בכירי עולם הקריפטו בישראל יעלו ביום שלישי לדיון בוועדת הכספים בנושא החסמים המשמעותיים הניצבים בפני חברות בתחום הקריפטו, בלוקצ'יין והווב 3. הדיון מתקיים לבקשתם של חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה, בהם חברי הכנסת ולדימיר בליאק (יש עתיד), אוהד טל (הציונות הדתית), דן אילוז (הליכוד), ינון אזולאי (ש"ס), ויצחק קרויזר (עוצמה יהודית).

ניר הירשמן, מנכ"ל פורום חברות הקריפטו, בלוקצ'יין והווב 3 פעל בתקופה האחרונה לקדם את הדיון בכנסת, במטרה להתריע בפני הפוליטיקאים והרגולטור על עתיד התחום בישראל. בדגש על יזמים ישראלים הנאלצים לחפש מדינות אחרות לפעול מהן, ונעזרים לשם כך בחקיקה לטובת קידום התחום בארה"ב ובאיחוד האירופאי.

בשיחה עם מעריב הוא אומר: "ענף הקריפטו, בלוקצ'יין וה-web3 הפך בשנים האחרונות למנוע צמיחה של ההייטק הישראלי. על פי מחקר של חברת KPMG בישראל פועלות היום 174 חברות, המעסיקות 3,800 עובדים, וגייסו כ- 3.85 מיליארד דולר".

מה החסמים והקשיים העומדים בפני ענף הקריפטו? 
"בזמן שארה"ב מעבירים חוקים שמאפשרים לתעשייה לפרוח, ואירופה מקדמת במהירות את הווב 3, ישראל עומדת במקום, ולמעשה מבריחה את התעשיה. יזמים ישראלים נאלצים לחפש מדינות אחרות לפעול מהן, במקום שהמדינה תאפשר להם לעבוד מישראל. הגיע הזמן שישראל תפעל ותעודד את התעשיה במקום להבריח אותה".

אבל יש ירידה בכל תחום ההשקעות בהייטק, מה מייחד את חברות הקריפטו?
"ההשפעות השליליות של מלחמת חרבות ברזל לא פסחו על התחום. צניחת ההשקעות בתחום ההיי טק המתבטאת בצניחה של 58% בהשקעות הזרות ב-2023, פוגעת באופן דומה גם בחברות עולם הקריפטו. עם זאת, על חברות מהתחום מוטל עול כבד פי כמה, רובו ככולו בתחום המיסוי, המונע מהן להתפתח בישראל ודוחף אותן לעזוב את ישראל".

"עניין זה בולט על רקע המגמות המנוגדות בעולם. בארצות הברית הושקו קרנות סל עוקבות אחר ביטקוין וככל הנראה שבקרוב יושקו קרנות שעוקבת גם אחר מטבע האיתריום. כמו כן בית הנבחרים אישר חוק משמעותי שמסדיר את התחום . להבדיל מענפים אחרים- הסרת החסמים תביא באופן מידי להגדלת הכנסות המדינה ממסים. הסרת החסמים, הכוללת הפסקת האפליה לרעה במיסוי, והקלת החסמים הבנקאיים, יביאו לכניסת משקיעים והון זר לישראל, עניין משמעותי במיוחד לאור הצורך בהגדלת הכנסות המדינה ממסים", הוסיף.

מה צריך לעשות?
"ענף הקריפטו נע במחזוריות של כ-4 שנים. אם לא נפעל במהירות, נפספס את המחזור הנוכחי, והפגיעה תהיה ל-4-5 שנים הקרובות. אם חברי הכנסת והממשלה ידעו ליצור את השינוי המבוקש נראה כאן ירידה בעמלות, כניסה של משקיעים זרים וחברות פורחות. יש לנו את כל הסיבות להצליח. יש 3 יוניקורנים ישראלים בתחום, יש כאן כישרונות מדהימים, ערש הפיתוח של איתריום היה בישראל וחברות מובילות שוק כמו פיירבלוקס, סטארקוור, ו-SSV network  פועלות בישראל ומציתות את הדמיון העולמי. המדינה לא צריך לעשות הרבה, רק להפסיק להפריע".