יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה) ממשיך בהטלת סנקציות נגד שר האוצר בצלאל סמטוריץ' (הציונות הדתית), וכעת הוא מונע את הארכת הצו שנחתם על ידי סמטוריץ' ב־11 במרץ, המבטל את הנחות הבלו הניתנות על רכישת סיגריות בדיוטי פרי.

בינתיים קיימת סכנה שאם הצו לא יאושר, ההנחה תוחזר לקדמותה והאוצר יאבד הכנסות ממסים בהיקף הנאמד ב־100 מיליון שקל. סוגיה זו מטרידה במיוחד את מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, המעוניין במלחמה בעישון (ביטול הטבת המס עשויה להביא לירידה בעישון, והממונה על התקציבים באוצר יוגב גרדוס חושש מאובדן ההכנסות).

מאחורי גבו: האם זה התרגיל שמארגנים החרדים לנתניהו?
פלונטר הכטב"מים בצפון: זו הסיבה שמקשה על צה"ל להתמודד עם האיום

לפיכך, השניים פנו השבוע לח"כ גפני והפצירו בו להאריך את הצו. הם הסבירו כי מדי שנה מתים בישראל 8,000 ישראלים כתוצאה מעישון, וכן כי הוא מקצר את תוחלת החיים בבעשר שנים בממוצע ומעלה את הסיכוי לתחלואה. אלא שגם מכתב זה לא הועיל, וגפני נשאר בשלו.

משה גפני בוועדת הכספים: "דירוג האשראי לא יורד" (צילום :ערוץ הכנסת)

אין זה המקרה הראשון שבו גפני "מעניש" את שר האוצר. ראש אגף התקציבים באוצר סירב לאשר למורים ברשתות החרדיות, הנמנים על קהל מצביעיו של גפני ביהדות התורה, תוספות שכר במסגרת הסכם אופק חדש. סכום התוספות נאמד ב־400 מיליון שקל. הם לא מלמדים לימודי יסוד, אינם מפוקחים ומסרבים לקבל את המגבלות החלות על מורי החינוך הממלכתי.

בעקבות כך, מונע גפני מספר צעדי מיסוי בהיקף של 6 מיליארד שקל, שנקבעו במסגרת תקציב 2024: חובת התקנת דלקנים ברכב מעל 3.5 טון, הטלת מס נסועה, ביטול ההצמדה למדד של גובה הפטור על שכר דירה (כיום 5,700 שקל), חובת דיווח של משכירי דירות והארכת תוקף מס הרכישה הגבוה. בשלב זה ראש הממשלה אינו מתערב במשבר מתוך הנחה כי בסופו של דבר שר האוצר יתרצה, ייכנע לדרישותיו של יו"ר ועדת הכספים ויאשר את התוספת למורים החרדים באחת הדרכים היצירתיות.