חן שרייבר, נשיא לשכת רואי החשבון, מקדם מהלך של ניתוק הלשכה מפיקוח של משרד המשפטים ומעבר לאחריות האוצר. בעבר, בעת כהונת אביגדור ליברמן כשר האוצר, ניסה שרייבר לקדם מהלך דומה - אולם הדבר נמנע משום שהנושא לא היה כחלק מההסכמים הקואליציוניים.

שרייבר, שמשתתף בכנס השנתי ה־41 של לשכת רואי החשבון באילת, אומר כי "אנחנו בעיצומו של תהליך מהותי לשינוי המעמד המקצועי והיוקרה של מקצוע ראיית החשבון. במסגרת זאת נקדם את הניתוק ממשרד המשפטים".

רואי חשבון תולים תקוות במנהל החדש של רשות המסים
"יווצר כאוס עצום": האזהרה החריגה של נשיא לשכת רואי החשבון

נשיא לשכת רואי חשבון חן שרייבר (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)
נשיא לשכת רואי חשבון חן שרייבר (צילום: ראובן קפוצ'ינסקי)


עוד הוסיף כי ״מבחינת האסדרה, אנחנו דומים היום יותר לבוליביה מאשר לאנגליה או לארה״ב. במדינות רבות יש פיתוח של הענף, אבל בישראל אנחנו בבעיה".

מהלך זה נחשב לאפשרי מבחינה פוליטית. כך קרה למשל עם רשות החברות הממשלתיות, שהוצאה מהאוצר בלחץ השר דודי אמסלם, והועברה לאחריותו.

שרייבר הוסיף כי צעד זה ייעשה באמצעות מה שמכונה ״מודל המטרו״, במטרה לשנות את חוק ראיית החשבון מלפני 70 שנה (1955): "אז נקבע כי משרד המשפטים יהיה המפקח, אבל לא מי יתמודד עם אתגרי הפיתוח של הענף. זה לא מתאים לשנת 2025", הוסיף.

עוד הדגיש כי "במשרד המשפטים אנחנו מסווגים ביחד עם מתווכי דירות, שמאי מקרקעין וחוקרים פרטיים. זה לא הגיוני וזה לא יימשך. מקומו הטבעי של המקצוע הוא במשרד האוצר.

טיפים לבחירת רואה חשבון לעסק קטן (צילום: pexels)
טיפים לבחירת רואה חשבון לעסק קטן (צילום: pexels)

ענף ראיית החשבון ימנה בקרוב 20 אלף חברים. אנחנו נהפוך את המקצוע לעצמאי, בניהול עצמי, ועם יכולת להשפיע על קבלת ההחלטות במשק ועל הצמרת העסקית".

שרייבר הוסיף כי "הדרך לשינוי מעמד המקצוע עוברת במספר תחנות: הכרזה, הטמעה, שכנוע המחוקקים, הורדת חסמים וקיבוע תודעתי בקרב הפקידות המקצועית, באוצר ובכלל".

נשיא הלשכה גילה כי במסגרת הרפורמה המתוכננת, נקבעו פגישות עם 60 בכירים באוצר ובשאר משרדי הממשלה כדי לקדם את השינוי - וזאת למרות הבעת חשש ממשרד המשפטים, שלא רוצה לוותר על המקצוע.

שרייבר: "המהלך יושלם עם תיקון חוק רואי החשבון, שיסמיך את לשכת רואי חשבון להיות האיגוד המקצועי שתפקידו להשביח את המקצוע ואת כל העוסקים בו, למען הצלחת המשק ולטובת האזרחים".