המלחמה בעזה הייתה עבור מספר גופים עסקיים קטסטרופלית, אבל אנשי עסקים כמו יצחק תשובה הפכו את הלימון ללימונדה. תשובה, מוטי בן משה ואחרים הפכו את האסון להזדמנות עסקית. במרץ 2024 הוצאה קבוצת דלק מרשימת “תאגידים ריאליים משמעותיים” המונעת מהן רכישות נוספות. זה היה האות לגל רכישות שבוצעו בדרך כלל מתחת לרדאר התקשורתי.

תשובה ניצל את עודפי הנזילות בקבוצת דלק שדרכה הוא פועל והורה למנהלו עידן וולס לנצל הזדמנויות עסקיות. אין מדובר בעסקאות בתחום האנרגיה בלבד, כמו מאגר הגז לווייתן, או עבור חברת הבת איתקה. לאחר שדלק חילקה דיווידנדים נדיבים והודיעה על תוכנית לרכישה עצמית של מניות, מופנים כעת עודפי המזומן לעסקאות רכישה ריאליות.

תוכנית אופציות נדיבה תהפוך את מנכ"ל ישרוטל לשכיר המתוגמל בענף
המשק מתאושש (עם כוכבית): עלייה בתמ"ג וזינוק חד במשרות הפנויות | נתוני הלמ"ס

איש העסקים שרק לפני חמש שנים נקלע לקשיים חוזר לבמה ובענק ונותן תשובה למלעיזים. לפני שנה קנתה קבוצת דלק מדיסקונט השקעות את השליטה (44.5%) בקבוצת מהדרין ב־250 מיליון שקל. אתמול דיווחה מהדרין על עסקה עם חברת טראילייט להקמת שותפות אגרו־וולטאית  להקמת פרויקטים בהיקף של 500 מגה וואט והכנסות שנתיות של כ־200 מיליון שקל.

לפני כמה שבועות רכשה דלק מגוף מוסדי 4% ממניות ישראכרט ב־120 מיליון שקל. תשובה בונה על יצירת מאבק שליטה בישראכרט (בדומה לפז ולשופרסל) וביצע עסקה פיננסית. אתמול עלתה לכותרת עסקת ענק בחברת הביטוח הפניקס - קרנות ההשקעה האמריקאיות השולטות בחברה הקדימו פירעון הלוואת בעלים לקבוצת דלק בהיקף של 250 מיליון, בתמורה למניות הפניקס. כחלק מהעסקה, דלק תרכוש מניות נוספות של הפניקס בהיקף של 220 מיליון שקל.

בעקבות כך, תגיע דלק לאחזקה של 4.9% ממניות חברת הביטוח. קבוצת דלק, שנאלצה למכור את חברת הפניקס לפני כחמש שנים לפי כ־5 מיליארד שקל, חוזרת להשקיע בשווי של כ־9 מיליארד שקל, אבל תרשום רווח הון של כ־61 מיליון שקל. הפניקס, כמו ישראכרט, תיסחר ללא גרעין שליטה, אבל ייתכן שג’ראלד קושנר, חתנו של נשיא ארה”ב לשעבר טראמפ, שקנה גם הוא 4.9% ממנה, יגבש בהמשך גרעין שליטה בחברת הביטוח בשיתוף תשובה.

לצד ההתרחבות הריאלית, מחזיקה הקבוצה בנכסים נוספים, כמו 20% מדלק ישראל ו־25% מחברת ים־מעגן, בשיתוף הראל ותדהר. הם מתכננים להקים שם לאחר טיהור הקרקע בעכו מרכז לוגיסטי ענק ופרויקט נדל”ן נוסף. מי שהספיד את תשובה כמשקיע, קיבל טייקון אנרגיה. מי שכבר קבר אותו בענף האנרגיה, קיבל את אחד מהמשקיעים הבולטים בשנה האחרונה, והמילה האחרונה עדיין לא נאמרה.