היום (ראשון) צפוי להתקיים בממשלה דיון על הטלת מכסים בגובה של 100% על כל פריטי היבוא מטורקיה. שוחחנו עם מספר גורמים רלוונטיים ושאלנו מה דעתם על היוזמה שמנסה להוביל שר האוצר בצלאל סמוטריץ'.

בן גביר? סמוטריץ'? המוטיבציה שלכם מכערת אותנו כעם | דעה

נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, מסר: "לא ייתכן שהטורקים יחרימו אותנו ואנחנו לא נגיב. בנוסף, הגיע הזמן לשים סוף להתמכרות ליבוא מטורקיה - התמכרות שרק פגעה בנו. יש למצוא אלטרנטיבות יבוא ממדינות ידידותיות לישראל, שלא ייפגעו בעתות משבר כמו במשבר הנוכחי. כמו כן, צעד זה של הממשלה יעביר מסר ברור וחד לשאר מדינות העולם, כי אם יבחרו לנקוט בסנקציות כלכליות נגד ישראל, ישראל תטיל עליהן סנקציות דומות בתגובה. אם לא נציב היום קו אדום, אנו עלולים לסבול משטף של מדינות שיפעלו באופן דומה לטורקיה״.

עם זאת ציין נשיא ההתאחדות, כי ״יש לנסח את ההחלטה כך שבמקרים חריגים בהם יש צורך מיוחד או אינטרס לאומי ישראלי, יתאפשר במקרים חריגים ופרטניים לתת אישור לפטור ממכס בתצורת רישיונות או מכסות".

הכלכלן שרון פרשר אמר בנושא: "לדעתי, ההצעה שכבוד השר מוביל הינה פוליטית נטו ואין בה הגיון כלכלי, לטורקיה יש יתרון יחסי בייצור חומרי בנייה שחיוניים מאוד למשק, העלאת המכס תייקר את עלות הבנייה במשק עוד יותר, שגם ככה סובל מבעיות כמו מחסור בעובדים מקצועיים ותתרום להעלאת האינפלציה במשק.

הוא הוסיף: "הייתי ממליץ לכבוד השר לזכור שמצבה הכלכלי של ישראל הורע משמעותית מאז שבעה באוקטובר, אמון המשקיעים נפגע קשות וכראייה לכך ניתן לראות את התשואות של האג"ח הממשלתיות שהגיעו ל-5%".

"אם ממשלת ישראל תקבל החלטות פוליטיות שנוגדות להגיון הכלכלי הדבר יהווה איתות למשקיעים שאין קברניט בספינה שמנווט בתקופה סוערת זאת, לכן האמון של המשקיעים יפגע עוד יותר דבר שעלול לפגוע בדירוג האשראי של ישראל וכתוצאה מכך המדינה תשלם יותר ריבית על הלוואות שיגרמו לצמצום ההכנסה הפנויה של המדינה שחיונית כדי להפנות מקרות לרכש צבאי, תמיכה במערך המילואים וחיזוק העורף", סיכם פרשר.

ח"כ יוליה מלינובסקי, ממפלגת ישראל ביתנו, מסרה: "טורקיה היא מדינה תומכת טרור, זו עובדה, אבל למה שר האוצר מעניש את אזרחי ישראל? ההחלטה של סמוטריץ' תכביד עוד יותר על הצרכן הישראלי במקום לסייע בהקלה על יוקר המחייה. כשר האוצר, יש לו דרכים רבות למצוא פתרונות אחרים כדי לפגוע בטורקים מבלי לפגוע בכלכלת ישראל ובאזרחים, אבל בצלאל סמוטריץ' הרי מומחה בהחלטות פופוליסטיות בלי לחשוב על ההשלכות הכלכליות שלהן".

ח״כ רון כץ, חבר ועדת כלכלה, ממפלגת יש עתיד, מסר: ״החלטת שר האוצר להעלות את מחירי המכס על ייבוא מטורקיה היא החלטה פופוליסטית שנובעת מהרצון לקרוץ לבייס. משמעות ההחלטה היא פשוטה: פגיעה בכיס של אזרחי ישראל. אדון שר האוצר משתף פעולה עם ארדואן, האחד לא רוצה לייצא ומייקר את חיינו והשני לא רוצה לייבא ומייקר את חיינו".