תופעת ה"פישינג", ניסיון הונאה באמצעות התחזות ברשת או בטלפון, התרחבה בשנים האחרונות בישראל ובעולם. התופעה מאופיינת, בעיקר, בניסיונות של גורמים עוינים להשיג מידע פרטי על ידי שליחת הודעות SMS או דואר אלקטרוני עם קישור לאתרי אינטרנט פיקטיביים ובהם בקשה לעדכן את שם המשתמש והסיסמה של חשבון הבנק, או בקשה לקבלת מספר תעודת זהות או פרטי כרטיס אשראי.

מסקר שבוצע לאחרונה על ידי בנק לאומי באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה, עולה כי 74% מהישראלים חוו הונאה או ניסיון הונאה פיננסית. כמעט חצי מהם (47%) בני הגיל השלישי. ניסיונות הונאה באמצעות הודעות טקסט הם הנפוצים ביותר - 56% מהישראלים חוו הונאה או ניסיון הונאה מסוג זה. החל מהודעות על חבילה שמחכה במכס או בדואר ורק צריכה כמה פרטים אישיים לשחרור וכלה בהודעות מהבנק על צורך דחוף לשחזר את הסיסמה.

הוחלט: דיסקונט תוכל למכור את ויזה כאל לגופים מוסדיים
מנהל רשות המסים מתריע: "לא רצוי לדחות את תקציב 2025"

לאחרונה אף הולכים וגוברים ניסיונות ההונאה גם באמצעות הטלפון. בני הגיל השלישי מהווים יעד עיקרי לניסיונות "פישינג". לפי הסקר, 27% מהישראלים חוו ניסיון הונאה בטלפון, כש־19% מתוכם הם מבוגרים בני הגיל השלישי.

לנוכח התרחבות התופעה, ביקשנו ממומחי הסייבר של בנק לאומי 10 כללי ברזל לבטיחות פיננסית:
 
1. עקבו באופן קבוע אחר הפעילות בחשבון שלכם. אם ראיתם פעולה בחשבון שלא אתם ביצעתם, דווחו מיידית לבנק.

2. הגדירו קבלת התראה על ביצוע פעולות בכרטיס האשראי. באפשרותכם לבקש התראה במסרון או בדוא"ל עם ביצוע כל רכישה. כך תוכלו לזהות במהירות פעולות שלא אתם ביצעתם ולדווח מיידית לבנק.

3. אל תיתנו לאף גורם את שם המשתמש והססמה. לא משנה אם מדובר בבנק או בחברת כרטיסי האשראי.

4. קוד האימות שלכם אינו למסירה. במקרה שבו לא אתם יזמתם שיחה או יצרתם קשר עם ארגון כלשהו, אין למסור את קוד האימות שנשלח אליכם מהבנק או מחברת כרטיסי האשראי לאף אדם - מדובר בגישה לחשבון שלכם!

5. העברות באפליקציות – רק למי שאתם מכירים. אין לבצע העברות מחשבון הבנק או באמצעות אפליקציות תשלומים לגורמים שאינכם מכירים - גם אם הם נשמעים מאוד אמינים!

6. אל תיענו לבקשות להעברת כספים לחו"ל. בקשה למשוך כספים מהחשבון ולהעבירם באמצעות Change לחשבונות בחו"ל היא בקשה חשודה!

7. מאיימים עליכם בחקירה? פנו אתם למשטרה. ניסיון להלחיץ ולטעון שישנה חקירה משטרתית הוא סימן אזהרה - גם אם הנציג שולח תמונה שכביכול מאשרת את הזהות שלו. שימו לב שייתכן שמדובר בתעודה מזויפת. נתקו את השיחה ופנו למשטרה בחיוג 100.

8. גלו ערנות כלפי ניסיונות לקבל מכם פרטים אישיים. נציגי הבנק לא ינסו לדלות מכם פרטים אלה, גם אם הם התקשרו מהמספר הלגיטימי של הבנק.

9. בכל מקרה של חשד כלשהו – נתקו. גם אם אתם לא בטוחים, נתקו את השיחה ופנו ישירות לבנק או לחברת כרטיסי האשראי שלכם לדווח על המקרה.

10. דווחו על שיחות שבהן מנסים לדבר איתכם בשפה זרה. שימו לב לשיחות של נציגים לכאורה של הבנק, חברת כרטיסי האשראי או המשטרה שמדברים בשפה זרה. בקשו מהנציג לדבר בעברית או נתקו את השיחה וחייגו עצמאית לבנק, לחברת האשראי או למשטרה בהתאם למספרים המפורסמים באתר שלהם.

כללי הבטיחות האלה, המובאים כחלק מסדרת כתבות מיוחדת עם מומחי בנק לאומי בנושאים פיננסיים המשפיעים על חיי היומיום של כולנו, יספקו לכם רשת הגנה טובה מול הונאות פיננסיות. מודעות ותשומת לב לנורות האזהרה יקלו עליכם לשמור על כספכם ואף לסייע לביטחון אחרים. בכל מקרה של ספק תמיד כדאי לחייג ביוזמתכם אל הבנק או חברת האשראי, לשתף בחשש שעלה ולקבל הסבר או סיוע.
 
המידע בכתבה הינו מידע כללי, והאמור בה אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או חוות דעת.