מאות אלפי עובדים יצאו לחל"ת עם תחילת המלחמה, שוק העבודה חווה טלטלה עצומה, חברות וארגונים גדולים היו במצוקה גדולה, אך אט אט הכלכלה הישראלית הוכיחה את עצמה והחלה להשתקם. יחד עם זאת, זכויות עובדים רבים נפגעו, אם אלה שהתגייסו למילואים או שיצאו כאמור לחל"ת.

איתמר שרוני, מנכ״ל הנהלת ההסתדרות הלאומית שמוביל מהלכים רחבי היקף למען העובדים בישראל סיפר לכתב מעריב על הפעילות אותה הוא וארגונו מובילים בתקופה מורכבת זאת.

ספר לנו על הפעולות הראשונות של ההסתדרות הלאומית ב 7 באוקטובר עם פרוץ המלחמה. 
״בבוקר שמחת תורה, שהינו בחופשה משפחתית בקיבוץ מנרה בגבול הצפון, אתה צופה בדיווחים האיומים, ההודעות מתחילות להתקבל ואתה מבין שלא מדובר בעוד סבב או עוד פיגוע, אלא באירוע מכונן וטרגי שעומד לשנות את המציאות כפי שהכרנו אותה עד היום. כממשיכי דרכו של זאב זבוטינסקי, אבי התנועה הרוויזיוניסטית וממקימי ההסתדרות הלאמית, לנו היה ברור כי מאמרו קיר הברזל, חייב לצאת לפועל וביתר שאת.

בבוקר שלמחרת הכרזתי בהסתדרות הלאומית על המיזם הענק 'צו 8 חברתי' – במסגרתו, בחודשי המלחמה הראשונים פקדנו יחד עם וועדי העובדים הגדולים בארץ את שטחי הכינוס וחיילי צה"ל היקרים עם אנשי המילואים שהשאירו הכל מאחור אך שמו את ישראל לפני הכל. סייענו בחיזוק הרוח והנפש לפצועים בבתי החולים, קיימנו פעולות חינוכיות לילדי מפונים בבתי המלון, ביקרנו ותמכנו במשפחות השכולות בסוכות האבלים וגייסנו תרומות רבות מהארץ ומיהדות ארה"ב לציוד צבאי ולהשלמת חוסרים לאנשי המילואים, כיתות הכוננות והרבש"צים בכל הארץ.
 
מה תפקידה של ההסתדרות הלאומית בעולם יחסי העבודה?
אנחנו כאן להיות הגב של העובדים. כארגון העובדים של המגזר העסקי בישראל, שמנו לנו למטרה להשפיע, להוביל ולשים את החבר במרכז - בשגרה ובחירום. ההסתדרות הלאומית היא קבוצה איתנה ועוצמתית אשר מייצגת כ 200 אלף חברים במשק הישראלי ומקפידה להעניק שירות מקצועי, זמין ובגובה העיניים עם מיטב אנשי המקצוע במשק, יחידת קשרי ממשל חזקה ומשפיעה, הפורום החברתי, מועדון צרכנות ומגוון שירותים מתקדמים לעובדים בישראל שרוצים לקבל תמורה אמיתית לדמי החבר שהם משלמים.

מה עובר על ארגון עובדים בתקופה כזו?
"אנחנו למודים ניסיון מתקופות מורכבות במשק ובעיקר מתקופת הקורונה שבה כל שיטות העבודה השתנו והיינו צריכים כמו כל המשק להמציא את עצמנו מחדש ולסייע לעובדים ולמעסיקים לצלוח את המשבר העולמי הזה. גם כעת במלחמה, ההסתדרות הלאומית, יחד עם מאות ראשי הועדים ומאות אלפי העובדים שהיא מאגדת לומדת שוב ללכת תוך כדי תנועה ובהצלחה רבה. זוהי שעתה היפה של ההסתדרות הלאומית שהתגלתה במלוא עוצמתה למען חבריה.  ההסתדרות הלאומית דואגת באמת למען העובד הפשוט ולא מתעסקת במאבקי סרק. אנחנו מממשיכים בדרך שלנו - דאגה אמיתית לכל עובד ועובדת ללא צלצלולים ורעש".

כעת ציינו 9 חודשים למלחמה, מה הפעילות הכי משמעותית בתקופה הזו שעשיתם ץ?
"לצד ייצוג העובדים בתקופה מורכבת זו והסיוע למשק בכל גזרה בה נדרשנו, ללא ספק ההישג המשמעותי של ההסתדרות הלאומית הוא העברת החוק שמונע פיטורי מילואמיניקים שחזרו מהלחימה מ-30 יום ל-60 יום. זה עדיין לא מושלם אבל זה מעיד על מגמה ברוכה. לא יעלה על הדעת שמי שלוחמים למעננו יצטרכו שיהיו להם דאגות כלכליות. אנחנו כאן כדי למנוע זאת, גם בעיתות חירום וגם בשיגרה. הישג נוסף הוא מתן לימודי הנדסאים בחינם  ברשת עתיד לכל חברי ההסתדרות הלאומית, בדגש על סיוע בהסבות מקצועיות והכשרות של עובדים לעולם העבודה החדש״