מייסד "מלאנוקס" וחתן פרס ישראל ליזמות וחדשנות טכנולוגית, איל וולדמן, שאיבד את בתו דניאל ז"ל שנרצחה עם בן זוגה נעם שי ז"ל בטבח במסיבת "נובה" בקיבוץ רעים ב-7 באוקטובר, תקף היום (רביעי) את הממשלה ואת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בשיחה עם "מעריב" במסגרת כנס אסטרטגיית מיזוגים ורכישות בהובלת משרד עו״ד שיבולת, איגוד ההייטק הישראלי וקבוצת SRI.  

איך הגענו למצב הזה?
"הכל מתחיל ונגמר במה שקורה בתחום הפוליטי. הממשלה הנוכחית היא אסון לכלכלה, יש לנו שר אוצר שלא מבין שום דבר ממה שהוא עושה חוץ מלעזור לסקטור שלו. הורדת דירוג האשראי גורמת לזה שנשלם, פרט לריבית, מאות מיליארדים של דולרים. המשקיעים רואים את ישראל כאיזור מסוכן בגלל הממשלה - הם מסתכלים על מה שקורה בעזה, בצפון ובעוד גזרות. כל עוד הממשלה קיימת המשקיעים יבקשו שהחברות יוקמו בחו"ל".

צעיר נרצח בפיגוע דקירה בקניון בכרמיאל: המחבל ערבי-ישראלי | תיעוד האירוע
"סוג של ניסיון הפיכה": צבי סוכות זועם על היועמ"שית

מה הממשלה צריכה לעשות?
"מבחינת הממשלה, היא צריכה לדאוג לחינוך ושהמוסדות להשכלה גבוהה ישתפרו, כדי שיותר ילדים ילכו לחינוך טכנולוגי ולא רק במרכז הארץ. הממשלה צריכה לדאוג לכך שסקטורים שלמים כמו הדרוזים והחרדים יעשו חמש יחידות מתמטיקה ואנגלית. וכמובן, תשתיות - לקנות מחשבי על, להביא פרופסורים מחול לארץ. פשוט להביא יד ויכולות, לבנות תשתיות. אם תהיה כאן ממשלה טובה - הכסף יזרום לכאן והפוטנציאל שלנו ימומש".

"אני לא חושב שצריך לתת למלחמה להפריע בשוק ההון. ב'מלאנוקס' חווינו שלושה מבצעים בעזה ובמלחמת לבנון השנייה גויסו לנו 30-20% מהצוות בלחימה במילואים. זה לא הפריע לעשייה של החברה. אני חושב שחברות כלכליות צריכות להתעלם מהמלחמה ולהמשיך לפעול כרגיל. מלחמה היא לא תירוץ".

איל וולדמן (צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת)
איל וולדמן (צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת)

אתה מפחד?
"פחדים יש כל הזמן, וגם כשאתה לא עושה כלום אתה מפחד. כל מי שמוביל חברה - פחד זה חלק מהתפקיד ומי שלא מפחד לא מודע. כי איך אני יכול להיות רגוע כשהכל יכול לקרות, מבחינת לקוחות, מבחינת ספקים, אתה עובר שריפות, צונאמי, שביתות והכל יכול לקרות. תחשוב שעשר  שניות נפילה של גוגל או הבורסה ואתה מפסיד מיליארדי דולרים".

מה הטיפ שלך למיזוגים?
"pmi זה החלק היותר קשה מאשר ברכישה. הרכישה זה החלק שהוא באמת מה צריך לעשות מאשר תהליך משא ומתן של רכישה. הרבה אנשים שהובילו חברות, יש להם אגו מאוד מפותח וזה דורש טיפול. זה דורש הרבה שיחות בשביל שאנשים ירגישו טוב. אתה לא צריך להעדיף חברה מהחברה הרוכשת או החברה הנרכשת וזה מאוד חשוב".

"רכשנו חברה שהייתה מתחרה ישירה ב-215 מיליון והם מאוד לא אהבו אותנו, ומאוד לא אהבו את הרכישה. זה נשאר הרבה זמן ולאט לאט היינו צריכים לבנות את הקשרים והיחסים ביננו ולהביא אותם לצד שלנו ובסופו של דבר הם הפכו לחלק מהחברה".

"צריך להשקיע המון, לדבר הרבה עם העובדים, מהרגע שכל מיזוג מוכרז, בכל מרכז של החברה הנרכשת הופיע נציג של 'מלאנוקס' כך שישר היה כינוס של העובדים שמסביר להם מה עתיד להיות".

אתה נערך לפוליטיקה? 
"לא רוצה ללכת לפוליטיקה, זה יקרה רק אם לא יהיו אנשים יותר טובים ממני".