת ירקות ופירות ,עוגיות וגלידות.

אגוזים ופיצוחים  (צילום: שחר גל)
אגוזים ופיצוחים (צילום: שחר גל)

מחיר לכל נפש

במציאות הנוכחית, כאשר האירועים הקשים וביטחון המדינה משפיעים על חיינו, הבריחה לזמן מוגבל מול המשחק הגדול גורמת להקלה. מחקרים רבים מוכיחים שבמדינות ואזורים דלים בהם הציבור חי בעוני וקושי, הצפייה בסרט בקולנוע מצליחה לגרום להם לנחת והקלה נפשית. כך גם הצפייה במשחקי היורו, היא הזדמנות לאיחוד משפחות וחברויות.

בחנו את עלויות האירוח למשחקי היורו והיכן נמצא את הסל המשתלם ביותר. הכנסנו לעגלת הקניות שלנו 52 מוצרים שונים ושכיחים כפי שציבור הצופים הנאמן צורך בצורה מוגברת בתקופת היורו ומשחקי הספורט. סקרנו את הסל ב-11 רשתות שיווק מובילות וזיהינו פערים לא קטנים אשר משפיעים על הוצאות משק הבית שלנו.

תוצאות המדגם

הסל הממוצע במדגם עומד על 813

הסל הזול ביותר עומד על 763

הסל היקר עומד על 870

הפרש הסל בין הזול ליקר עומד על 106 שהם 14% 


קרפור - 763.92
רמי לוי - 764.23
יוחננוף - 784.47
מחסני השוק - 785.55
סאלח דבאח - 804.08
ויקטורי - 812.00
שופרסל דיל - 815.20
פרשמרקט - 835.51
טיב טעם - 855.23
סטופמרקט - 856.27
קשת טעמים - 870.25

סופרמרקט  (צילום: מרק ישראל סלם)
סופרמרקט (צילום: מרק ישראל סלם)

רשת קרפור מציגה את הסל הזול ביותר אחריה רשת רמי לוי בתחרות צמודה מאוד והרשת היקרה עם מוצרי היורו היא רשת קשת טעמים שמציגה סל בפער של 14%

בבחינת המוצרים בסל מצאנו פערים עצומים בין רשת לרשת בפער של עד 159% 


בייגלה שטוחים אסם 300 גרם
קרפור - 8.00
טיב טעם - 11.60
הפער - 45%
 
צ'ונגו עוף טוב רצועות שניצל 600 גרם
מחסני השוק - 29.90
קשת טעמים - 37.90
הפער - 26%
 
קרקר פיטנס 140 גרם
מחסני השוק - 4.90
טיב טעם - 12.70
הפער - 159%
 
מלפפונים  18-25 בית השיטה 560 גרם
קרפור - 10.00
סאלח דבאח - 14.90
הפער - 49%
 
גלידה בן & ג'ריס 500 גרם
רמי לוי - 16.90
סאלח דבאח - 22.90
הפער - 35%
 
קוקה קולה משקה  מוגז בפחית 330 מ"ל
קרפור - 3.33
פרשמרקט - 6.50
הפער - 95%

בירה כהה 4.9% בבקבוק גולדסטאר 6 * 330 מ"ל
רמי לוי - 29.90
קשת טעמים - 42.90
הפער - 43%
 
בירה בהירה 5% בבקבוק הייניקן 6 * 330 מ"ל
סטופמרקט - 30.00
קשת טעמים - 44.90
הפער - 50%
 
משקה אנרגיה XL 250 מ"ל
רמי לוי - 2.98
פרשמרקט - 5.10
הפער - 71%
 
משקה אלכוהולי 4%  בקרדי בריזר 275 מ"ל
מחסני השוק - 10.00
טיב טעם - 14.90
הפער - 49%
 
נשנושי קרקר מלוחים בייגל בייגל 300 גרם
מחסני השוק - 10.00
טיב טעם - 12.50
הפער - 25%
 
שוופס מוגז בטעמי פירות 1.5 ליטר
מחסני השוק - 5.63
טיב טעם - 7.80
הפער - 38%
 
אבטיח 
ויקטורי - 2.90
טיב טעם - 5.90
הפער - 103%
 
חטיף תפוחי אדמה תפוצ'יפס 200 גרם
פרשמרקט - 8.00
טיב טעם - 10.90
הפער - 36%
 
פיצה מרגריטה מאמא מיה מעדנות 470 גרם
סאלח דבאח - 19.90
שופרסל דיל - 27.90
הפער - 40%

סיכום

משחקי היורו מביאים איתם לא רק התרגשות וספורט, אלא גם שינוי משמעותי בדפוסי הצריכה שלנו. חשוב להיות מודעים לשינויים הללו ולבחון את ההוצאות שלנו כדי להימנע מהוצאות מיותרות ולשמור על התקציב המשפחתי.

***הסקר נערך באמצעות אתר פרייסז בתאריך 10/06/2024 ע"פ חישוב מחירים נפוצים על ידי המכון לחקר הקמעונאות ט.ל.ח